۲۵ تير ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۵
کد خبر: ۲۷۵۳۳۹
استاد حوزه تبیین کرد؛

ویژگی‌های انسان صادق از دیدگاه قرآن کریم

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه با بیان این‌که صدق لازمه ارتباط با خداوند است، به تبیین ویژگی‌های انسان صادق از دیدگاه قرآن کریم پرداخت و گفت: برای رسیدن به مقام صدق باید بخش فوق عقلی انسان فعال شود.
شجاعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد شجاعی استاد حوزه امروز در جلسه سخنرانی با عنوان خانواده آسمانی که در حسینیه اثنی عشری واقع در شهرری برگزار شد، گفت: در آغاز خلقت همه انسان‌ها مانند یک روح بودند که حقیقت وجودی آنها رسیدن به عشق و انس با خداوند تبارک و تعالی بوده است.

 

وی افزود: زمانی‌که خداوند می‌فرماید از روح خود در وجود انسان دمیده‌ام این روح همان روح محمد و آل محمد(ص) است اما انسان با آمدن به زمین درگیر ظواهر جمادی، گیاهی، نباتی و حیوانی شده و این حقیقت وجودی خود را فراموش می‌کند.

 

استاد حوزه علمیه عنوان کرد: وطن وجودی ما انسان‌ها اهل‌بیت(ع) و الله است ما از پیش الله آمده و به نزد او بازمی‌گردیم و آنچه ما را به الله می‌رساند عشق او است؛ زن، فرزند، ثروت و مقام ما را به آرامش کامل نمی‌رساند در حقیقت در اسلام عشق به این موارد رد نمی‌شود اما باید عشق به الله بالاتر از همه این موارد باشد.

 

شجاعی اظهار داشت: برای انس پیدا کردن با خداوند باید با او ارتباط داشته باشیم در حقیقت انسان با انس به خداوند باید عشق او را بالاتر از همه آنچه در دنیای فانی است قرار دهد.

 

وی افزود: حالت طبیعی یک انسان در این است که هیچ کس را بیشتر از الله دوست نداشته باشد که این حالت بالاتر از عقل بوده جمادی، نباتی، گیاهی، حیوانی و حتی عقلی نیست.

 

استاد حوزه با اشاره به این که صدق لازمه ارتباط با خداوند است، بیان داشت: انسان برای این‌که به مقام صدق برسد باید بخش فوق ‌عقلی او فعال شود صدق یعنی گفتار و عمل شخص یکی باشد؛ قرآن کسانی را صادق می‌داند که مؤمن به الله، اهل‌بیت(ع) و جهاد در راه خدا باشند.

 

شجاعی افزود: امام صادق(ع) فرمودند: خدای عزوجل به هیچ بنده‌ای بزرگ‌تر از نعمت عشق به الله نداده است، ما در اصل عاشق الله هستیم و بقیه عشق‌ها ابزاری و پایین‌تر است بنابراین باید سبک زندگی خود را مطابق خواسته الله تنظیم کنیم.

 

وی ابراز کرد: ارزش و قیمت یک انسان به میزان غم، شادی و دغدغه‌های او است کسی که دغدغه او صرفا امورات دنیایی باشد به مقام انسانیت نرسیده است اگر غصه و نگرانی رسیدن به اهل‌بیت(ع) و الله را نداشته باشیم نشان‌دهنده این است که خود حقیقی را نشناختیم.

 

استاد حوزه افزود: نحوه برخورد شما با ماه مبارک رمضان، نماز، قرآن و ذکر نشان می‌دهد که خود حقیقی‌تان را چقدر شناخته‌اید، ما مؤمن نیستیم مگر این‌که الله بالاترین معشوق ما باشد، امام صادق(ع) فرمودند: ایمان هیچ کس برای خدا خالص نمی‌شود مگر این‌که خدا محبوب‌تر از مال، فرزند و خانواده برای او باشد./807/پ202/ی

ارسال نظرات