۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۵
کد خبر: ۲۸۸۵۳۷
خبرگان بصیرت(13)

احراز صلاحیت اعضای مجلس خبرگان متناسب با جایگاه بی بدیل رهبری است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به شرایط سخت احراز صلاحیت داوطلبان مجلس خبرگان گفت: مجلس خبرگان، مجموعه‌ای است که در گزینش و نظارت بر رهبری، نقش اساسی را ایفا می‌کند؛ از این رو باید متناسب با جایگاه بی‌بدیل رهبری، اعضای این مجلس معین ‌شوند.
ديدار رييس و اعضاي مجلس خبرگان رهبري با رهبر معظم انقلاب

حجت الاسلام جوان آراسته، عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اهمیت مجلس خبرگان در نظام جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: با توجه به جایگاه رهبری، مجموعه‌ای که در گزینش و نظارت بر رهبری، نقش اساسی را ایفا می‌کند، مجلس خبرگان است که متناسب با جایگاه رهبری، این مجلس بی‌بدیل، معین می‌شود؛ بنابراین شرایط سخت‌گیرانه‌‌ای نیز برای داوطلبان ورود به مجلس خبرگان وجود دارد.

 

حجت الاسلام جوان آراسته ابراز داشت: به موجب قانونی که مجلس خبرگان رهبری برای شرایط داوطلبان ورود به این مجلس در نظر گرفته است، صلاحیت اخلاقی، دیانت، شایستگی اخلاقی و نداشتن سوابق سوء سیاسی و اجتماعی و در گام بعد صلاحیت علمی، بینش سیاسی و اجتماعی و اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی مورد تأکید قرار گرفته است.

 

وی تأکید کرد: مرجعی که وجود این صلاحیت‌ها را در افراد تشخیص می‌دهد؛ در حال حاضر فقهای شورای نگهبان هستند و براساس مصوبه مجلس خبرگان رهبری، فقهای شورای نگهبان به عنوان نهاد فقاهتی مأموریت دارند که صلاحیت‌های نامبرده شده را نسبت به داوطلبان مجلس خبرگان رهبری احراز کنند.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه افزود: اگر ابهامی در اصلی از اصول قانون اساسی باشد، تفسیر آن به عهده شورای نگهبان است؛ از این رو نظارت شورای نگهبان از نوع استصوابی است یعنی زمانی براساس شرایطی که در قانون آمده است صلاحیت‌ها را در فردی احراز نکند، آن فرد نمی‌تواند در چرخه انتخابات قرار گرفته و به مراحل بعدی راه پیدا کند.

 

وی با اشاره به نقش و جایگاه مجلس خبرگان در نظام اسلامی ابراز داشت: در فقه سیاسی اسلام، گزینش رهبر براساس دو مبنای انتخاب و انتصاب است که در ماهیت گزینش، تفاوت وجود دارد.

 

حجت الاسلام جوان آراسته افزود: بر اساس نظریه انتخاب، ماهیت گزینش، اعطای ولایت از طرف مردم به رهبری است و بر اساس نظریه انتصاب، مقبولیت رهبری از طریق مردم است./908/ت302/ج

ارسال نظرات