۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۵
کد خبر: ۲۸۹۸۶۵
تحلیل‌گر مسایل خاورمیانه تشریح کرد؛

شرایط سیاسی متزلزل جهان عرب

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسایل با تحلیل رفتار چهار سال اخیر رهبران حماس، گفت: متاسفانه رهبران حماس با موضع‌گیری‌های غلط خود دل بسیاری از مردم ایران را به درد آورده‌اند.
حسن هاني زاده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسن هانی زاده تحلیل‌گر مسایل خاورمیانه صبح سه‌شنبه 31 شهریور در محل پژوهشگاه مطالعات جهان در ادامه سلسله نشست‌های تحلیل تاثیرات بر جام بر سیاست خارجی ایران با موضوع برجام و آرمان‌های فلسطین، گفت: پس از 12 سال مذاکرات فشرده که در دو سال اخیر به اوج خود رسید توانستیم در موضوع هسته‌ای به توافقاتی با غرب برسیم، پس از این توافق ما شاهد هستیم که این مذاکرات هم اثرات مثبت و هم آثار منفی در منطقه و به‌خصوص در سیاست خارجی ما داشته است.

 

وی افزود: تعامل جدیدی که ایران امروز با جهان دارد برآمده از قدرت ایران در مذاکرات بود که توانست قدرت‌های غربی را پای میز مذاکره بکشاند.

کارشناس مسایل سیاسی با اشاره به نگرش دیپلماسی ایران، بیان داشت: یک نوع نگرش عمومی در کشور در خصوص سیاست خارجی وجود دارد که در دو دسته قابل بررسی است، نوع اول تمامأ برآمده از مطالبات رهبر معظم انقلاب و جهت دهی‌های صحیح ایشان در خصوص سیاست خارجی می‌باشد، دسته دوم نیز به نقش تاثیرگذار نیرو‌های مردمی همچون بسیج اشاره دارد که بر سیاست خارجی کشور تاثیر مستقیم دارند.

 

رهبر معظم انقلاب، قطب‌نمای سیاسی کشور است

تحلیل‌گر مسایل خاورمیانه رهبر معظم انقلاب را قطب‌نمای سیاسی کشور خواند و تاکید کرد: در جریان مذاکرات و همواره پیش از آن در مسایل مختلف سیاسی مقام معظم رهبری بودند که با رهنمود‌های بسیار دقیق خود نگذاشتند خط فکری سیاست خارجی کشور از آرمان‌های انقلاب اسلامی دور شود.

وی با بررسی مسأله فلسطین از دو بُعد عقیدتی و بین المللی، ابراز داشت: از قبل انقلاب فلسطین یک مسأله بنیادین برای امام(ره) و مردم مسلمان کشور بود، پس از آن نیز همیشه ما شاهد بودیم که رهبر معظم انقلاب در موقعیت‌های مختلف با اقتدار موضوع فلسطین را اولویت اصلی سیاست خارجی کشور معرفی می‌کردند، بسیج این اساس به‌طور کل می‌توان گفت فلسطین جز لاینفک خط فکری مردم و سیاست‌گذاران کشور ماست.

 

عربستان پیوند عمیقی با رژیم صهیونیستی دارد

کارشناس مسایل سیاسی با رفتار شناسی رژیم‌های صهیونیستی و سعودی در قبال موضوع برجام، اظهار داشت: در جریان مذاکرات جبهه عربی صهیونیستی در بُعد این مذاکرات را مورد حمله قرار داد، بخش فشار سیاسی و کارشکنی را رژیم صهیونیستی و نتانیاهو بر عهده گرفت و در قسمت حمایت مالی این رژیم سعودی بود که با تزریق پول به رسانه‌های مختلف و گروه‌های صهیونیستی در صدد بر هم زدن معادلات جهانی در قبال مسأله هسته‌ای بر‌آمد.

هانی زاده با بیان این مطلب که روابط امروز عربستان با رژیم صهیونیستی بسیار در هم تنیده است، بیان داشت: تنها در دو سال 6 جلسه میان مسؤولان امنیتی رژیم اشغالگر قدس و عربستان رخ داده است که نشان دهنده عمق گرایش سعودی‌ها به صهیونیست‌ها می‌باشد.

 

موضوع فلسطین در کشور ایران فرا‌جناحی است

وی به کارشکنی بسیار بزرگ عربستان در حین مذاکرات نیز اشاره داشت و تاکید کرد: در جریان مذاکرات هسته‌ای رژیم سعودی با افزایش بی سابقه تولید نفت خود و صدور آن به کشور‌های مختلف قیمت این ماده استراتژیک را تا نصف کاهش داد تا بتواند جمهوری اسلامی را در زمان تحریم تضعیف کند.

