۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۷
کد خبر: ۲۹۰۰۳۷
استاد حوزه علمیه قزوین:

عرفه روز قربانی کردن نفس شیطانی است

خبرگزاری رسا ـ‌ استاد حوزه علمیه قزوین با بیان اینکه عظمت روز عرفه کمتر از شب قدر نیست، گفت: عظمت عرفه را نباید فراموش کنیم چون عرفه روز نیایش و مناجات با پروردگار یکتاست، روز قربانی کردن نفس شیطانی در پیشگاه معبود است.
روز عرفه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام میثم امینی، استاد حوزه علمیه قزوین شب گذشته 31 شهریور ماه در نشست بصیرتی دانشجویان دانشگاه کار الوند با بیان اهمیت و عظمت روز عرفه گفت: روز نهم ذی الحجه به عنوان روز عرفه از اعیاد بزرگ اسلامی به شمار می‌رود گرچه به اسم عید نامیده نشده است، اما در این روز خداوند تبارک و تعالی بندگان خود را به عبادت و اطاعت خود فراخوانده، سفره جود و احسان خود را برای بندگان خود پهن کرده است.

 

وی در ادامه با بیان اینکه شیطان در این روز خوار، حقیر و خشمناک است ابراز کرد: از ظهر روز نهم ماه ذی الحجه، زائران خانه خدا در صحرای عرفات توقف می‌کنند و برای این امر فضایل بسیاری ذکر شده است، در غروب این روز زائران، از عرفات به مشعرالحرام می‌روند و خود را برای سایر مناسک پر شکوه حج آماده می‌کنند.

 

این کارشناس حوزوی اظهار داشت: در بزرگی و شکوه و عظمت روز عرفه همین بس که پیامبر گرامی اسلام درباره این روز می‌فرماید خداوند در هیچ روزی به اندازه روز عرفه، بندگان را از آتش دوزخ نمی‌رهاند و در غروب عرفه نزد فرشتگانش به اهل عرفه می‌بالد و می‌گوید «بندگانم را بنگرید! ژولیده و غبار آلود، نزد من آمده اند».

 

حجت الاسلام امینی با بیان اینکه عظمت روز عرفه کمتر از شب قدر نیست تاکید کرد: عظمت عرفه را نباید فراموش کنیم چون عرفه روز نیایش و مناجات با پروردگار یکتاست، روز قربانی کردن نفس شیطانی در پیشگاه معبود است.

 

این کارشناس حوزوی با اشاره به روایتی از امیرمؤمنان(ع) که می‌فرماید «برخی از گناهان جز در عرفات بخشوده نمی‌شوند»، تصریح کرد: بهترین عمل در این روز خواندن دعاست، کسی که بتواند این روز را در عرفات باشد، توفیق بزرگی دارد و این روز، برای تقویت معرفت الهی و رابطه عمیق‌تر با حضرت حق و شناخت صفات جمال و جلال پروردگار، بسیار مناسب است.

 

این استاد حوزه علمیه به بهرمندی از توفیقات روز عرفه اشاره کرد و اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) فرمودند گناه کارترین فرد در عرفات کسی است که از آن جا بازگردد در حالی که گمان می‌برد آمرزیده نخواهد شد، همچنین امام صادق(ع) می‌فرماید هرچه می‌خواهی برای خود دعا بخوان و در دعا کردن بکوش که روز عرفه روز دعا و درخواست است.

 

حجت الاسلام امینی درپایان با بیان اینکه روز عرفه اعمال و دعاهای فراوانی دارد، گفت: از جمله روزه گرفتن که پاداش فراوانی دارد اما اگر روزه در آن روز سبب ضعف و ناتوانی جهت دعا و انجام اعمال و عبادات روز عرفه شود ترک آن بهتر است، غسل کردن پیش از غروب آفتاب، زیارت امام حسین(ع) پس از نماز عصر و پیش از آن که دعاهای روز عرفه را بخواند، دو رکعت نماز در زیر آسمان بجا آورد و به گناهان و خطاهای خود اعتراف کند و خواندن دعای معروف عرفه، خواندن دعای عشرات به هنگام غروب روز عرفه از دیگر اعمال در این روز با عظمت و بزرگ است که آدمی بهتر است به آن عمل کند./873/202/ب2

ارسال نظرات