۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۵
کد خبر: ۲۹۳۶۰۲
استاد حوزه علمیه قزوین:

مجلس خبرگان رهبری باشگاه سیاسی نیست

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قزوین با بیان این‌که مردم با انتخاب افراد اصلح مانع از ورود افراد فتنه‌گر به بدنه نظام شوند، گفت: مجلس خبرگان رهبری باشگاه سیاسی نیست.
حجت الاسلام فرشيد نوروزلو

حجت‌الاسلام فرشید نوروزلو استاد حوزه علمیه قزوین، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین با اشاره به اهمیت مجلس خبرگان رهبری گفت: مجلس خبرگان رهبری مجلسی است متشکل از فقهای واجدالشرایط که براساس اصل 107 قانون اساسی مسؤولیت تعیین و نظارت بر ولی فقیه را دارند شناخت و اهمیت خبرگان و تاثیر آن در مدیریت کشور مسؤولیت سنگینی است.

 

وی در ادامه با اشاره به این‌که خبرگان دو وظیفه مهم تعیین رهبری یا تشخیص رهبری و نظارت بر رهبری را دارد، تصریح کرد: پس از رحلت مرجع عالیقدر تقلید و رهبر کبیر انقلاب جهانى اسلام و بنیان‌گذار جمهورى اسلامى ایران حضرت امام خمینى(ره) که از طرف اکثریت قاطع مردم به مرجعیت و رهبرى شناخته و پذیرفته شدند تعیین رهبر به عهده خبرگان منتخب مردم است.

 

این کارشناس مذهبی با اشاره به این‌که خبرگان رهبرى درباره همه فقهاى واجدالشرایطِ مذکور در اصل پنجم و 109 بررسى و مشورت مى‌کنند، ابراز کرد: هرگاه یکى از آنان را اَعْلَم به احکام و موضوعات فقهى یا مسائل سیاسى و اجتماعى یا داراى مقبولیّت عامه یا واجد برجستگى خاص در یکى از صفات مذکور در اصل 109 تشخیص دهند او را به رهبرى انتخاب مى‌کنند و در غیر این صورت یکى از آنان را به عنوان رهبر انتخاب و معرفى مى‌کنند.

 

وی ادامه داد: رهبر منتخب خبرگان ولایت امر و همه مسؤولیت‌هاى ناشى از آن را برعهده خواهد داشت و درواقع اهمیت خبرگان رهبری به قدری زیاد است که در بزنگاه سیاسی به‌واسطه همین یک روز تکلیف نظام مشخص خواهد شد.

 

این استاد حوزه علمیه با اشاره به این‌که چه افرادی صلاحیت ورود به مجلس خبرگان را دارند ابراز کرد: در مجلس خبرگان رهبری افرادی می‌توانند حضور داشته باشند که از نظر اخلاق، اجتهاد، مسائل فقهی، بینش سیاسی، در سطح بالایی باشند، البته نداشتن سوء سابقه یکی دیگر از ویژگی‌های عمومی است که پیش‌تر از این مدنظر قرار می‌گیرد.

 

تضعیف‌کنندگان خبرگان و رهبری در بن‌بست قرار گرفته‌اند

حجت‌الاسلام نوروزلو با بیان این‌که مجلس خبرگان رهبری بالغ‌بر 86 نماینده می‌خواهد اظهار کرد: مجلس خبرگان رهبری باشگاه سیاسی نیست بلکه محل حراست و حفظ نظام است افراد این مجلس علاوه بر این‌که باید دارای تمام حداقل‌های علمی، اخلاقی و سیاسی باشند بلکه باید دارای سوابق انقلابی هم باشند و افرادی در نظر گرفته شوند که هم مورد وثوق مردم باشند و هم مورد تایید نخبگان دینی و سیاسی قرار گیرند.

 

این کارشناس دینی با اشاره به این‌که اهداف تضعیف همان اهداف تضعیف رهبری است‌، تصریح کرد: متاسفانه در طول تاریخ همیشه مخالفانی وجود داشته و دارند که سعی در به هم زدن اصول و قوانین تثبیتی دولت‌ها بودند.

 

وی افزود: افرادی که سعی دارند جایگاه رهبری و انتخابات خبرگان رهبری را تضعیف کنند در مسیر بن‌بست قرار گرفته‌اند چراکه دولت و ملت همیشه هوشیار و بیدار ایران اسلامی با حضور خود در تمام صحنه‌ها پیش از هر چیز توطئه آن‌ها را خنثی خواهد کرد.

 

مردم با انتخاب افراد اصلح مانع از ورود افراد فتنه‌گر به بدنه نظام شوند

وی با اشاره به این‌که انتخابات خبرگان هر 8 سال یک بار اتفاق می‌افتد، خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت بالای مجلس خبرگان مبنی بر ورود اشخاص خاص بنابراین بالابردن ضریب حساسیت نسبت به گزینش نمایندگان برعهده شورای نگهبان است تا مردم با انتخاب افراد لایق و اصلح مانع از ورود افراد فتنه‌گر به بدنه نظام شوند.

 

این استاد حوزه علمیه با بیان این‌که نمایندگان باید با تجربیات انقلابی، وفاداری به نظام و به امام و اصول انقلابی در عمل تابع و مجری دستورات قانون اساسی باشند، عنوان کرد: گرچه تدوین و تصویب قانون مربوط به مجلس خبرگان از لحاظ تعداد اعضا، شرایط خبرگان، کیفیّت انتخاب آن‌ها و سایر مقرّرات و آیین نامه‌ها در دوره نخست برعهده فقهاى شوراى نگهبان است، در نتیجه در دوره‌هاى پیش به طور مستقل برعهده خود مجلس خبرگان مى‌باشد.

 

حجت‌السلام نوروزلو با بیان این‌که نمونه استقلال و تفاوت مجلس خبرگان با سایر ارگان‌ها را مى‌توان در تعیین مدت مجلس خبرگان مشاهده کرد، ابراز کرد: این‌که رییس جمهور طبق اصل 114 براى مدت چهار سال و نمایندگان مجلس شوراى اسلامى طبق اصل 63 براى مدت چهار سال و اعضاى شوراى نگهبان طبق اصل 92 براى مدت 6 سال انتخاب مى شوند.

 

وی اضافه کرد: اعضاى مجلس خبرگان طبق قانون مصوّب خود براى مدت 8 سال انتخاب مى‌شوند و قانون اساسى هیچ‌گونه محدودیتی در این باره ندارد، بلکه تعیین حدود آن را همانند سایر مسائل و قوانین خبرگان در اختیار خود مجلس خبرگان قرار داده است.

 

حجت‌الاسلام نوروزلو در پایان گفت: حوزه علمیه باید با تببین جایگاه انتخابات به‌خصوص خبرگان رهبری سعی در شفاف‌سازی اذهان عمومی را داشته باشد و با بیان شاخصه‌های اصلی نمایندگان درصدد این باشد که بهترین گزینه‌ها را برای مردم بیان کند./873/301/ب3

ارسال نظرات