۰۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۸
کد خبر: ۲۸۳۷۸۲
آیت‌الله مظاهری:

نشر فرهنگ تشیع در عالم مرهون مجاهدت‌های امام رضا است

خبرگزاری رسا ـ رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به این که امام رضا(ع) به اجبار به توس آمدند و امام رضا(ع) با این ابهت و شخصیت اجتماعی‌شان توانستند شهرت عجیب و به سزایی به تشیع بدهند، گفت: نشر فرهنگ تشیع در سراسر عالم نشر دادن مرهون مجاهدت‌های امام رضا(ع) است.
درس اخلاق حضرت آيت الله مظاهري در ماه مبارک در اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت‌الله حسین مظاهری پنج‌شنبه شب در سخنرانی هفتگی خود که در مسجد حکیم برگزار می‌شود، با اشاره به جایگاه اهل‌بیت(ع) به ویژه حضرت رضا(ع)، گفت: همه اهل‌بیت(ع) ابهت اجتماعی ویژه‌ای داشتند، خداوند فرموده‌اند «فی بیوت اذن الله أن ترفع و یذکر فیها اسمه یسبح له فیها بالغدو و الاصال»، این تنها به معنی مسجد و مکان نیست، خداوند در هر زمانی افرادی را قرار داده است که دارای شخصیت و جایگاه ویژه‌ای هستند.

رییس حوزه علمیه اصفهان ابراز کرد: همه مقاتل نقل کرده‌اند هنگامی که امام حسین(ع) در قتلگاه افتاده بودند، چنان ابهتی داشتند که کسی جرأت نمی‌کرد که برود جلو و ایشان را شهید کنند، امام رضا(ع) نیز این چنین ابهتی داشتند و این ابهت و شخصیت برای شیعه بسیار کار کرد.

وی با بیان این که شهادت امام حسین(ع) تشیع مرده را زنده کرد، خاطرنشان کرد: این تشیع بی‌فرهنگ با شهادت امام حسین(ع) از این بی‌فرهنگی بیرون می‌آید و سپس امام صادق(ع) فعالیت‌های زیادی با طلبه‌ها و شاگردان داشتند که تشیع را فرهنگ‌دار کرد و شکر خدا ما امروز تقریبا یک میلیون روایت در تشیع راجع به اعتقادات و اخلاق و احکام داریم و اکنون چیزی نداریم که مرجع تقلید در آن بماند.

حضرت آیت‌الله مظاهری گفت: امام رضا(ع) به اجبار به توس آمدند و امام رضا(ع) با این ابهت و شخصیت اجتماعی‌شان توانستند شهرت عجیب و به سزایی به تشیع بدهند، زنده شدن تشیع مرهون امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) است و فرهنگ‌دار شدن تشیع مرهون تلاش‌های امام صادق(ع) و این فرهنگ را در سراسر عالم نشر دادن مرهون مجاهدت‌های امام رضا(ع) است.

وی با بیان این که امام رضا(ع) در دل مردم حکم‌فرمایی داشت، ابراز کرد: امام رضا(ع) را به اجبار دستور داده بودند از بیراهه‌ها به نحوی که مردم ایشان را نشناسند و از این ده به آن ده ببرند، ایشان را به نیشابور بردند و مجبور بودند که از نیشابور عبور کنند که مردم استقبال درخوری از امام رضا(ع) کردند در حالی که مردم در تقیه بودند.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه به شرح ماجرای چگونگی نقل حدیث سلسلة‌الذهب پرداخت و ادامه داد: سند این حدیث بسیار گرانبها است و نسبت به سایر احادیث نظیر ندارد، امام رضا(ع) فرمودند هر کس به راستی لا اله الله را بگوید، این قلعه محکم خداوند است و از عذاب خداوند در امان است و سرشان را در هودج کردند و پس از اندکی دوباره سر بیرون آوردند و گفتند البته به شرط‌هایی و من یعنی ولایت از شرط‌های آن است.

وی گفت: امام رضا(ع) به اجبار ولایت عهدی را پذیرفتند و مأمون این کار را کرد به خاطر ولایت و محبت امام رضا(ع) در دلها داشت، و امام رضا(ع) یک شخصیت اجتماعی در دل‌ها داشت که سبب می‌شد، مأمون بتواند به حکومت خود ادامه دهد، حضرت رضا(ع) با استفاده از جایگاه خود به نشر و ترویج معارف اهل‌بیت(ع) پرداختند./914/پ202/ج

 

ارسال نظرات