۲۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۱
کد خبر: ۲۸۸۸۰۴
استاد حوزه و دانشگاه:

تضعیف شورای نگهبان، تضعیف نظام است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این که بر اساس قانون، جایگاه نظارت استصوابی برای شورای نگهبان محرز است، گفت: شورای نگهبان یک نهاد تثبیت شده قانونی و مورد تأیید رهبر معظم انقلاب است.
شوراي نگهبان

حجت الاسلام احسان اصولی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، با اشاره به این که جایگاه شورای نگهبان را نمی توان نفی کرد، گفت: شورای نگهبان یکی از ارکان قانونی و اجزای قانون اساسی ایران اسلامی است.

 

وی افزود: شورای نگهبان یکی از نمادهای اسلامیت نظام جمهوری اسلامی ایران است که به عنوان میراث دوران مشروطیت شناخته می شود.

 

حجت الاسلام اصولی با بیان این که شورای نگهبان همواره مورد تأکید بزرگان نظام بوده است، گفت: نگاه قانونی به شورای نگهبان نشان می دهد که این نهاد به عنوان رکن دوم قوه مقننه محسوب می شود.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این که هر مصوبه مجلس با تأیید شورای نگهبان اعتبار پیدا می کند که در این زمینه چند مورد استثناء نیز در قانون اساسی وجود دارد، ابراز کرد: نظارت شورای نگهبان به انتخابات بر اساس قانون اساسی، مصوبه مجلس و تفسیر قانون اساسی، یک نظارت استصوابی است.

 

وی یادآور شد: نظارت استصوابی به معنای نظارت شورای نگهبان بر تمام مراحل انتخابات است که در این رابطه شورای نگهبان می تواند عملا جلوی تخلفات را بگیرد که این امر نشان می دهد وجود این شورا در انتخابات به شکل تشریفاتی نیست.

 

استاد حوزه علمیه با اشاره به این که در رد و یا تأیید صلاحیت افراد و یا تأیید فرد رد صلاحیت شده از سوی وزارت کشور در حوزه اختیارات شورای نگهبان است، گفت: در برخی انتخابات شاهد بوده ایم که آراء باطل و یا اصلاح شده است، که این اتفاقا نتایج نظارت استصوابی شورای نگهبان است.

 

حجت الاسلام اصولی با اشاره به اینکه بر اساس قانون، جایگاه نظارت استصوابی برای شورای نگهبان محرز است، افزود: برخی با اظهار نظرها به دنبال تأثیر بر تصمیمات شورای نگهبان هستند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که افرادی فکر می کنند که با نقد شورای نگهبان می توانند بر نظرات این نهاد تأثیر بگذارند، اما این امر به هیچ وجه اتفاق نخواهد افتاد، گفت: شورای نگهبان یک نهاد تثبیت شده قانونی و مورد تأیید رهبر معظم انقلاب است.

 

وی با یادآوری این که حقوقدان های شورای نگهبان به انتخاب نمایندگان مردم تعیین شده اند، گفت: شورای نگهبان جایگاهی مسلم و قطعی دارد و به راحتی نمی توان این جایگاه را تضعیف کرد.

 

حجت الاسلام اصولی گفت: تضعیف شورای نگهبان، تضعیف قانون اساسی و تضعیف قانون اساسی نیز به تضعیف نظام منجر خواهد شد، از این رو دلسوزان نظام به تضعیف شورای نگهبان نمی پردازند./1307/302/ب1

ارسال نظرات