۱۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۸
کد خبر: ۲۷۳۰۷۵
کارشناس دینی با اشاره به سیره امیرمؤمنان؛

برخورد با مفاسد اجتماعی نیازمند تقویت اراده درونی است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس و پژوهشگر دینی با اشاره به سیره امیرمؤمنان(ع) در برخورد با مفاسد اجتماعی، گفت: کسی که ثروت خود را از راه نامشروع به دست آورده نمی تواند عزم جدی برای برخورد با مفاسد داشته باشد؛ برای برخورد با گناهکاران باید از مفاسد دوری کرد.
شهادت امام علي(ع)

حجت الاسلام مرتضی نوروزی، کارشناس ارشد علوم قرآنی و حدیث، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با اشاره به دوران حکومت حضرت علی(ع) اظهار کرد: حضرت علی(ع) حکومت را برای احقاق حق و کسب عدل و عدالت اجتماعی و نه برای صرف حکومت کردن طلب می کرد و به هیچ وجهی حاضر به حفظ حکومت با زور و جبر نبود.

 

پژوهشگر مؤسسه نرم افزاری نستوه با بیان این که کسانی که در جنگ جمل در برابر حضرت علی(ع) ایستادند، به این سبب بود که بتوانند ثروت و قدرت خود را در جامعه اسلامی حفظ کنند، تصریح کرد: این حافظان و طالبان قدرت دنیوی برای این که بتوانند جایگاه اجتماعی خود را حفظ کنند، به جنگ با حضرت علی(ع) روی آوردند و تلاش کردند تا با حمایت بنی امیه دست به جنایت بزنند و در برابر ایشان بایستند.

 

وی ادامه داد: در جریان جنگ صفین که میان حضرت علی(ع) و معاویه جنگ رخ داد، در ابتدای جنگ و انتهای جنگ که شریعه فرات دست حضرت بود، ایشان آب را نبستند اما آن ها تلاش کردند تا با تحریم آب حضرت علی(ع) و پیروانشان را به زانو درآورند؛ در حقیقت  ایشان دست به هر کاری برای حفظ حکومت نمی زدند.


امیر مؤمنان با مصلحت سنجی های درخور به دنبال حفظ عدالت اجتماعی بودند


حجت الاسلام نوروزی با بیان این که حضرت علی(ع) در حکومت، هیچ گاه به دنبال مصلحت سنجی های بیهوده نبودند، گفت: ایشان همواره با جوانمردی تلاش می کردند تا حکومت عدل و عدالت حفظ شود؛  همچنین خود حضرت علی(ع)  بسیاری از نخلستان های اطراف مدینه را احیا کردند و در نهج البلاغه آمده است که ایشان با دستان خود چاه های اطراف شهر را حفر می کردند و پس از رسیدن به آب آن را وقف عام می کردند. در حقیقت ایشان به دنبال فعالیت های اقتصادی کارآمد بودند و این چنین فعالیت های اقتصادی، میزان اهمیت کار و تلاش برای کسب رزق حلال را نشان می دهد.


این کارشناس و مشاور دینی با اشاره به اهتمام به ساده زیستی حضرت و دوری از تجملات و مادی گرایی خاطرنشان کرد: در دوره ای که حضرت علی(ع)  به حکومت رسیدند، اکثریت مردم در فقر به سر می بردند و دلیل این که مردم علیه خلیفه سوم شورش کردند، به سبب همین فقر و تبعیض در جامعه بود.


وی یادآور شد: در حقیقت برتری دادن گروهی بر گروهی دیگر و عرب بر عجم و یا صحابه ها بر عموم مردم سببب ایجاد شکاف اجتماعی شده بود و از سوی دیگر سردمداران حکومت در زمان خلفا زندگی های اشرافی داشتند و این تبعیض ها شورش مردم را برانگیخته بود.

 

برخورد با مفاسد اجتماعی نیازمند تقویت اراده درونی است
حجت الاسلام نوروزی با بیان این که حضرت علی(ع) آمده بود تا انحرافات و خلا ها را در جامعه جبران کند، اظهار کرد: ایشان همواره  به دنبال براندازی تجمل گرایی و از بین بردن شکاف های اجتماعی بودند و به عنوان امام مسلمانان زندگی خود را در سطح نازل ترین مردم قرار می داد تا رنج مردم عادی را درک کرده و بتواند برای آن ها تصمیمات پسندیده و درخوری بگیرد. در حقیقت حضرت در زمینه دوری از تجمل گرایی همواره به خانواده و کارگزاران خود حساس بودند.

 


پژوهشگر مؤسسه نرم افزاری نستوه با اشاره به رعایت موازین اخلاقی در جریان حکومت مبتنی بر عدالت ایشان گفت: مهم ترین صفت حضرت علی(ع) رعایت عدالت اجتماعی بود، همچینن ایشان به دلیل شدت عدالتی که داشتند به شهادت رسیدند. پس از آن در بحث تواضع و مردم داری شان نسبت به مردم بسیار حساس بودند و نشان می دادند  که حاکم اسلامی نباید از موضع تکبر با مردم رفتار کند و باید به گونه ای باشد که مردم بدون ترس و واهمه با او سخن بگویند.


وی با اشاره به اهمیت دوری از مفاسد اجتماعی، افزود: آن کسی که ثروت خود را از راه نامشروع به دست آورده نمی تواند عزم جدی برای برخورد با مفاسد داشته باشد؛ برای برخورد با گناهکاران باید از مفاسد دوری کرد. امام علی(ع) از نشست و برخواست با کسانی که زندگی خود را مبتنی بر این موضع می دیدند،  اجتناب می کردند./864/ت302/ب5

 

ارسال نظرات