۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۰۵:۱۶
کد خبر: ۲۷۲۷۱۶
حجت الاسلام حسینی قمی:

کمک به نیازمندان تأثیر ویژه ای در استجابت دعا دارد

خبرگزاری رسا ـ مبلغ حوزه علمیه قم با بیان این که در روایات بسیار سفارش شده است که اگر انسان می خواهد دعایش مستجاب شود باید صدقه بدهد، گفت: اگر انسان می خواهد از درگاه الهی درخواستی کند و منتظر رحمت خداوند است باید نسبت به خلق خدا رحمت داشته باشد.
حجت الاسلام حسيني قمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید حسین حسینی قمی مبلغ حوزه علمیه قم سحرگاه امروز در برنامه زنده تلویزیونی ماه خدا که از شبکه یک سیما پخش شد، با اشاره به آداب دعا گفت: در روایات بسیار سفارش شده است که اگر انسان می خواهد دعایش مستجاب شود باید صدقه ای بدهد.


وی افزود: امام صادق(ع) فرمود زمانی که پدرم قصد دعا کردن داشتند نخست صدقه ای می دادند و سپس دعا می کردند، اگر انسان می خواهد از درگاه الهی درخواستی کند و منتظر رحمت خداوند است باید نسبت به خلق خدا رحمت داشته باشد.


استاد حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از ائمه طاهرین(ع) در زمینه اهمیت رحمت به خلق اظهار داشت: علامه طبرسی نقل می کند زمانی که در نفخ صور دمیده می شود همه کسانی که از قبر بیرون می آیند تقاضایی از خداوند متعال دارند.


وی ادامه داد: تقاضای این افراد این است که می گویند خداوندا به ما رحم کن، خداوند متعال خطاب به این افراد می فرماید اگر در دنیا به دیگران رحم کردید امروز نیز رحمت الهی شامل حال شما می شود، این مسأله مختص به قیامت نبوده و دنیا نیز همین گونه است.


حجت الاسلام حسینی قمی با بیان این که شب قدر از زمان‌های حیاتی است، ابراز داشت: اگر انسان ها می خواهند که در شب قدر بعدی خداوند حتما به آن ها عنایتی داشته باشد، باید سعی کنند نیاز یک گرفتار یا فقیری را برطرف کنند.


وی عنوان کرد: گاهی انسان به جایی می رسد که باور نمی کند که انسان های نیازمند نیز وجود دارند، برخی حق واجب خود را ادا نمی کنند؛ انسان ها باید حقوق واجب خود مثل خمس را پرداخت کرده و دست نیازمندان را بگیرد.


این مبلغ دینی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: فرد فقیری نزد امام علی(ع) آمد و درخواست کمک کرد، حضرت در اوایل زندگی خود را به صورت فقیرانه می گذراندند و فرمودند که چیزی ندارم، آن شخص فقیر به حضرت گفت به خدا قسم فردای قیامت باید در دادگاه الهی جواب خدا را بدهی که دست رد بر سینه من زدی.


وی اضافه کرد: امیر مؤمنان پس از شنیدن این سخن به شدت به گریه افتادند و دستور دادند که آن شخص فقیر را بازگردانند، در این هنگام حضرت به قنبر فرمود که زره اش را به فقیر بدهد قنبر به حضرت عرضه داشت که این زره نیاز است؛ امام فرمود نمی خواهم تمام دنیا برای من باشد زمانی که فردی می گوید باید در دادگاه الهی پاسخگوی خداوند باشم.


حجت الاسلام حسینی قمی با بیان این که امام علی(ع) فرمودند وای بر کسی که طلبکار او در قیامت مستمندان و فقرا باشند، گفت: اگر انسان می خواهد دعایش مستجاب شود باید دست نیازمندان را بگیرد، امیر مؤمنان نان قرض می کرد و به فقرا و مساکین می داد./1323/پ202/ی

ارسال نظرات