۱۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۵:۱۰
کد خبر: ۲۷۳۵۴۷
استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد؛

گناه شناسی بهترین راه پاک شدن از گناهان/ انسان همواره مورد امتحان و آزمایش الهی قرار می‌گیرد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام محمودی با بیان این‌که برخی از اعمال ما گناه محسوب می‌شود و این درحالی است که ما از آن بی اطلاع هستیم گفت: گناه شناسی موجب می‌شود تا انسان بتواند از شر گناهان خلاص شود و دچار گناهانی که از آنها بی اطلاع است نشود.
حجت الاسلام سيد هادي محمودي استاد حوزه و دانشگاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سید هادی محمودی، استاد حوزه و دانشگاه، در مراسم احیای شب قدر در جمع هیئت فدائیان حسین اصفهان، با اشاره به نزول سوره عنکبوت در شب قدر گفت: در ابتدای سوره عنکبوت مسأله امتحان الهی مطرح است و باید توجه داشته باشیم که امنحان الهی هرگز تمامی نخواهد داشت و ما همواره در حال امتحان و آزمایش از جانب خداوند هستیم.

 

وی در ادامه با بیان این‌که برخی مسائل بسیار ناچیز و کوچک مانند جا دادن یک نفر در صف نماز یا هیئت می‌تواند یک آزمایش مهم باشد تصریح کرد: نباید از مسائل به سادگی عبور کنیم، چه بسا اتفاقات و مسائل ناچیزی که امتحانی است مهم و سرنوشت ساز برای ما و موفقیت در آن می‌تواند درهای رحمت الهی را به روی ما باز کند.

 

حجت الاسلام محمودی آزمایشات الهی را اتمام حجت برای بندگان ذکر کرد و افزود: امتحان‌های الهی برای ما اتمام حجتی است که بدانیم خدا فرصت داد اما ما نتوانستیم استفاده کنیم، بسیاری از اعمال ما موجب می‌شود تا فرصت‌های طلایی و مهمی نظیر ملاقات با امام زمان (ع) را از دست بدهیم.

 

استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: امام زمان(ع) وقتی که علی ابن ابراهیم مهزیار به خدمت ایشان مشرف شدند به او فرمودند که من 20 سال است منتظر تو هستم اما هربار که شرایط ملاقات تو با من فراهم می‌شد کاری می‌کردی که این فرصت از تو گرفته می‌شد، نشستن بر سر سفره های اشرافی اغنیا، عدم حمایت از یتیمان و ترک صله رحم سه موردی است که امام زمان (ع) به مهزیار به عنوان علل تعویق ملاقات متذکر می‌شوند.

 

وی با اشاره به آیاتی از سوره عنکبوت گناهان را عامل اصلی دوری از خداوند برشمرد و گفت: عده‌ای درحالی که مرتکب گناهان می‌شوند و ترک واجبات می‌کنند با توجیهات مختلف و دلایل بی پایه مدعی نزدیک شدن به ائمه و خداوند می‌شوند این اشخاص گناهان را نمی‌شناسند که این طور استدلال می‌کنند.

 

حجت الاسلام محمودی گناه شناسی را یکی از لازمه‌های تزکیه نفس و دوری از گناهان دانست و تصریح کرد: تا زمانی که به درستی گناهان را نشناسیم و اقتضائات زمانی و مکانی و سنی گناهان را ندانیم نمی‌توانیم از شر گناه خلاص شویم، گاهی ممکن است با توجه به شرایط راست گفتن گناه باشد و پرهیز از این گناهانی که ممکن است مرتکب شویم و از آن بی خبر باشیم نیازمند گناه شناسی است.

 

کارشناس مسائل فرهنگی مذهبی ضمن تأکید بر لزوم شناخت گناهان بیان کرد: گناهان قلبی بسیار می‌توانند ما را از اهل بیت (ع) دور کنند، کینه نداشتن از مردم، دشمنی نکردن با مردم و پرهیز از حسد از جمله مهمترین راهکارهای دور شدن از گناهان قلبی است، حسد یکی از گناهان قلبی است که بنابر روایات ایمان انسان را مانند موریانه می‌خورد.

 

وی آلوده بودن به گناهان را موجب دوری از خدا و اهل بیت ذکر کرد و افزود: چه بسیار قاریان قرآنی که به علت گناهان خود مورد لعن قرآن قرار می‌گیرد، اگر می‌خواهیم بتوانیم از حسناتی نظی قرائت قرآن برخوردار شویم ابتدا باید با گناه شناسی خود را از گناهانی که موجب لعن قرآن می‌شود پاک گردانیم.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که عبادات و اعمال برای رشد و تعالی ما بندگان است و خداوند به آن نیازی ندارد خاطر نشان کرد: در آیه آخر سوره عنکبوت ذکر شده است کسانی که در راه خدا تلاش کنند خداوند آنها را در مسیر خود قرار می‌دهد یعنی دست آنها را در دست اهل بیت (ع) می‌گذارد چرا که ائمه معصومین راه‌های رسیدن به خداوند هستند و راهی جز ایشان برای رسیدن به خدا وجود ندارد.

 

حجت الاسلام محمودی جمع کردن مال و مصرف نکردن اموال در راه خدا را آفت زندگی انسان دانست و تصریح کرد: کسانی که از جان خود در راه خدا مایه بگذارند و تمام تلاش خود را برای حمایت و حراست از دین خدا به کار بگیرند مورد عنایت ویزه قرار خواهند گرفت و خدا آنها را در مسیر خود قرار می‌دهد.

 

وی گریه کردن برای امام حسین (ع) را انسان ساز ذکر کرد و گفت: گریه برای اباعبدالله (ع) زنگارهای گناه و آلودگی‌های دنیا را از انسان پاک می‌کند و موجب ساخته شدن انسان می‌شود، انسانی که از گناه پاک شود به سعادت می‌رسد و بهترین راه برای پاک شدن از گناهان توسل به ائمه (ع) است./1304/پ202/ح

ارسال نظرات