۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۲
کد خبر: ۲۹۰۱۳۲
حجت الاسلام والمسلمین عابدی تأکید کرد؛

ترویج روحیه معنوی مهم‌ترین وظیفه روحانیت/ احترام به استاد رمز رسیدن به مقام طلبگی

خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج حوزه علمیه گفت: معنویت در موفقیت انسان تأثیر بسزایی دارد به گونه ای که امام خمینی(ره) با روحیه معنوی شان قیام و انقلاب را به پا و جنگ را اداره کردند که خیلی از شکست های مسلمانان در برابر دشمنان به خاطر همین بی توجهی به معنویات است؛ بنابراین مهمترین وظیفه روحانی روحیه دادن معنوی است.
حجت‌الاسلام احمد عابدي، رييس دانشگاه علوم و معارف قرآن كريم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدی از استادان درس خارج حوزه علمیه، ظهر امروز در مراسمی که به مناسب هفته دفاع مقدس در مدرسه علمیه جانبازان قم(حضرت ابوالفضل) برگزار شد، ضمن گرامیداشت روز عرفه و سالروز شهادت حضرت مسلم بن عقیل، اظهار داشت: روز عرفه روز عبادت و راز و نیاز با خداوند است؛ بنابراین سعی کنیم این روز را به راحتی از دست ندهیم.

 

روز عرفه روز قرآن و دعا

وی ادامه داد: در این روز سعی کنیم قرآن زیاد بخوانیم و از نمازو دعا غافل نشویم و همانند افراد خالص درگاه خدا و اهل بیت باشیم چرا که به واقع اینها پیشگامان حوزه هستند و همچنین دعاها و تسبیحاتی که برای شب عرفه وارد شده است را در شب جمعه بخوانیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین عابدی در ادامه با تبریک به مناسبت سال تحصیلی جدید، درس خواندن و علم آموزی را برای همه طلاب لازم دانست و یادآور شد: طلبه بایستی از صبح تا شب با کتاب انس داشته باشد، و این را هم بداند کامپیوتر و موبایل و تبلت جای کتاب را نمی گیرد.

 

وی افزود: همانند علمای قدیم همیشه قلم و کاغذ به همراه داشته باشید و آنقدر با قرآن و کتب روایی مأنوس باشید که هرگاه مطلبی را خواستید بدون نگاه به فهرست آن را پیدا کنید، همچنان که در احوال مرحوم آیت الله گلپایگانی وارد شده که ایشان حتی بدون نگاه کردن به متن کتاب مطلب مورد نظر خود را با یک بار باز کردن کتاب می آورد.

 

احترام به استاد؛ رمز موفقیت

استاد درس خارج حوزه علمیه به مقام و عظمت استاد اشاره کرد و گفت: سعی کنید به همه به خصوص به استاد احترام بگذارید چرا که افرادی مثل علامه حسن زاده آملی با همین احترام به استاد به این مقامات رسیده اند و همچنین با کتب روایی و قرآن هم با احترام برخورد کنید.

 

وی در ادامه با اشاره به فرارسیدن هفته دفاع مقدس و سختی های آن دوران، ابراز داشت: در جبهه گاهی می شد سربازان و نیروها با کوله های سنگین مسیر چند ساعته را می پیمودند و استراحت هم نمی کردند؛ بنابراین اگر انقلاب ما به این جا رسید مرهون همین زحمات و فداکاری های رزمندگان است.

 

حجت الاسلام والمسلمین عابدی افزود: البته رنج های روحی آن دوران از رنج های جسمی سخت تر بود و ما سر این سفره بزرگ شده ایم، پس باید بدانیم امنیت امروز ایران به برکت خون شهدا و دفاع مقدس است و به خاط همین در غزه و لبنان هم از دفاع مقدس ما الگو می گیرند.

 

وی با اشاره به تأثیر معنویت در موفقیت انسان عنوان کرد: امام خمینی(ره) با روحیه معنویش  قیام و انقلاب را به پا کرد و جنگ را اداره کرد که خیلی از شکست های مسلمانان در برابر دشمنان به خاطر همین بی توجهی به معنویات است به گونه‌ای که دلیل تصرف صحرای سینا توسط اسرائیل غاصب این بود که سربازان مصری دنبال قماربازی و عیش و نوش رفته بودند؛ بنابراین مهمترین وظیفه روحانی روحیه دادن معنوی است.

 

عرفان غیر حضوری است

استاد درس خارج حوزه علمیه در به عرفان و کتب عرفانی که برخی از طلاب به آنها علاقه پیدا می کنند، اشاره کرد و گفت: باید بدانیم یاد گرفتن عرفان و عارف شدن همیشه حضوری نیست؛ بلکه غالبا غیر حضوری است همانند اویس قرنی که پیامبر(ص) را ندید ولی عارف زمان خود شد و از امام خمینی(ره) نیز نقل شده که گاهی می شد نیم ساعت سکوت می کرد و به فکر فرو می رفت و در همین سکوت ها به او معارفی القا می شد./1330/پ202/س

ارسال نظرات