۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۸
کد خبر: ۲۸۵۴۹۲

مراسم افتتاحیه مدرسه علمیه خاتم الاوصیاء برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ تولیت حوزه علمیه خاتم الاوصیا با حضور رییس تولیت و جمعی از طلاب آن مدرسه علمیه در حوزه علمیه خاتم الاوصیاء برگزار شد.
افتتاحيه حوزه علميه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله مقدسی، تولیت حوزه علمیه خاتم الاوصیاء پیش ازظهر امروز در مراسم افتتاحیه مدرسه علمیه خاتم الاوصیاء که در حوزه علمیه برادران خاتم الاوصیا برگزار شد با بیان اینکه در جهاد و مبارزه با دشمن آنچه مقدم بر جهاد است جهاد اکبر و مبارزه با نفس است٬ گفت: در مبارزه با نفس انسان باید قوای عقلانی خویش را بر قوای نفسانی مسلط کند و اگر انسانی توانست نفسانیت خود را کنترل کند٬ این انسان یک مجاهد است که توانسته بر نفس خویش مسلط شود؛ اما این جهاد اکبر برای عموم مردم است و برای ممتازان جهاد اکبر عموم مردم جهاد اوسط محسوب شده و آن‌ها برای رسیدن به مرحله بالای جهاد اکبر باید عشق را بر قوای عقلانی خویش مسلط کنند. 

 

وی با اشاره به فرمایشی از امام علی(ع) افزود: حضرت امیر المومنین(ع) می‌فرمایند برخی انسان‌ها جسمشان جسم انسان و قلبشان قلب حیوان است و این در حالی است که آنچه مسجود ملائکه است خلیفه الله بوده که آن نیز برای خود مراتبی دارد و مرتبه آن به میزانی است که خلیفه کار مستخلص امر کند، و هر میزان که این کار را انجام دهد مرتبه‌ای بالا می‌رود.

 

تولیت حوزه علمیه خاتم الاوصیا با اشاره به این‌که انسان به دلیل داشتن عقل، قدرت انتخاب دارد، خاطرنشان کرد: انسان با داشتن قدرت انتخاب، موجود مسؤولی به شمار می‌رود که می‌تواند از این اختیار و قدرت انتخاب خود در راستای اهداف خوب یا بد استفاده کند.

 

وی با اشاره به این‌که برای فرشتگان که لذت آنان در عبادت خداست و اصولا لذت شیطانی در آنان نیست، انتخاب هم مطرح نیست، گفت: آنها میل دیگری جز عبادت خدا ندارند، البته مجبور هم نیستند، اختیار دارند و به میل خود کاری را انجام می دهند، اما جز این میل، میل دیگری ندارند؛ به دیگر سخن مختار هستند ولی انتخابگر نیستند، تنها یک را در پیش رو دارند، اما انسان دارای خواسته های متضاد است و علاوه بر اینکه مختار است باید انتخاب هم بکند و این منشا ارزش است.

 

وی به آیه 29 سوره کهف که به صراحت بر اختیار انسان دلالت دارد اشاره کرد و گفت: قدرت تصمیم گیری و انتخاب، یکی از یقینی ترین اموری است که مورد شناسایی انسان واقع می شود، زیرا هر کسی آن را در درون خویش با علم حضوری خطا ناپذیر می یابد، چنانکه از سایر حالات روانی خودش با چنین علمی آگاه می شود و حتی هنگامی که درباره چیزی شک دارد، وجود خود «شک» را با علم حضوری درک می کند و نمی تواند درباره آن تردیدی به خود راه دهد.

 

آیت الله مقدسی افزود: نفس همان روح آدمی است. انسان هم جنبه الهی و هم جنبه حیوانی و هوای نفس دارد مثلا در آیات قرآن از روح با عظمت یاد شده همچون" نفخت فیه من روحی ..." یا " ... قل الروح من امر ربی ..." اما آنجایی که نفس مطرح است نفس اماره هم مطرح است و نسبت به دوری از هوای نفس هشدار داده شده است یعنی در قرآن آنجایی که لفظ «نفس» آمده هم با عظمت از آن یاد شده مثل نفس مطمئنه، نفس مرضیه و نفس راضیه و... و هم از نفس با نکوهش یاد شده است مثل نفس اماره اما از روح در همه آیات با عظمت یاد شده است./817/202/ب3

ارسال نظرات