۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۲
کد خبر: ۲۸۹۰۸۵
سردار جعفری خبر داد؛

گردآوری تاریخ شفاهی شهدای طلبه و روحانی آذربایجان‌شرقی

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان شرقی از گردآوری و تدوین خاطرات، آثار و تاریخ شفاهی شهدای طلبه و روحانی استان خبر داد.
سردار عزت الله جعفري، مديرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس آذربايجان شرقي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، سردار عزت‌الله جعفری، دبیر ستاد گرامیداشت هفته دفاع مقدس در آذربایجان‌شرقی امروز در نشست مشترک خبری فرماندهان نظامی و انتظامی مستقر در استان با اصحاب رسانه اظهار داشت: همزمان با هفته دفاع مقدس 35 برنامه کلی به همت 16 کمیته در استان تدارک دیده شده است.


مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان شرقی با بیان این‌که در سطح استان نزدیک به 100 هزار رزمنده دوران دفاع مقدس شناسایی شده است، خاطرنشان کرد: پس از گذشت سال‌ها از پایان جنگ تحمیلی، هنوز آن گونه که باید در شأن رزمندگان و اثارگران استان خدمت شایان توجهی انجام نداده ایم.


جعفری با بیان این‌که باغ موزه دفاع مقدس استان در شهر تبریز 20 سال قبل کلنگ‌زنی شده و هنوز به اتمام نرسیده است، تصریح کرد: با وضعیت فعلی و بودجه‌هایی که اختصاص می یابد، اتمام این پروژه 20 سال دیگر نیز به طول خواهد کشید، از این رو خواهان توجه نهادهای مرتبط و بخش خصوصی و کمک خیرین در بهره‌برداری از باغ موزه دفاع مقدس تبریز هستیم.


وی در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح برنامه‌های هفته دفاع مقدس در استان، با بیان این‌که محوریت برنامه‌های هفته دفاع مقدس امسال در آذربایجان شرقی تبیین شأن و جایگاه شهدا به ویژه شهدای روحانی است، گفت: گردآوری و تدوین خاطرات، آثار و تاریخ شفاهی شهدای طلبه و روحانی استان آغاز شده است.


دبیر ستاد گرامیداشت هفته دفاع مقدس در آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که شهدای طلبه و روحانی مظلوم واقع شده اند، گفت: روحانیت بیشترین تعداد شهدا را نسبت به دیگر اقشار جامعه در دوران دفاع مقدس تقدیم انقلاب اسلامی ایران کرده است، با این حال نقش روحانیان و طلاب در دفاع مقدس کمتر گفته شده است.


جعفری با بیان این‌که دومین روز هفته دفاع مقدس با عنوان «روحانیت، علم و دانش‌پژوهشی، سربازان» نام‌گذاری شده است، افزود: تمامی مدارس علمیه خواهران و برادران استان در این روز ویژه برنامه خاصی تدارک خواهند دید، ضمن این‌که یادواره های شهدای طلبه و روحانی در سراسر استان برگزار خواهد شد.


دبیر ستاد گرامیداشت هفته دفاع مقدس در آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح برنامه‌های این هفته در سراسر استان پرداخت و اظهار داشت: تدوین دایرالمعارف سه جلدی نقش استان در دفاع مقدس در تهران آغاز شده که انتظار داریم تمامی نیروهای مسلح نظامی و انتظامی مستقر در استان مستندات خود را برای تدوین دایرالمعارف ارایه دهند.


وی با بیان این‌که جمع‌آوری و تدوین تاریخ شفاهی جنگ تحمیلی از اولویت‌های کاری بنیاد است، افزود: اکنون حدود هزار ساعت مصاحبه صورت گرفته که بعد از پیاده‌سازی به عنوان کتاب منتشر و در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت، ضمن این‌که هم اکنون 100 استاد دانشگاه که رزمنده جنگ بوده‌اند در دانشگاه‌ها واحد درسی دفاع مقدس را تدریس می کنند.


جعفری با اشاره به این‌که تاکنون 35 عنوان کتاب به همت اداره‌کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان شرقی با موضوعات مرتبط با جنگ تحمیلی و شهدا منتشر شده است، خاطرنشان کرد: 15 عنوان کتاب نیز در دست چاپ است که به زودی در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.


همچنین احمدفام، جانشین لشکر 21 حمزه آذربایجان در سخنانی با بیان این‌که این لشکر همراه با لشکر 31 عاشورا در اکثر عملیات‌های جنگ تحمیلی حضور داشته است، گفت: ارتش جمهوری اسلامی ایران در هشت سال دفاع مقدس حدود 48 هزار شهید تقدیم انقلاب کرده که سهم استان 6800 شهید بوده است./935/202/ب2

ارسال نظرات