نگاهی اجمالی به تفسیر سوره نور
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام ناصر رفیعی، عصر امروز در سخنرانی پیش از آیین جمع خوانی قرآن کریم که در محل شبستان بزرگ امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد با بیان اینکه کلیدیترین آیه سوره نور خود آیه نور است، اظهار کرد: علت نامگذاری این سوره همین آیه است که در حقیقت همان آیه 35 سوره نور است.
وی افزود: خداوند در این آیه می فرماید«اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکَاةٍ فِیهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِی زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ کَأَنَّهَا کَوْکَبٌ دُرِّیٌّ یُوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُّبَارَکَةٍ زَیْتُونِةٍ لَّا شَرْقِیَّةٍ وَلَا غَرْبِیَّةٍ یَکَادُ زَیْتُهَا یُضِیءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُّورٌ عَلَى نُورٍ یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَن یَشَاءُ وَیَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ/یعنی خدا نور آسمانها و زمین است مثل نور او چون چراغدانى است که در آن چراغى و آن چراغ در شیشهاى است آن شیشه گویى اخترى درخشان است که از درخت خجسته زیتونى که نه شرقى است و نه غربى افروخته مىشود نزدیک است که روغن اش هر چند بدان آتشى نرسیده باشد روشنى بخشد روشنى بر روى روشنى است خدا هر که را بخواهد با نور خویش هدایت مىکند و این مثلها را خدا براى مردم مىزند و خدا به هر چیزى دانا است»
حجت اسلام رفیعی با اشاره به اینکه این آیه از آیات مشکل قرآن از نگاه ترجمه و تفسیر محسوب میشود، عنوان کرد: روایتی از امام صادق(ع) نقل شده است که تفسیر چهارگانه قرآن کریم را برای ما روشن می کند.
وی ادامه داد: امام حسین(ع) در این حدیث می فرمایند«کِتابُ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ عَلی اَرْبَعَةِ اَشْیآءِ، عَلَی الْعبادَةِ وَ الاْشارَةِ وَ اللَّطآئِفِ وَ الْحَقآئِقِ، فَالعِبادَةُ لِلْعَوامِ، وَ الاْشارَةُ لِلْخَواصِّ، وَ اللَّطائِفُ لِلاْوْلیاءِ وَ الْحَقآئِقُ لِلاْنْبِیاءِ عَلَیهمُ السَّلامُ».
عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه حضرت در این روایت قرآن و تفسیر آن را در چهار مقام متفاوت برای اقشار مختلف جامعه تبیین نموده اند، گفت: از دیدگاه امام حسین(ع) کتاب خداوند عزیز و بزرگ چهار چیز در بر دارد؛ عبادت و اشاره، لطیفهها و حقیقتها، پس عبادت آن برای عوام و اشارات آن برای خواص و ظرافتها و دقتهایش برای دوستان خدا و رسول(ص) و اهل بیت (ع) و حقیقتهای آن برای انبیاء الهی است.
سخنران حرم مطهر حضرت معصومه(س) با بیان اینکه لطایف قرآن برای اولیاء است، گفت: از کمیل نقل شده است که امام علی(ع) یک شب برای باء بسم الله برای من تا صبح صحبت میکرد.
وی ضمن اشاره به اسماء الهی در فراز 47 جوشن کبیر، گفت: در این فراز امام معصوم به ما می آموزد«یَا نُورَ النُّورِ یَا مُنَوِّرَ النُّورِ یَا خَالِقَ النُّورِ یَا مُدَبِّرَ النُّورِ یَا مُقَدِّرَ النُّورِ یَا نُورَ کُلِّ نُورٍ یَا نُورا قَبْلَ کُلِّ نُورٍ یَا نُورا بَعْدَ کُلِّ نُورٍ یَا نُورا فَوْقَ کُلِّ نُورٍ یَا نُورا لَیْسَ کَمِثْلِهِ نُورٌ یعنی اى روشنى نور این روشنى ده نور اى خالق نور و روشنى اى تدبیر کننده نور اى اندازه گیر نور اى روشنى هر نور اى روشنى پیش از هر نور و اى روشنى پس از هر نور اى روشنى بالاى هر نور اى نورى که مانندش نورى نیست»
عضو جامعه المصطفی العالمیه با بیان این که امام معصوم فرمود یعنی خدا هدایت گر است، عنوان کرد: هفت عنوان برای نور در قرآن آمده است که عبارت اند از قرآن، ایمان، اسلام، رسول خدا(ص)، ائمه اطهار(ع) و علم و دانش.
حجت الاسلام رفیعی افزود: قالب مفسرین منظور از مشکات را در آیه 35 سوره نور را سینه مؤمن دانسته و مصباح را قلب مؤمن و مراد از روغن را نیز وحی می دانند.
وی ادامه داد: بنابراین اساس ترجمه این آیه این گونه میشود که این مثال نور مؤمن مانند سینه مؤمن آنجایی است که نور الهی در قلب او قرار میگیرد و وحی را میپذیرد./921/پ202/ف