۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۶
کد خبر: ۲۸۴۶۲۲
حجت الاسلام ربانی:

برداشتن مال پیدا شده کراهت دارد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در اسلام برای مال و اموال دیگران حرمت زیادی و وجود دارد و هر کس نمی‌تواند مال دیگری را صاحب شود، گفت: برداشتن مال پیدا شده در شرع اسلام کراهت دارد.
احکام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید جعفر ربانی امشب در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت فاطمه معصومه(س) با اشاره به اینکه در شرع اسلام برای مال دیگران حرمت زیادی قائل شده‌اند و انسان نمی‌تواند به راحتی مالی را که پیدا کرده تصاحب کند، گفت: برداشتن مال پیدا شده از نظر احکام فقهی کراهت دارد.

 

وی افزود: مسؤولیت انسان در برابر مال پیدا شده به دو شکل است اگر صاحبش مشخص باشد باید هر طور شده مال را به صاحبش بازگرداند اما اگر صاحب مال مشخص نبود طبق نظر بیشتر فقها باید از طرف صاحب مال بعد از گذشت مدتی و انتشار اعلامیه مبین بر پیدا شدن مال، اگر بازهم صاحبی پیدا نشد باید آن مال را از طرف صاحبش صدقه بدهد.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: همچنین طبق نظر مشهور فقها اگر مبلغ مال پیدا شده کمتر از پنج هزار تومان بود می‌تواند آن را صاحب شود که البته عقل و احتیاط در اینجا حکم می‌کند که از همین مبلغ کم هم به دلیل شبهه دار بودن استفاده نکند./837/پ203/ف

ارسال نظرات