۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۵:۱۴
کد خبر: ۲۹۱۶۸۵
استاد و پژوهشگر حوزه علمیه تشریح کرد؛

پیشینه روز غدیر از حضرت آدم تا پیامبر اسلام

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به پیشینه روز غدیر، گفت: همه پیامبران الهی، از حضرت آدم(ع) تا حضرت خاتم همگی در روز هجدهم ذی الحجه، وصی خود را مشخص کرده اند.
حجت الاسلام علي اکبر مهدي پور (2).png

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام علی اکبر مهدی پور استاد و پژوهشگر حوزه علمیه، شب گذشته در جلسه ای که در چهار راه فرشادی اصفهان برگزار شد، با اشاره به اهمیت روز عید غدیر خم، گفت: اولین کسی عید غدیر را جشن گرفت، خود پیامبر(ص) بوده است.

 

 

وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) که می فرمایند، «بالاتر از همه اعیاد، عید غدیر است»، افزود: برتری این عید بر اعیاد دیگر، اهمیت ویژه ولایت را می رساند و ما را بر آن می دارد تا در برگزاری هر چه باشکوه تر این عید با عظمت تلاش کنیم.

 

 

حجت الاسلام مهدی پور در ادامه با اشاره به پیشینه روز غدیر، بیان داشت: همه پیامبران الهی، از حضرت آدم(ع) تا حضرت خاتم همگی در روز هجدهم ذی الحجه، وصی خود را مشخص کرده است.

 

 

استاد حوزه و دانشگاه به مستندات تاریخی که واقعه غدیر را بیان می کند، اشاره کرد و ابراز داشت: پیامبر(ص) اولین کسی بودند که روز عید غدیر را جشن گرفتند، این مسأله از این جا پیدا است که بعد از معرفی حضرت علی(ع) به عنوان جانشین پس از خود، از دیگران درخواست کرد که به ایشان پیامبر(ص) تبریک بگویند.

 

 

وی در ادامه با توجه به جمعیت حاجیانی که در حجة الوداع در غدیر خم جمع شده بودند، گفت: نسبت تعدادی حاجیانی که در آن سال در حج شرکت کرده بودند، بسیار بالاتر از تعدادی است که در حال حاضر در حج شرکت می کنند، چرا که صد و بیست هزار نفر آن زمان، تقریباً نود درصد از جمعیت مسلمانان را تشکیل می داد.

 

 

حجت الاسلام مهدی پور افزود: ابلهانی که می گویند پیامبر(ص) سه روز مردم را در آن گرمای طاقت فرسا نگه داشت تا بگوید حضرت علی(ع) را دوست داشته باشید، به پیامبر(ص) اهانتی بزرگ کرده اند.

 

 

پژوهشگر حوزه علمیه بیان داشت: رفتار پیامبر(ص) در روز غدیر خم به گونه ای بود که جای هیچ بهانه ای برای عدم قبول ولایت را برای هیچ کس باقی نگذاشت، ایشان تک به تک از همه حاضرین اقرار گرفتند.

 

 

وی با توجه به فرازی از خطبه غدیر ابراز داشت: در روز غدیر پیامبر(ص) نام همه اوصیای خود از امام علی(ع) تا حضرت مهدی(عج) را ذکر کرده اند، ایشان مخصوصاً در مورد غیبت حضرت بقیة الله به طور مفصل سخن گفته اند.

 

 

حجت الاسلام مهدی پور در پایان با اشاره به آیه شصت و هفتم سوره مائده که می فرماید«یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرِینَ» گفت: بیان مسأله امامت به قدری اهمیت دارد که خداوند به پیامبر(ص) می گوید، رسالتت بدون بیان این موضوع، ناتمام می ماند./867/202/ب3

ارسال نظرات