به وجود آوردن اختلاف در جامعه خیانت به اسلام است/ شرکت در راهپیمایی به معنای حمایت از مظلوم و دوری از ظالم است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیتالله محسن فقیهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بعد از ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن کریم که در مسجد سلماسی قم برگزار شد، به بیان آیه دوم سوره بقره پرداخت خاطرنشان کرد: معانی مختلفی برای واژه کتاب در قرآن بیان شده است: یکی از معانی کتاب، یعنی چیزی را به چیزی اضافه کردن و چیزی را جمع کردن است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از دیگر معانی واژه کتاب را در قرآن به معنای وجوب دانست و اظهار داشت: آیه «کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیام» یعنی بر شما واجب شده است که روزه بگیرید؛ در اینجا کلمه کتاب به معنای واجب است. آیات قرآن دلالت میکند که کتب و کتاب به معنای واجب شده آمده است؛ معنای سومی که برای کتاب شده است، به معنای لوح محفوظ در آیه «فی کِتابٍ مَکْنُون»است.
وی افزود: کلمه کتاب در آیه «إِنَّ کِتابَ الفُجَّارِ لَفی سِجِّین» به معنای نامه اعمال انسان هم بیان شده است؛ یکی دیگر از معانی کتاب در قرآن، تورات و انجیل است؛ خداوند متعال در آیه 64 سوره آل عمران می فرماید «بگو: «اى اهل کتاب! بیایید به سوى سخنى که میان ما و شما یکسان است که جز خداوند یگانه را نپرستیم و چیزى را همتاى او قرار ندهیم و بعضى از ما، بعضى دیگر را- غیر از خداى یگانه- به خدایى نپذیرد.» هر گاه (از این دعوت،) سرباز زنند، بگویید: «گواه باشید که ما مسلمانیم!»
منظور قرآن از اهل کتاب
آیتالله فقیهی درباره اهل کتاب در قرآن تصریح کرد: در این آیه منظور از «اهل الکتاب» کسانیاند که اهل و پیرو کتاب تورات و انجیل هستند؛ در این آیه خداوند خطاب به پیامبر گرامی اسلام(ص) امر میفرماید اگر اهل کتاب اسلام را قبول نکردند، رهایشان نکنید و به آنها بگویید اگر اسلام نمیآورید بیایید در مشترکات با هم تعامل داشته باشیم؛ در ابتدا اینکه مشترکات کتب آسمانی که بین اسلام و سایر ادیان مساویاند، این است که همگی خدا را قبول داریم و این قدم اول است و از مشترکات به شمار می رود و میتوانیم در این همسان باشیم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: به آنها بگویید دومین مشترک بین ما و شما این است که برای خدا شریکی قبول نداریم؛ اما با یکدیگر تعامل برابر داشته باشید و به صورت برابر احترام متقابل داشته، در صورتی که استکبار نباشیم و ما ارباب شما و شما ارباب ما نباشید و ما رعیت شما و شما رعیت ما نباشید.
سفارش اسلام درباره مذاکره و شرایط آن
وی با اشاره به نظر اسلام در باب مذاکره با دنیا گفت: بگویید تا زمانی که بحث ارباب و رعیتی مطرح نباشد، ما تا آخر خط ایستادهایم و مذاکره میکنیم؛ و سفارش قرآن به مسلمانان این است که در تعامل، مصالحه، منطق و معاملات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و غیره شما پشت نکنید؛ اگر قهر کردند به دنیا بگویید که ما تا آخرین لحظه اهل تعامل بودیم و اینها قهر کرده و جدا شدند، درصورتی که ما اهل تعامل و مصالحه هستیم و ما تعامل برابر را خواستاریم؛ این مسأله، همین مسأله برد بردی است که در مذاکرات هستهای گفته میشود؛ طوری اثبات کنید که دنیا بفهمد شما اهل منطق بودهاید و دنیا اهل تعامل نبوده است که به این تبلیغ اسلام میگویند؛ این مسأله در آیه 64 سوره آل عمران در ترجمه اهل الکتاب معنا شده است.
آیتالله فقیهی به بیان نکاتی درباره آیه 64 سوره آل عمران پرداخت و خاطرنشان کرد: از این آیه چند نکته استفاده میشود: یکی اینکه مسلمان و اسلام به عقاید دیگران احترام میگذارد؛ یعنی در برخورد با فرقه و ادیان مختلف اهل تعامل هستیم و به هیچ دینی اهانت نکرده و به اسلام دعوت میکنیم؛ در کشور ایران انواع و اقسام ادیان و مذاهب وجود دارد و جمهوری اسلامی هم به آنها کاری ندارد و هیچ بحثی با پیروان آنها نداریم.
