۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۹
کد خبر: ۲۸۷۳۴۲
عضو هیأت علمی مؤسسه امام:

تحول حوزه به معنای ساختار شکنی و کنار گذاشتن فقه جواهری نیست/ در عرصه تصمیم سازی به شجاعت بیشتری نیاز داریم

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) تحولات در حوزه را بسیار لازم ارزیابی کرد و گفت: اجرا و به انجام رسیدن تحولات حوزه نیازمند شجاعت و تن دادن به مشکلاتی است که تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان حوزه باید به آن‌ها تن دهند.
حجت الاسلام دکتر محمد رضا باقرزاده  عضو هيأت علمي موسسه امام خميني (ره)
حجت الاسلام محمد رضا باقرزاده عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره تحول حوزه های علمیه را با آرمان‌های امام خمینی (ره) یکسان دانست اظهار داشت: اساس کلام امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب این است که حوزه‌های علمیه باید به جایی برسند که پاسخ‌های لازم برای اداره کار آمد حکومت اسلامی را ارائه کنند.
عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) ادامه داد: بنا به نظر این دو بزرگوار تا زمانی که حوزه‌های علمیه نتوانند آن گونه که باید به نیازهای جامعه تحت مدیریت حکومت اسلامی پاسخ دهند می‌توانیم بگوییم که حوزه‌ها هنوز نتوانسته‌اند به اهداف خود نزدیک شوند.
حجت الاسلام باقرزاده ابراز داشت: فلسفه حکومت اسلامی تأمین نیازهای جامعه اسلامی و دیگر جوامع بشری است؛ حوزه‌های علمیه باید پاسخ‌های متناسب، به روز و اصیل برای مسائل و مشکلات روز جهان داشته باشند؛ نسخه‌های پیچیده شده در حوزه‌های علمیه نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای فرهنگی، سیاسی، داخلی و خارجی باشد.
وی افزود: اقتصادنا و فلسفتنای شهید صدر پاسخی به بحث‌های اندیشه‌ای و اجتماعی به هجمه شدید مارکسیستی جوابگو باشد؛ پاسخ به مسائل امروز نشان می‌دهد که در حوزه‌های علمیه خلأ وجود شهیدان مطهری، صدر و علامه طباطبایی و مانند این بزرگواران وجود دارد و اگر کسانی بودند که می‌توانستند جای آن بزرگواران را پر کنند امروز مشکلات ما در جامعه اسلامی به مراتب کمتر بود.
عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) تصمیم گیران و تصمیم سازان حوزه‌های علمیه را نیازمند شجاعت بیشتر و ورود جدی و تن دادن به مشکلاتی که تحول انقلابی را در حوزه همراه خواهد داشت دانست و گفت: حوزه باید متحول شود و پیش برود؛ این پیشروی و پیشرفت به معنی ساختار شکنی و فراموش کردن فقه جواهری نیست.
حجت الاسلام باقرزاده ادامه داد: امام خمینی (ره) با توجه به همان فقه جواهری و این ساختار، انقلاب اسلامی را هدایت کردند و ما بر اساس همین ساختار فقهی باید نیازهای جامعه ایران و بین الملل را تأمین کنیم.
وی نقش اساتید را در تحول حوزه بسیار کلیدی برشمرد و اظهار داشت: اساتید باید روح نو اندیشی را به طلاب منتقل کنند و این روح نو اندیشی کم است و در کنار این اصالت علمی و بهره‌مندی روشمند از ذخایر فقهی در کنار روحیه نو اندیشی و نو آوری که باید جریان داشته باشد./836/ت302/ج
ارسال نظرات