۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۸
کد خبر: ۲۸۱۰۸۰
نماینده بجنورد در مجلس:

اسارت امتحان بزرگ ایمان و عزت رزمندگان بود

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی و آزاده دفاع مقدس گفت: اسارت امتحان بزرگ ایمان و عزت رزمندگان دفاع مقدس بود و آزادگان با سربلندی از این امتحان بیرون آمدند.
قاسم جعفري نماينده مردم خراسان شمالي در مجلس شوراي اسلامي

قاسم جعفری، نماینده مردم شهرستان های بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی و آزاده دوران دفاع مقدس، به مناسبت بیست و ششم مردادماه، سالروز بازگشت پیروزمندانه نخستین گروه از آزادگان هشت سال دفاع مقدس به کشور، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، ضمن گرامیداشت این مناسبت، اظهار کرد: هر جنگ قربانیان، خسارات و آسیب های متعدد جانی و مالی به بار می آورد که یکی از قربانیان آن نیز اسرا هستند.

 

وی اضافه کرد: با وجود این که ایجاد خسارت و قربانی شدن افراد در تمامی جنگ های دنیا وجود دارد اما آن چه که شهدا، قربانیان و اسرای دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی را از قربانیان سایر جنگ های جهان جدا می کند، اراده و هدف والا و اسلامی رزمندگان ایران است.

 

جعفری با بیان این که در بسیاری از جنگ ها، نیروهای نظامی مزدورانی هستند که برای به دست آوردن پول و ثروت می جنگند، افزود: اکنون نیروهای داعش و خلبان های هواپیماهای رژیم آل سعود مزدورانی هستند که پول گرفته و مردم بی گناه را می کشند و اگر این افراد اسیر شوند چیزی برای آنها باقی نمی ماند چرا که هدفشان مقدس نبوده است.

 

این آزاده جانباز خاطرنشان کرد: اما اگر نیروهای نظامی ایمان و اعتقاد داشته و در جبهه اسلام بجنگند وقتی بنا به شرایط جنگی اسیر شوند، این اسارت آنها مقدس و ارزشمند است.

 

وی تصریح کرد: اسارت شماری از رزمندگان دوران دفاع مقدس با تمام تلخی های ظاهری شیرین بود چرا که هر لحظه آن شهادت، درس گرفتن، تجربه اندوختن و خودسازی و تمرین صبر بود.

 

این دکترای فقه و حقوق اسلامی با بیان این که بر اساس روایات دینی بسیاری از بلاها برای تقرب به باری تعالی برای انسان به وجود می آید، افزود: اسارت یکی از بلاهای مقدس بود که برای اسرا درس ها و اندوخته های زیادی داشت.

 

جعفری با اشاره به این سخن امام خمینی(ره) که «اسرا در چنگال دژخیمان خود سرود آزادی اند»، اضافه کرد: اگر کسی هدف و اراده داشته باشد می تواند از فرصت اسارت استفاده کند چرا که همواره سختی ها سازنده هستند و این موضوع در مورد اسرا و آزادگان ایرانی به معنای واقعی تجربه شد.

 

وی با بیان این که اسرای ایرانی در زندان های بعث مکتبی به نام اسلام و آموزگاری به نام امام حسین(ع) داشتند، اظهار کرد: در چنین شرایطی بود که اسرای دفاع مقدس ضمن ایستادگی در برابر شکنجه های دژخیمان عراقی، از فرصت اسارت برای ارتقای توان معنوی، علمی و عملی خود استفاده می کردند.

 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: اسرای دوران دفاع مقدس در زندان های رژیم بعث با الگو گرفتن از صبر و شکیبایی ائمه اطهار(ع) نه تنها در بند نبودند بلکه با روحیه ای وصف ناپذیر، زندان را به مرکز تعلیم و ترویج اسلام و نیز مهارت های فنی و علمی تبدیل کردند.

 

جعفری تصریح کرد: اسارت یک امتحان بزرگ الهی و آزمون ایمان و عزت رزمندگان اسلام بود و همان گونه که رهبر معظم انقلاب مدال بزرگ آزادگی را به اسرای ایرانی هدیه دادند و فرمودند: «آزادگان ذخایر بزرگ انقلاب اسلامی هستند»، اسرای هشت سال دفاع مقدس با مؤفقیت از این امتحان بزرگ بیرون آمدند.

 

گفتنی است، بیست و ششم مرداد ماه سال 1369 ایران اسلامی شاهد بازگشت نخستین گروه از آزادگان سرافرازی بود که پس از تحمل سالهای اسارت خود در اردوگاه های عراق، پای به میهن اسلامی گذاشتند و به ‌آغوش خانواده‌های خود بازگشتند.

 

لازم به یادآوری است، استان 900 هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور دارای دو هزار و 775 شهید، هفت هزار و 43 جانباز، 400 آزاده و 35 هزار رزمنده است که در سال های دفاع مقدس و پس از آن برای حراست از کشور و نظام جان فشانی کردند.

 

بنا به اعلام بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان شمالی، این استان 376 آزاده دوران دفاع مقدس دارد که از این تعداد 10 نفر در چند سال اخیر به فیض شهادت نائل آمده اند./9314/ت302/ب4

ارسال نظرات