۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۰
کد خبر: ۲۹۳۹۹۵
آیت الله ایمانی:

اهداف امام حسین در متن عزاداری‌ها لحاظ شود

خبرگزاری رسا ـ آیت الله ایمانی گفت: با توجه به تحول و دگرگونی که در افکار و اندیشه ها، تلاش ها و فعالیت ها و عرض ادب ها رخ می دهد لازم است اهداف حسین بن علی را در متن عزاداری های خودمان لحاظ کنیم.
آيت الله ايماني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در فارس، آیت‌الله ایمانی امام جمعه شیراز در خطبه های نماز جمعه امروز در خطبه‌های نماز جمعه گفت: سخنان انسان هر قدر سنجیده باشد دلیل فکر و اندیشه اوست و هر قدر که ناپخته و ناسنجیده گفته شود دلیل کم فکری و کم مطالعه کردن او درباره سخنانی است که به زبان آورده است.
 
وی در ادامه بیان کرد: امام چهارم در رساله حقوق، وقتی حق انسان را بر خود بیان می دارد به هر مناسبتی، به حقوق اعضای بدن امام چهارم می فرماید: زبان گواه این است که صاحبش چه میزان عقل و خرد را دارا است و راهنمایی است که دیگران را راهنمایی می کند که صاحب این عضو از چه مقدار عقل و خرد برخوردار است.
 
نماینده ولی فقیه در فارس ابراز کرد: امیرمؤمنان می فرمایند: آنچه بر زبان انسان جاری می شود، میزان اندیشه شخص را مشخص می کند.
 
وی ادامه داد: امام معصوم می فرماید: انسان یک گنجینه ناپیدا است، پرده روی این گنجینه زبان اوست، وقتی سخن گفت پرده از روی این گنجینه برداشته می شود که آیا درون آن دُر و یاقوت و سنگ های گرانبها است یا سنگ بی ارزش است وقتی سخن گفت آشکار می شود که چه می اندیشد.
 
آیت الله ایمانی تصریح کرد: خداوند همین جمله را در قرآن مجید در آیه 30 سوره محمد تأیید کرد و آن آیه این است: «وَ لَوْ نَشاءُ لَأَرَیْناکَهُمْ فَلَعَرَفْتَهُمْ بِسیماهُمْ وَ لَتَعْرِفَنَّهُمْ فی‏ لَحْنِ الْقَوْلِ وَ اللَّهُ یَعْلَمُ أَعْمالَکُمْ» اگر می خواهی شخصیت انسان ها را بشناسی در فراز و فرود کلام او را بشناس، در پستی و بلندی کلام او را شناسایی بکن.
 
وی در ادامه اظهار کرد: مرحوم راغب در مفردات می گوید: لحن به سه شکل قابل تصور است؛ شکل اول این است که سخن را از قواعدی که دارد خارج کنیم یعنی بی قاعده حرف زدن است. معنی دوم این است که عبارت را غلط بخواند، می دانید کلمات عربی بستگی به نوع حرکاتی که انسان بیان می کند بستگی دارد.
 
امام جمعه شیراز ادامه داد: معنای سوم لحن این است که با شفافیت حرف نزند، در کنایه و معما مطلب را بیان بکند، شما شخصیت فرد را در غلط حرف زدن، خارج از قاعده صحبت کردن، عبارت را درست نخواندن، با کنایه بیان داشتن مطلب می شناسید چه کاره است، چه شخصیتی دارد.
 
وی در ادامه بیان کرد: بنابراین روایات ما و منابع دینی ما این معنا را می گوید که زبان، بیانگر عقل است و شخصیت انسانی در گرو زبان او و نوع سخن او و کلماتی است که او انتخاب می کند.
 
اهداف امام حسین را بشناسیم
آیت الله ایمانی در ادامه ابراز کرد: در آستانه عزاداری اباعبدالله الحسین و رسیدن به ماه محرم و دهه عاشورا هستیم. با توجه به تحول و دگرگونی که در افکار و اندیشه ها، تلاش ها و فعالیت ها و عرض ادب ها رخ می دهد لازم است اهداف حسین بن علی را در متن عزاداری های خودمان لحاظ کنیم.
 
وی در ادامه خاطرنشان کرد: مولا اباعبدالله الحسین سه عنصر اصلی به عنوان اهداف قیام خودش معرفی کردند؛ اصلاح مفاسد، اصلاح بدی ها و زشتی ها یعنی ما و شما در ماه محرم باید خودمان را ملزم کنیم که یک بدی، زشتی، گناه و آلودگی اخلاقی از خودمان دور کنیم تا شباهت به او پیدا کنیم و تقرب به او برای ما حاصل شود.
 
نماینده ولی فقیه در فارس وادامه داد: احیای روش پیامبر و امیرمومنان در زندگی و سیره پیامبر و سیره امیرمومنان را احیای کردن است، ببینیم پیامبر چگونه زندگی کرد؟ ما بارها و بارها می گوییم خدایا زندگی ما را مثل زندگی پیامبر و آل پیامبر قرار بده، مرگ ما را مرگ پیامبر و آل پیامبر قرار بده، کوشش کنیم که این را در زندگی پیاده کنیم.
 
 وی در ادامه یادآور شد: امام حسین برای امر به معروف و نهی از منکر قیام کرد، مداح اهل بیت، ذاکر اهل بیت، سینه زن اهل بیت و عزادار اهل بیت اگر منکری را در محیط اداره، بازار، خیابان و جامعه ملاحظه کرد متذکر بشود، تذکر لسانی وظیفه همه و آحاد مردم است و امام حسین این معنا را از ما و شما مطالبه می کند.
 
 سعی کنیم نظام خانواده را حفظ کنیم
آیت الله ایمانی در ادامه بیان کرد: 25 ذی الحجه روز نزول سوره انسان یا سوره دهر و یا هل أتی که همه این ها نام این سوره است؛ سوره انسان یک خانواده کوچک و موفق به عنوان مدل زندگی به خانواده ها معرفی می کند و در این خانواده یک انسان برتر به عنوان علی بن ابیطالب (ع) معرفی می کند؛ از این روی روز 25 ذی الحجه روز خانواده است.
 
وی در ادامه اظهار کرد: عزیزان برادران و خواهران هر کجا هستید و این سخن را می شنوید امروز بدانید دست های فراوانی به کار افتاده تا اصالت خانواده را بشکند، قداست خانواده را بشکند، حرمت خانواده را از بین ببرد.
 
آیت الله ایمانی در ادامه بیان کرد: بزرگان استکبار جهانی و نخبگان نظام سلطه سوگند و قسم یاد کرده اند که مفهوم خانواده را از فرهنگ مردم مسلمان به ویژه ایرانیان حذف کنند و شما باید بیدار باشید و خانواده را حفظ کنید، خانه های مجردی و طلاق های توافقی این ها همه زنگ خطر است؛ نخبگان ما و نیروهای فکری جامعه ما تلاش کنند.
 
امام جمعه شیراز در پایان گفت: ما برای رسیدگی به این امر مجموعه های فرهنگی قوی مبتنی بر اصول علمی که هم از دانشگاه و هم از حوزه مدد می گیرد راه اندازی شده است اما بعضی از این ها واقعاً نیاز به حمایت مالی دارند، احتیاج به همکاری متمکنین و شما دارد، برسید به خانواده که امروز اگر نرسیدیم فردا دیر است./839/202/ب1
ارسال نظرات