۱۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۷
کد خبر: ۲۹۲۲۲۴
مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی تهران:

هدف جنگ فرهنگی، فکر و ذهنیت افراد است/ اینترنت و ماهواره تنها ابزار هستند

خبرگزاری رسا ـ عرب اسدی گفت: عرصه فرهنگ، عرصه فکر است و آسیب های جنگ فرهنگی نیز در نگرش و افکار افراد قابل مشاهده است، اگر عرصه تهدید را به درستی شناسایی کنیم در این صورت دیگر اینترنت و ماهواره و فضای مجازی را به خودی خود تهدید نمی پنداریم.
فرهنگ- تهاجم فرهنگي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حسین عرب اسدی، مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد تهران، شب گذشته در ششمین جلسه از سطح دو سلسله نشست های تخصصی «رویش فرهنگ» در محل مجتمع ولایت مشهد با بیان این که تهاجم فرهنگی به معنای حمله است، مهم ترین مخاطبان جنگ فرهنگی را جوانان دانست و گفت: تاکنون پیش آمده است که با دیدن محصولات فرهنگی غربی واقعا احساس شمشیر کشیدن دشمن به روی خود را داشته باشیم؟.

 

وی در تبیین شاخص های شناسایی تلفات تهاجم فرهنگی، اظهار کرد: عرصه فرهنگ، عرصه فکر است و ترکش های آن را نیز باید در نگرش و افکار افراد جستجو کرد. اگر عرصه تهدید را به درستی شناسایی کنیم در این صورت دیگر اینترنت و ماهواره و فضای مجازی به خودی خود تهدید نمی پنداریم بلکه تنها ابزاری برای حمله فرهنگی به شمار می روند.

 

اسدی با اشاره به این سخن رهبر معظم انقلاب که «مراد ما از فرهنگ، همان ذهنیت ها است»، تصریح کرد: بر این اساس، هدف تهاجم فرهنگی، تغییر ذهنیت ها است؛ به جای این که بگوید اسلام بد است و به تبع آن با پاسخ قاطعانه علمای اسلام مواجه شود، می گوید اسلام خوب است اما امروز کارآیی ندارد.

 

به اندازه ای که بتوانیم ذهنیت مخاطب را تغییر دهیم، کار فرهنگی کرده ایم

 مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد تهران با بیان این که به اندازه ای که بتوانیم ذهنیت مخاطب را تغییر دهیم، کار فرهنگی کرده ایم، افزود: توجه به این نکته که رفتارها تابع بینش و افکار افراد هستند در برنامه ریزی های فرهنگی اهمیت ویژه ای بر خوردار است.

 

وی، نامه امام خمینی(ره) به گورپاچف را اوج اقتدار فرهنگی ایشان در عین ضعف اقتصادی کشور دانست و گفت: به فرموده رهبر معظم انقلاب، قوام یک کشور به فرهنگ آن است و قوام فرهنگ به صاحبان آن.

 

اسدی در ادامه تهاجم، شبیخون و ناتوی فرهنگی، جنگ نرم، جهاد فرهنگی، جبهه فرهنگی، صدر انقلاب، اقتصاد و فرهنگ، عزم ملی، مدیریت جهادی، اما، سبک زندگی و عوام وخواص را از مفاهیم کلیدی در اندیشه های فرهنگی رهبر معظم انقلاب برشمرد.

 

مهم ترین مسأله ما در عرصه مدیریت فرهنگی، نبود جبهه فرهنگی است

وی خاطرنشان کرد: مهم ترین مسأله ما در عرصه مدیریت فرهنگی، نبود جبهه فرهنگی است که در نتیجه آن انسجام و وحدت و هم افزایی هم نداریم این در حالی است که جنگ فرهنگی مانند هر جنگ دیگری نیازمند آرایش است و نمی شود هر که احساس تکلیف کرد به خط بزند.

 

مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد تهران با بیان این که به فرموده رهبر معظم انقلاب، آرایش نیروهای فرهنگی باید آرایش دینی، اسلامی و انقلابی و همراه با رعایت ارزش ها و اصول باشد، گفت: بیانات رهبر معظم انقلاب استراتژی و نقشه راه است نه رهنمود که تنها آن را بشنویم و حظ ببریم.

 

شاخص انتصاب مدیران فرهنگی باید ابتدا فکر باشد و بعد توان اجرایی

وی تأکید کرد: شاخص انتصاب مدیران فرهنگی باید ابتدا فکر باشد و بعد توان اجرایی؛ در غیر این صورت شاهد خواهیم بود به جای رشد فکری و فرهنگی جامعه، تعداد ساختمان های فرهنگی بیشتر می شود به عنوان نمونه، هدفآموزش و پرورش باید پرورش امثال علامه مطهری(ره)، شهید چمران و حسین فهمیده باشد نه افزایش خانه های فرهنگ و معلم.

 

بایسته های تأسیس جبهه فرهنگی

اسدی فکر، طراحی، توافق جمعی و همفکری و تربیت را از بایسته های تأسیس جبهه فرهنگی عنوان و اضافه کرد: از مزایای فرهنگ در کشور ما، خودگردان و غیردولتی بودن آن است بنابراین انعطاف بیشتری دارد ومی تواند نسبت به وقایع مختلف واکنش بهتری نشان دهد.

 

وی در پاسخ به این پرسش که نحوه ایجاد و عملکرد جبهه فرهنگی چگونه باید باشد، خاطرنشان کرد: در طراحی جبهه فرهنگی باید از الگوی سلول های بدن استفاده کرد که در عین این که برای سوخت و ساز و عملیات مستقل عمل می کنند، اما تغذیه و دستور گیری شان از بالادست انجام می شود اما به محض این که سلولی از نظر مدیریت هم خودمختار و مستقل شود، رشد ناموزون و سرطان رخ می دهد.

 

مهندسی فرهنگی حول محور امام و امت شکل می گیرد

مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد تهران اظهار کرد: از ایرادات ما این است که به نگرش های فعالان فرهنگی کمتر توجه داریم؛ تاکنون در سیاست و برنامه ریزی فرهنگی از بالا به پایین عمل کرده ایم که نتیجه نداشته است این در حالی است که شناخت فضای فرهنگی جامعه باید از پایین به بالا و در کنار مردم باشد.

 

وی یادآور شد: نخبگان ما دچار آسیبی به نام مغز منفصل شده اند؛ از مردم جدا هستند و در اتاق فکرها تصمیم گیری می کنند.

 

 اسدی تأکید کرد: از نقص های جدی ما در مهندسی فرهنگی، موضوع ولایت و محوریت امام در امت است؛ مهندسی فرهنگی حول امام وامت شکل می گیرد اما ما می ترسیم این مسأله را مطرح کنیم./930/202/ب2

ارسال نظرات