۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵
کد خبر: ۲۷۶۸۱۲
استاد مرکز تخصصی نماز:

دوری از نماز عامل اصلی تمام انحرافات است/ اقامه نماز نخستین وظیفه حکومت اسلامی

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام وحیدی گفت: محوریت نماز در مسائلی چون تجارت، خانواده و مسائل فردی و اجتماعی آن جا که خداوند نخستین وظیفه حکومت اسلامی را اقامه نماز بیان کرده «الَّذینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ» و در میان دیگر فرایض عبادی، دشمنی شیطان با نماز از همه بیشتر است.
اقامه نماز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف‌آباد، حجت الاسلام علی اکبر وحیدی، استاد حوزه علمیه و اساتید مرکز تخصصی نماز قم، صبح امروز در دوره آموزشی معارف نماز که در بنیاد فرهنگی آیت الله خامنه ای نجف‌آباد برگزار شد، درباره اهمیت پرداختن به مباحث نماز گفت: یکی از دغدغه های اصلی خانواده ها نحوه بیان فریضه نماز به فرزندان است که نمی دانند چگونه درباره نماز باید با فرزندانشان صحبت کنند.

 

وی در ادامه بیان داشت: وقتی صحبت از اهمیت نماز می شود، ما نمی‌دانم ها را به می دانم تبدیل می کنیم و اگر اهمیت نماز به درستی برای افراد بیان شود، خود مشتاقانه به سمت نماز کشیده می شوند.

 

نخستین وظیفه حکومت اسلامی، اقامه نماز است

حجت الاسلام وحیدی با اشاره به آیات نماز که در قرآن بیان شده و اهمیت نماز، افزود: با یک بررسی در متن آیات قرآن از میان فرایض عبادی که خداوند آنها را واجب کرده است، نماز با حدود بیش از هزار آیه در رأس تمام فرایض عبادی است و این نشان از اهمیت فوق العاده نماز نسبت به دیگر فرایض دارد.

 

وی در ادامه تصریح کرد: محوریت نماز در مسائلی چون تجارت، خانواده و مسائل فردی و اجتماعی آن جا که خداوند نخستین وظیفه حکومت اسلامی را اقامه نماز بیان کرده «الَّذینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ» و در میان دیگر فرایض عبادی، دشمنی شیطان با نماز از همه بیشتر است.

 

استاد مرکز تخصصی نماز با انتقاد از کوتاهی در زمینه مباحث نماز به ویژه در میان خانواده‌ها، بیان داشت: در بحث نماز بد عمل کردیم و در بسیاری از موارد به جای ترغیب و بیان اهمیت نماز، عواقب و عذاب های ترک نماز را بیان کردیم در حالی که نحوه بیان خداوند طبق آیات قرآن این گونه نیست و بسیاری از کاهلان نماز، تنها بر اثر یک شبهه و سؤال که درباره  نماز دارند، از این فریضه الهی فاصله گرفته اند.

 

وی با بیان این که اگر کسی در نماز کوتاهی و کاهلی کرد، به سمت بقیه گناهان کشیده می شود، گفت: از میان فرایض عبادی که بر انسان واجب است، تنها نماز است که تحت هیچ شرایطی از انسان ساقط نمی شود و در روایت است که مرز میان اسلام و کفر، ترک عمدی نماز است.

 

حجت الاسلام وحیدی در ادامه با اشاره به روایتی از امام رضا(ع) در پاسخ به شخصی که فرزند هشت ساله اش به علت بیماری، نماز نمی خواند، بیان داشت: حضرت در پاسخ سائل این گونه بیان داشت که «یُصَلِّی عَلَى نَحْوِ مَا یَقْدِر» و اگر کسی بخواهد فرزندش در هشت سالگی نماز بخواند نیاز به مقدمه دارد و طبق روایات و سیره ائمه اطهار(ع) باید به فرزند از همان سنین کم آنها را به سمت نماز ترغیب کنیم.

 

وی در ادامه تصریح کرد: دوری و کاهلی در امر نماز عامل اصلی کشیده شدن افراد به سمت گناه است و مقدمه وارد شدن به مسائل غیراخلاقی و مسلط شدن فرهنگ غرب بر خانواده از دوری نماز آغاز می شود، همان گونه که شیطان نخستین هدفش نمازگزاران است که دور شدن از نماز، عامل اصلی تمام انحرافات است.

 

حجت الاسلام وحیدی درباره مرکز تخصصی نماز در قم‌ گفت: این مرکز با همکاری جمعی از روحانیان و اساتید حوزه های علمیه قم در حدود پنج سال پیش در قم آغاز به کار کرد و با جذب گروهی از طلاب سطح سه حوزه، در مدت یک سال معارف نماز را در بخش های مختلف، آیات و روایات نماز، نماز و خانواده، اصول دعوت به نماز، عواقب نماز، آداب نماز به این طلاب آموزش می دهد.

 

وی در ادامه تصریح کرد: در طول مدت کوتاهی که از افتتاح این مرکز می‌گذرد، در حدود 7 هزار نشست نماز تحت عنوان دوره فشرده مفتاح در کل کشور برگزار شده است که خلاصه ای از سرفصل ها ارائه شده در این مرکز به صورت فشرده در این دوره بیان می شود و به جرأت باید گفت معارف نماز دارای چنان گستردگی است که حتی برای دوره کارشناسی ارشد و دکتری نیز بدون نیاز به واحدهای تأمین کننده، قابل تدریس است.

 

شایان ذکر است، بنیاد فرهنگی مهدی موعود شهرستان نجف‌آباد طی یک دوره شش روزه اقدام به برگزاری دوره آموزش معارف نماز با عنوان راه و رسم عاشقی نموده است که در دو نوبت صبح و بعدازظهر ویژه فرهنگیان و طلاب و عموم در نبیاد فرهنگی آیت الله خامنه ای نجف‌آباد برگزار می شود./1306/پ202/ح

ارسال نظرات