تحلیل‌گر مسایل خاورمیانه موضوع فلسطین را مبحثی فراتر از گرایش دولت‌های پس از انقلاب دانست و بیان داشت: در مسأله فسطین دستگاه‌های دیپلماسی کشور نیز نمی‌تواند با نگرش خود تصمیم گیری کنند، زیرا موضوع فلسطین آرمانی است که ریشه در انقلاب اسلامی ایران دارد.

هانی زاده در خصوص مسایل داخلی فلسطین، گفت: متاسفانه وجود اختلاف بین حماس و فتح موجب شده است تا رژیم صهیونیستی هر روز عرصه را بر مردم مظلوم فلسطین اشغالی تنگ‌تر کند و به خود جرأت بدهد که در صدد تخریب مسجد الاقصی نیز بر بیاید.

وی افزود: در صحنه بین المللی نیز رژیم صهیونیستی توانسته کمک‌های آمریکا را به خود به‌طور محسوسی افزایش دهد و فشار را بر مردم فلسطین بیشتر کند.

تحلیل‌گر مسایل خاورمیانه با اشاره به طرح خطرناک شیمون پرز در خصوص آینده خاورمیانه، تصریح کرد: طرحی از هفده سال قبل در منطقه خاورمیانه مطرح شده است که بر اساس آن در سال‌های آتی باید اعراب و اسراییل در زمینه‌های مختلف با یکدیگر تعامل کنند، بر این اساس باید گفت که اگر این طرح به ثمر بنشیند قطعا برای کشور ما مشکلات فراوانی از نظر تهدیدات منطقه‌ای ایجاد خواهد کرد.

 

جهان عرب با مشکلات فراوانی رو به‌روست

هانی زاده با بیان این مطلب که امروز موضوع فلسطین به حاشیه رانده شده است، ابراز داشت: در حالی‌که هر روز در سرزمین‌های اشغالی مشکلات فراوانی برای مردم مظلوم آن منطقه به‌وجود می‌آید، متاسفانه نگاه‌های جهانی تنها معطوف به سوریه‌ شده است، نگاه‌هایی که در عمل نیز هیچ سودی را برای ملت سوریه نیز نداشته است.

تحلیل‌گر مسایل خاورمیانه با طرح این مسأله که ایران نقش پر‌رنگی می‌تواند در منطقه ایفا کند، تاکید کرد: حمایت از طرح رفراندوم در سرزمین‌های اشغالی و همچنین سفر‌های منطقه‌ای مقامات وزارت خارجه قطعا می‌تواند دشمنان رژیم صهیونیستی و عربستان را با همسو کند و در جهت مشکل گشایی از مردم فلسطین چاره سازی نیز شود.

وی به شکست عربستان در یمن نیز اشاره کرد و بیان داشت: با قاطعیت می‌توان گفت که عربستان در باتلاق یمن گیر کرده است، هزینه‌هایی که بالغ بر 10 میلیارد دلار در سال نیز که این رژیم در جهت ضربه زدن به جریان مقاومت می‌کند هم با شکست مواجه شده است.

هانی زاده با انتقاد شدید از موضع‌گیری‌های نابخردانه رهبران حماس، تاکید کرد: متاسفانه مواضعی که خالد مشعل در قبال سوریه اتخاذ کرد دل بسیاری از دوستداران جریان مقاوت فلسطینی را در داخل کشور به درد آورد، البته این خطا‌های سیاسی در رهبران فلسطینی بی‌سابقه نیست و در جریان جنگ خلیج فارس نیز ما شاهد بودیم که عرفات با حمایت بی دلیل از صدام کمک‌های مالی کشور کویت را به جریان مقاومت بر باد داد.

کارشناس مسایل سیاسی در پایان با تاکید بر مشکلات امروز جهان عرب، خاطر‌نشان کرد: امروز انزوای عربستان از یک‌سو و مداخلات گروه‌های تکفیری در کشور‌های منطقه از سوی دیگر عاملی شده است که به از نظر سیاسی بتوان گفت کشور‌های عربی در بدترین وضعیت سیاسی خود قرار گرفته‌اند.

گفتنی است در بخش پرسش و پاسخ این نشست، هانی زاده در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری رسا در خصوص آینده سیاسی کشور اردن و احتمال کوچ داده شدن فلسطینیان به این کشور، گفت: بعید است که رژیم صهیونیستی حیاط خلوت خود را در منطقه به خطر بیاندازد، اما احتمال این وجود دارد که اسراییل تغییراتی را همانند سابق در این کشور ایجاد کند./856/201/ب3

ارسال نظرات