۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶
کد خبر: ۲۸۷۶۹۱
مدیر کل تبلیغات اسلامی اردبیل:

امام جواد شخصیتی بی نظیر و جامع کمالات و فضایل علمی و اخلاقی بود

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل با اشاره به فضایل امام جواد (ع)، گفت: امام جواد(ع) شخصیتی بی نظیر و جامع کمالات و فضایل علمی و اخلاقی بود که دوست و دشمن را تحت تاثیر قرار داد و به اعجاب و تحسین واداشت.
شهادت امام جواد

حجت الاسلام مهدی ستوده، مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل، با اشاره به اینکه در کتاب های تاریخ و حدیث لقب‌های بسیاری برای پیشوای نهم شیعیان بیان شده، خاطرنشان کرد: این امام بزرگوار لقب های بسیاری همچون تقی، جواد، مرضی، متوکل، متقی، زکی، متجب، مرتضی، قانع، عالم ربانی، رضی، مختار، صادق، صابر و فاضل داشتند.

 

وی افزود: امام جواد(ع) همچنین در میان شیعیان و اهل سنت به باب المراد مشهور بودند چرا که حاجت های مردم را بسیار برآورده می ساختند و کرامت های بی شماری از آن حضرت دیده شده ولی مشهورترین لقب های امام نهم(ع) تقی و جواد است.

 

حجت الاسلام ستوده بیان داشت: هر یک از این القاب برای امام(ع) بیانگر ویژگی‌های اخلاقی و روحی، برجستگی های معنوی و رفتاری و فضایل و کمالات نفسانی است که آن حضرت را از دیگران ممتایز می ساخته است به طوری که آن حضرت باتقواترین فرد اهل زمان خود بود و کسی در جود و بخشش در مرتبه آن حضرت قرار نداشت.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل گفت: علمای شیعه همگی بر فضل، بزرگواری، علم، حلم و دیگر کمالات آن حضرت تصریح کرده‌اند و او را همچون جدش رسول خدا(ص) و علی ابن ابی طالب(ع) جامع خوبی‌ها شمرده اند و علمای بزرگ اهل سنت نیز همگی بر فضیلت و برتری امام(ع) بر اهل زمان خود اعتراف کرده‌اند.

 

حجت‌الاسلام ستوده افزود: زهد امام جواد(ع) نیز مانند دیگر فضایل ایشان نمود بسیار داشت، با اینکه مدتی در کاخ مأمون زندگی می کرد و خلیفه نیز سعی داشت او را به سوی مظاهر مادی جلب کند ولی ایشان به هیچ وجه به آنها دلبستگی نداشت.

 

کارشناس مذهبی ادامه داد: امام جواد(ع) برای تربیت شیعیان و مسلمانان در زمینه های مختلف اخلاقی و تربیتی، بیاناتی دارد که توجه به آنها برای شیعیان و جوامع امروزه شایسته و لازم است.

 

حجت الاسلام ستوده بیان داشت: امام جواد(ع) شخصیتی بی‌نظیر و جامع کمالات و فضایل علمی و اخلاقی بود که دوست و دشمن را تحت تأثیر قرار داد و به اعجاب و تحسین واداشت.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل گفت: امام جواد(ع) در سال 202 هجری و در سن بسیار پایینی به امامت رسیدند و تصدّى امامت در چنین سنّی، با ذوق و عقل کوتاه مردم و عرف اجتماع سازگار نبود، تا جایی که عده ای هنگامی که ایشان به امامت رسید، گفتند؛ چون ایشان بالغ نیست نمی تواند امام باشد و از این رو به امامت احمد بن موسی رجوع کردند.

 

وی با ارزیابی شخصیت امام جواد(ع) از بعد سیاسی، ابراز داشت: امامت امام جواد(ع)‌ با حکومت مأمون و معتصم عباسی همزمان بود به طوری که بعد از مرگ مأمون، معتصم زمام حکومت را به دست گرفت.

 

وی بیان داشت: امام جواد(ع) بخش عمده زندگی خود را همزمان با مأمون خلیفه دو رو و سفاک عباسی گذراند، او با مکر و حیله‌های فراوان سعی داشت امام(ع) را از مقام قدسی پایین آورده و به زر، زیور و فساد خلافت بیالاید و روش خود را که در مورد امام رضا(ع) به سنگ خورده بود، در مورد امام جواد(ع) به هدف برساند.

 

حجت‌الاسلام ستوده یادآور شد: مأمون در راستای اجرای مقاصد خود، دخترش را به عقد امام درآورد و سعی کرد مجلس باشکوه و با اسراف و ریخت و پاش های فراوان به راه اندازد، به طوری که هم امام را در آن سهیم جلوه دهد و هم توجه آن حضرت را به مظاهر دنیوی جلب کند، ولی امام(ع) با برخورد عفیفانه خود او را ناکام ساخت.

 

وی اظهارداشت: مأمون که نتوانسته بود قداست امام را خدشه‌دار کند و تمام اقداماتش را ناکام می‌دید، تصمیم به قتل آن حضرت گرفت و شبی در حال مستی بر او حمله کرد ولی امام(ع) به طور معجزه آسایی نجات یافت.

 

وی در ادامه با بیان این که معتصم نیز پس از رسیدن به قدرت با هر وسیله ممکن در جهت تثبیت پایه‏هاى حکومت خویش تلاش مى‏کرد، ابراز داشت: معتصم از قدرت شیعیان و جایگاه والای امام جواد(ع)‌ در نزد مردم آگاه بود، بنابراین گمان کرد که از ناحیه ایشان خطرى متوجّه حکومت شود، به همین خاطر امام را از مدینه به بغداد آورد و این تنها به این علّت بود که آن‏ حضرت را تحت نظر بگیرد.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل با تبیین شخصیت امام جواد(ع)، خاطرنشان کرد: امام جواد(ع) از کسانی که با ظالمان و حاکمان ستمگر همراه بودند، تنفر داشت و این تنفر خود را نیز اعلام می کرد و با این که مأمون سعی داشت با کشاندن امام(ع) به دستگاه خلافت، آن حضرت را با خود همراه نشان دهد اما امام(ع) با رد هر گونه همکاری و اظهار علاقه به بازگشت به مدینه اعلام کردند که نه با مامون همراه است و نه از بودن در دستگاه خلیفه رضایت دارد.

 

حجت‌الاسلام ستوده با اشاره به اینکه الگوگرفتن نسل جدید ازشخصیت بارز این امام می‌تواند بسیاری از مشکلات زندگی هر فرد را برطرف سازد، تأکید کرد: امام جواد(ع) در جامعه اسلامی از موقعیت بالایی برخوردار بودند.

 

وی با توصیه به بهره‌گیری از درس زندگی ارزشمند و آموزنده این شخصیت والا، خاطرنشان کرد: امام جواد(ع) در مدت 17 سال دوران امامت به نشر و تعلیم حقایق اسلام پرداخت و شاگردان و اصحاب برجسته ای داشت که هر یک خود قله‌ای از قله‌های فرهنگ و معارف بودند./937/302/ب2

ارسال نظرات