صبر بر مشکلات به معنای تحمل ظلم نیست
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام عباس عباسزاده، مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه هنر اسلامی تبریز امروز در جمع اقشار مختلف مردم در مسجد مقبره تبریز با اشاره به فلسفه تعدد اسماء و صفات الهی در ادعیه وارده اظهار داشت: اینکه مؤمنین در خداوند متعال را با هزار اسم و صفت از اسمای حسنی صدا می زنند، فقط به این منظور نیست که خدا را بشناسند.
این استاد حوزه و دانشگاه تبریز خاطرنشان کرد: آشنایی با اسماء و صفات الهی برای هر فرد مؤمن ضرورتی مهم و لازم است، چرا که در این صورت افراد خواهند توانست اوصاف ربوبی را در خود متجلی سازند و مظهر اسماء و صفات حضرت رحمان باشند.
مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه هنر اسلامی تبریز در ادامه به صفت صبار بودن خدا اشاره کرد و افزود: صبار بودن خداوند به این معنی است که پرودگار انسان را بلافاصله پس از انجام گناه کیفر نمیدهد تا شاید بندهاش توبه کند، این در حالیست که بسیاری از افراد تنها بر اساس شنیدهها دیگران را محکوم می کنند.
حجتالاسلام عباسزاده با بیان اینکه انسان نیز باید مانند پرودگار عالم صبور باشد، تصریح کرد: صبر به معنای تحمل ظلم نیست بلکه به معنای قیام علیه ظالم است که در این قیام دچار ناملایماتی میشود و از این رو بر آن سختیها و رنجها باید صبوری پیشه کند.
وی افزود: از آنجایی که در دنیا سختی و آسایش در هم تنیده است، انسان صبور، با توجه به آیه «انّ مع العسر یسراً»، سختیها را پشت سر گذاشته و به آرامش میرسد و از خدایش راضی میشود. اما انسان ناشکیبا هرگز طعم آرامش را نمیچشد، همواره در رنج انسان سوز به سر میبرد و در نهایت به نظام هستی و خلقت بدبین میشود.
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: صبر بر سه نوع است؛ صبر بر مصیبت که همواره در کمین آدمی است اولین نوع این صبر می باشد. زندگی بدون مصیبت و بلا نمیشود، چراکه هدف خلقت انسان، امتحان است و امتحان، بدون سختیها و شداید امکان پذیر نیست. همچنان که پروردگار عالم هم انسان را با همین شداید میآزماید.
حجت الاسلام عباسزاده با اشاره به اینکه صبر موجب میشود که هیچ کس شانه از عبادت خالی نکند، افزود: صبر دوم، صبر بر طاعت است که ظاهری غیر جذاب و باطنی زیبا دارد و سوم صبر بر معصیت است که ظاهری جذاب و باطنی زشت دارد.
وی با تشریح آثار و ثمرات صبر بر مصائب و مشکلات در زندگی دنیوی یادآور شد: صبر آوردههایی برای انسان دارد که از آن جمله است، پیروزی و غلبه بر دشمنان، اجر بدون حساب در روز قیامت و در نهایت تشبه به خداوند که غایت خلقت انسان است./935/پ202/ح