تعامل با دنیا بر سر مشترکات امری واجب است
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم طبق آیه ذکر شده، تعامل با دنیا بر سر مشترکات را امر واجبی دانست و اظهار داشت: دومین مطلبی که از این آیه شریفه استفاده میشود، ارتباط و تعامل در داخل و خارج از مملکت است و مخاطبش تمام دنیا است و به پیامبر دستور داده و امر میکند که این مسأله امر واجبی است؛ این دستوری است که با هر کسی وارد تعامل شوید و با همه اهل تعامل باشید و این تعامل را در مشترکات داشته باشید.
وی افزود: از این آیه استفاده میشود که مسلمانان باید در مشترکات با هم متحد باشند؛ وقتی به تعامل با اهل کتاب توصیه شده به طریق اولی به تعامل با مسلمانان تأکید شده است؛ هر کسی که زمینه اختلاف را در جامعه به وجود میآورد، به اسلام خیانت میکند و گناهی بزرگ بوده و بر خلاف دستور خدا به پیامبر اکرم(ص) است.
نباید از دعوت مردم به اسلام مأیوس شد
آیتالله فقیهی درباره مأیوس نشدن از دعوت به اسلام تصریح کرد: نکته سوم در آیه 64 سوره آل عمران این است که اهدافمان را باید تعقیب کنیم و نباید بیکار بنشینیم؛ باید با هر کسی که مواجه میشویم، اسلام را تبلیغ کنیم، یا میپذیرید یا نمیپذیرد؛ اگر نپذیرفت او را رها نکنیم و در اشتراکات تعامل داشته باشید و در اثر گذشت زمان، امکان تأثیر در طرف مقابل وجود دارد؛ انسان نباید مأیوس باشد و اگر به هدف خود نرسید، نباید هدفش را رها کند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به فرمایشی از مقام معظم رهبری گفت: همان طور که رهبر معظم انقلاب مکرر فرمودند وظیفه ما جذب حداکثری و دفع حداقلی است، باید حداکثر انسانهای عالم را به خود جذب کنیم و این برنامه رهبر معظم انقلاب و علما بوده و است؛ یعنی باید سعی کنیم تمام مردم دنیا را با رفتار و کردار خود و از هر راهی جذب حداکثری کنیم و این دستور قرآن است.
دفع مردم از اسلام و انقلاب خیانت و گناهی بزرگ است
وی با بیان اینکه دفع مردم از اسلام و جمهوری اسلامی خیانت است، یادآور شد: هر کسی که حرکتی و یا گفتاری داشته باشد که یک انسان را از اسلام، انقلاب و جمهوری سلامی دفع کند، بداند که خیانت کرده گناه بزرگی است و اگر جذب کرد، بداند که کار واجبی را انجام داده است.
آیتالله فقیهی درباره دشمنی ایران با اسرائیل خاطرنشان کرد: اگر ما با اسرائیل بد هستیم و در راهپیمایی روز قدس شرکت میکنیم، به خاطر یهودی بودن آنها نیست، بلکه به دلیل تجاوز کار بودن آنها و کشتن مردم است؛ ما با یهود، مسیحیت و سایر ادیان، مخالف نیستیم و اگر ملت مظلومی را بینیم که به او ظلم میشود، از او دفاع خواهیم کرد و مسأله دین در اینجا مطرح نیست و با این رژیم متجاوز مخالف هستیم.
شرکت در راهپیمایی روز قدس به معنای حمایت از مظلوم و دوری از ظالم است
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به راهپیمایی روز قدس اظهار داشت: دستور اسلام و رهبر معظم انقلاب جذب حداکثری و دفع حداقلی است و این امری مستحبی نیست، بلکه امری واجب است و با هیچ کسی نباید قهر و دوری کرد؛ ان شاءالله همه در راهپیمایی شرکت میکنیم و این شرکت کردن به معنای حمایت از مظلوم و دوری از ظالم است.
وی در پایان تصریح کرد: خدایا به حق محمد(ص) و آل محمد(ص) قسمت میدهیم که اگر این مذاکرات به نفع مملکت ایران است، به نتیجه مطلوب برسد./822/پ201/ش