۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۵
کد خبر: ۲۷۶۳۰۹
پژوهشگر طب اسلامی تبیین کرد؛

رفع بیماری‌های گوارشی و فراگیر با شیوه صحیح تغذیه

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام قاسمی با تبیین مبانی اسلامی درباره شیوه صحیح تغذیه از روزه‌داری به عنوان بهترین فرصت برای تنظیم روش تغذیه طبق مبانی طب اسلامی نام برد که در رفع بیماری‏های گوارشی و فراگیر مؤثر است.
طب اسلامي

حجت الاسلام محمد مهدی قاسمی، پژوهشگر طب اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، حفظ دستاوردهای جسمی و گوارشی در ماه مبارک رمضان را ضروری دانست و گفت: ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای تنظیم روش تغذیه، طبق مبانی طب اسلامی است.

 

شیوه تغذیه اسلامی

وی با تبیین مبانی اسلامی درباره شیوه صحیح تغذیه ابراز کرد: در کلام معصومین(ع) و دین مبین اسلام بر تغذیه دو نوبت صبح و شب سفارش شده است؛ در روایات متعدد غذا خوردن بین این دو وعده غذایی منع شده است چرا که معده انسان نیاز به استراحت دارد.

 

تاکید بر خوردن وعده شام

حجت الاسلام قاسمی با تاکید بر خوردن شام تصریح کرد: در روایات طب اسلامی بر خوردن وعده شام بسیار تاکید شده است؛ نخوردن شام و خالی بودن شکم از شب تا سحر آثار سویی در ژِن‏های انسان ایجاد می‏کند؛ لذا ماه مبارک رمضان فضایی مناسب ایجاد می‏کند تا این شرایط رعایت شود.

 

پرهیز از غذاهای رنگارنگ و میان وعده

وی نخوردن غذاهای رنگارنگ را از دیگر ویژگی‏های این ماه مبارک دانست و ادامه داد: از نظر علمی خوردن غذاهای متنوع و رنگارنگ برای بدن مضر دانسته شده است و در اسلام به خوردن غذاهای ساده سفارش شده است، که معده و دستگاه گوارش نیز به راحتی بتواند آن‏ها را هضم کند.

 

پژوهشگر طب اسلامی با اشاره به شیوه زندگی معصومین(ع) خاطرنشان کرد: وعده‎‏های غذایی امیرالمؤمنین(ع) نیز معمولا نان به همراه یک خورشت ساده، نمک، شیر، روغن زیتون و یا سرکه بوده است و می‏فرمودند غذاهای اضافی را از روی سفره بردارید؛ این شیوه معصومین(ع) اضافه بر ساده زیستی، حکیمانه غذا خوردن را نیز به ما می‏آموزد.

 

اکسیر طول عمر

حجت الاسلام قاسمی حکیمانه غذا خوردن را موجب افزایش طول عمر دانست و تصریح کرد: بین وعده غذا نخوردن آثار فراوانی از جمله افزایش طول عمر و زیبایی پوست دارد؛ انسان مؤمن و مسلمان هم باید از خوردن غذاهای متنوع پرهیز کند.

 

وی به تداوم خوردن خرما و حلوا بعد از ماه مبارک رمضان سفارش کرد و گفت: خرما یکی از اقلامی است که باید در سبد غذایی مسلمانان باشد؛ در روایتی نیز آمده است، افطار با خرما ثواب روزه را 400 برابر می‏کند؛ حلوا ترکیبی از آرد، روغن طبیعی و شیره انگور، مورد سفارش پیامبر اکرم(ص) بوده است و باعث ایجاد شادی و نشاط در انسان می‏شود.

 

حجت الاسلام قاسمی زولبیا و بامیه را از جمله شیرینی‏های مضر دانست و افزود: این نوع شیرینی‏ها که جای حلوا و خرما را در سفره‏ها گرفته است، از شکرهای چغندری و فرآیند صنعتی تهیه شده و برای انسان مضر هستند.

 

سفارش به خوردن سویق و حلیم

پژوهشگر طب اسلامی با اشاره به حذف شدن «سویق» از سفره‏های غذا اظهار داشت: پیامبر مکرم اسلام(ص) سویق و خرما را از بهترین سحری‏ها بر شمرده‏اند؛ سویق از آرد گندم و سبوس تهیه می‏شود؛ استفاده از سویق و برگشتن آن به سبد کالای غذایی باعث برطرف شدن بیماری دیابت و کنترل قند خون می‏شود؛ همچنین پیامبر اکرم(ص) می‏فرمایند، سویق 70 نوع بلا را از انسان دور می‏کند.

 

وی درباره فواید خوردن حلیم گفت: حلیم از جمله غذاهای بسیار مقوی بوده و پیش از اسلام نیز قوم حضرت موسی(ع) ضعف بدنی خود را از طریق حلیم برطرف کردند و طرز تهیه آن را از طریق وحی آموختند؛ حلیم برای رفع مشکلات جنسی بسیار مؤثر است./840/ت302/ی

ارسال نظرات