۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۷
کد خبر: ۲۹۱۷۳۷
حجت الاسلام والمسلمین دیرباز:

بی لیاقتی آل سعود حج را عمل غیر منطقی در دید جهانیان جلوه می دهد

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری گفت: جهانیان و به ویژه پیروان سایر ادیان باید بدانند که وقوع فاجعه منا و حوادثی از این قبیل به آیین اسلامی حج برنمی گردد بلکه متوجه دولت آل سعود و عدم کفایت و لیاقت آنان در مدیریت امور حج و کنترل مسائل مربوط به آن است.
حجت الاسلام والمسلمين ديرباز

حجت الاسلام والمسلمین عسگر دیرباز، نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، فاجعه عظیم سرزمین منا را تسلیت گفت و اظهار داشت: با گذشت زمان حقایق بیشتر روشن شده و تجزیه و تحلیل منطقی می شود.

 

وی ادامه داد: با توجه به اطلاعات موجود از این حادثه می توان به چند نکته در مورد آن رسید که نخستینش دشمنی آل سعود و وهابیت با توجه به جریان فکری شان با جهان اسلام است.

 

 

حجت الاسلام والمسلمین دیرباز اضافه کرد: وهابیت با گروه هایی همچون القاعده، النصره، داعش و بوکوحرام چالشی بسیار بزرگ در جهان اسلام ایجاد کرده اند و می خواهند از این طریق دین اسلام را دینی خشن به جهانیان معرفی کنند.

 

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری افزود: حادثه مکه را هم می توان در همین راستا تحلیل کرد، وهابیون چون مسلمانان را افرادی منحرف و فاسدالعقیده معرفی می کنند و حتی شیعیان را به عنوان افرادی کافر می پندارند بنابراین رفتارشان با حجاج هم تحت تاثیر این بینش قرار می گیرد.

 

وی با اشاره به اظهارات شاهدان عینی حادثه منا مبنی بر بی تفاوتی سربازان سعودی نسبت به جان باختن مسلمانان، تصریح کرد: اینکه ماموران سعودی هیچ عکس العملی نشان نداده اند به دو دلیل است یا ماموریت داشته اند که در صورت بروز این حادثه و مرگ صدها و بلکه هزاران انسان بی تفاوت باشند و به کمک جان باختگان نشتابند و یا از ناحیه خود آنان است که در روح و روان آنان افکار باطلی که دال بر کافر بودن و بی ارزش بودن دیگر مسلمانان است، نقش بسته و مانع از ایجاد حس ترحم در آنان نسبت به دیگر مسلمانان است.

 

این استاد دانشگاه گفت: عدم مدیریت صحیح امور حج نشان از بی لیاقتی و بی کفایتی حکام سعودی دارد که اشتباهات خود را تکرار کرده و از تجربیات گذشته پند نمی گیرند.

 

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: بی لیاقتی آل سعود سبب می شود وجهه جهانی این عمل عبادی سیاسی که تجمع عظیم جهان اسلام را به نمایش می گذارد و هر ساله تکرار می شود، دچار خدشه و آسیب شده و در چشم پیروان سایر ادیان به عنوان یک عمل غیر منطقی تلقی شود که موجب آسیب دیدن و مرگ جمع کثیری از مسلمین می شود.

 

وی تصریح کرد: وقوع چنین حوادث تلخی افزون بر خسارت های جانی، سبب تضعیف آیین و مناسک دین اسلام می شود، در حالی که اگر مسؤولان دولت عربستان کفایت و درایت به خرج می دادند این آیین به عنوان نماد اتحاد اسلامی و بزرگ ترین تجمع مسلمین در خانه خدا معرفی می شد.

 

حجت الاسلام والمسلمین دیرباز تاکید کرد: اگر امنیت حجاج در بیت الله الحرام تامین می شد، هدف اصلی از حضور در مناسک حج در جهان محقق می شد و به جای ایجاد خدشه به این آیین الهی، انسان های زیادی با مشاهده اتحاد مسلمین و تجمع آنان در حج به دین اسلام علاقه مند می شدند و بر پیروان این آخرین دین آسمانی افزوده می شد.

 

وی گفت: چند سالی است شاهد حضور چندین میلیونی امت مسلمان در کربلا هستیم که با همه عظمت و شکوه خود در اوج سلامت مدیریت می شود.

 

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری افزود: زائران حرم امام حسین(ع) همه ساله در کربلا و در اربعین حسینی(ع) تجمع کرده و هر ساله بر تعدادشان افزوده شده و از مرز 20 میلیون رد می شود، اما مردم آن در اثر تجمع دچار آسیب که نمی شوند که هیچ، بلکه قلب و روح آنان در اثر آن شفا گرفته و تجدید ایمان و روحیه می کنند.

 

وی ادامه داد: درحالی که فضای داخلی عراق یک فضای امن و سالمی نیست و کسانی که به زیارت اربعین می روند اطمینانی از سالم برگشتن خود ندارند، اما مسؤولان برگزاری زیارت اربعین به گونه ای عمل می کنند که همه زوار به سلامت برگردند.

 

حجت الاسلام والمسلمین دیرباز تاکید کرد: از لحاظ تعداد، زائران خانه خدا با اربعین حسینی(ع) قابل مقایسه نیست، چون نهایت تعداد افرادی که می توانند همه ساله در مراسم حج بیت الله الحرام شرکت کنند یک و نیم تا دو میلیون نفر است و این وضعیت نشان دهنده عدم کفایت و لیاقت مسؤولان برگزار کننده حج است.

 

وی خواستار برخورد جدی و منطقی دولتمردان با مسؤولان حادثه منا شد و گفت: باید جهانیان بدانند که وقوع چنین مسائلی در حج به آیین اسلامی برنمی گردد بلکه متوجه دولت آل سعود و عدم کفایت و لیاقت آنان در مدیریت امور حج و کنترل مسائل مربوط به آن است.

 

استاد دانشگاه با اشاره به دیگر جنایت های آل سعود در حق مسلمین جهان، تصریح کرد: کشتار مسلمانان یمن و سوریه در عید قربان نشان دهنده این است که قساوت قلب آنان و خارج شدن از اصل دین است./936/302/ب1

ارسال نظرات