۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۸
کد خبر: ۲۷۹۶۳۳
نماینده مجلس خبرگان رهبری:

افتخار شیعه دریافت احادیث پیامبر خاتم از منبع اصیل آن است

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری گفت: افتخار شیعیان پیروی از مکتب اهل بیت(ع) است که از خاندان پیامبر اکرم(ص) هستند و احادیث و سنت نبی خدا(ص) را بدون هیچ گونه تغییری در اختیار امت اسلامی قرار دادند.
حجت الاسلام ديرباز، نماينده مردم آذربايجان غربي در مجلس خبرگان رهبري

حجت الاسلام والمسلمین عسگر دیرباز، نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، با اشاره به ویژگی های دوران امام صادق(ع) افزود: ایام حیات ایشان با دوران پایان حکومت بنی امیه و شروع خلافت بنی عباس مصادف بود و حضرت کارهای بسیار مهمی را در این دوره برای حفظ و ترویج اسلام و مکتب اهل بیت(ع) انجام دادند.

 

حجت الاسلام والمسلمین دیرباز گفت: در هنگام زوال بنی امیه و بر سرکار آمدن بنی عباس عده ای به نزد امام صادق(ع) آمده و از ایشان خواستند تا در این کار مشارکت کنند، ولی ایشان با علم امامت و هوشیاری که داشتند، مشارکت در این امر را به ضرر مسلمین دانسته و به این دلیل که می دانستند دسته ای افراد ظالم از بین رفته و ظالمان دیگری جای آن ها را می گیرند، خودداری فرمودند.

 

وی درگیری بنی امیه و بنی عباس را عامل غفلت این ظالمان از امام معصوم آن عصر و دادن فرصت تبلیغ به حضرت امام صادق(ع) عنوان و اضافه کرد: ایشان از فرصت پیش آمده در اثر درگیری ها برای ترویج اسلام، قرآن، احادیث پیامبر اکرم(ص)، احکام دین و علوم اسلامی حداکثر استفاده را کردند و در این زمینه شاگردانی را پرورش دادند که هر کدام در رشته خاصی متخصص بودند.

 

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: شاگردانی در زمینه علم کلام و دفاع از اعتقادات اسلامی، علم حدیث، فقه اسلامی، تفسیر قرآن و دیگر زمینه ها تربیت فرمودند، و تمام تلاش خودشان را به کار بردند تا دین محمدی(ص) که امروزه به دست ما رسیده است، به درستی ترویج و تبیین شده و در اختیار اهلش قرار گیرد.

 

وی با اشاره به منع 100 ساله نقل احادیث رسول اکرم(ص)، گفت: از زمان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) احادیث پیامبر اکرم(ص) که به واسطه خود ائمه(ع) نقل می شد در جامعه اسلامی جایگاه و نقش خود را در بین مسلمین پیدا کرد.


 اذعان بزرگان اهل سنت بر علم و فقاهت امام صادق

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری به جایگاه امام صادق(ع) در نزد اهل سنت اشاره و اظهار کرد: اهل سنت برای این امام همام و رییس فقه شیعه(ع) یک اعتبار ویژه ای قائل هستند به اعتبار اینکه احادیث فراوانی در کتاب های اهل سنت از امام صادق(ع) و پدر گرانقدر ایشان(ع) نقل شده است.

 

وی گفت: امام ششم ما شیعیان در روزگار خود شخصیتی بودند که در بین امت اسلامی به لحاظ نفوذ علمی، اجتماعی، معنوی و اخلاقی بالاترین موقعیت را داشتند به طوری که ابوحنیفه، مالک، شافعی و بقیه بزرگان اهل سنت که در زمانه خود افراد بسیار شاخصی بودند در برابر بعد علمی، فقاهتی و اخلاقی حضرت امام صادق(ع) خضوع داشته و اظهار می کردند که «اگر شاگردی ایشان نبود ما چیزی فرا نمی گرفتیم»بنابراین از این لحاظ بزرگان اهل سنت هم در برابر امام صادق(ع) فروتنی داشتند، هر چند که در مواردی به بیانات ایشان کمتر توجه کرده اند.

 

حجت الاسلام والمسلمین دیرباز در پایان تصریح کرد: افتخار شیعیان پیروی از مکتب اهل بیت(ع) است که از خاندان پیامبر اکرم(ص) هستند و احادیث و سنت پیامبر(ص) را بدون هیچ گونه تغییری در اختیار امت اسلامی قرار دادند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به دشمنی طاغوتیان با ائمه اطهار(ع) افزود: امام صادق(ع) از پدر بزرگوارشان امام محمدباقر(ع) نقل می فرمایند: «یکی از خلفای بنی امیه به اجبار ما را به شام برده و دستور داد که در مسیر هنگام گذر از شهرها ما را اذیت کنند و سه روز در شام پشت دروازه های شهر ما را نگه داشتند» و یکبار هم در دوران حکومت منصور دوانقی به فرمان او به خانه حضرت امام صادق(ع) هجوم آورده و ایشان را در حالی که مشغول نماز بودند با سر برهنه و لباس منزل به دربار این شخص ظالم بردند.

 

حجت الاسلام والمسلمین دیرباز خاطرنشان کرد: امام جعفر(ع) رنج بسیاری را از طرف منصور عباسی تحمل فرموده و با تدابیری اتخاذی خود مدتی از شر ظالمان در امان مانده و توانستند راه اهل بیت(ع) را در جامعه بیشتر مطرح کنند.

 

وی پیروی از مکتب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) را نعمتی قدر دانستنی عنوان و اضافه کرد: ما افتخارمان بر این است که احادیث پیامبر اکرم(ص) را از طریق خاندان ایشان و از طریق حضرت جعفرصادق(ع) و بقیه امامان معصوم(ع) دریافت می کنیم./936/ت302/ب4

ارسال نظرات