۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۰
کد خبر: ۲۹۴۶۱۷
امام جمعه سراب:

عزاداری سیدالشهدا از شیوه‌های خرافی تهی شود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام اکرمی با انتقاد از برخی شیوه‌های خرافی عزاداری حضرت اباعبدالله(ع)، گفت: از اقدامات خرافی چون قمه زنی جدا خودداری شود، قمه زنی سبب وهن مذهب تشیع است.
حجت الاسلام اکرمي، امام جمعه سراب

حجت الاسلام علی اکبر اکرمی امام جمعه سراب، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با اشاره به نزدیکی موسم عزاداری امام حسین (ع)، اظهار داشت: شیوه عزاداری سنتی را باید در هیأت های عزاداری رعایت کرد، عزاداری های سنتی از بسیاری از آسیب ها بری است.


وی با تأکید بر مداحی به روش سنتی و بهره گیری تجربیات مداحان پیش کسوت و بومی، افزود: معنویت و اخلاص و مداحی در آستان حضرت اباعبدالله(ع) را نباید با مسائل مادی گره زد، دلالی و کسب درآمد نباید به یک نگاه در مداحی ها مبدل شود.


حجت الاسلام علی اکبری، از دیگر آسیب های هیأت های عزاداری را عدم رعایت موازین شرعی عنوان و تأکید کرد: دشمن با رصد هیأت های عزاداری و مجالس سخنرانی و وعظ به دنبال نکته ضعف هستند تا آن را عَلَم دشمنی با شیعه در منطقه قرار دهند.


وی در توصیه های به هیئت های عزاداری، ابراز داشت: استفاده از آلات موسیقی مانند ارگ به هیچ روی وجه شرعی ندارد، نباید با افزودن برخی شیوه های نامرسوم و نامعقول عزاداری، عظمت عزای سید الشهداء(ع) را خدشه دار کرد و از مسیر واقعی قیام امام حسین(ع) دور شد.


 امام جمعه سراب با تأکید بر بهره گیری از حضور علما و روحانیت بصیر و آگاه در هیئات مذهبی و مراسمات عزاداری، خاطرنشان کرد: از وجود علما در هیأت های مذهبی لازم است بهره برد و از پخش صوت عزاداری به خارج از مساجد و حسینیه ها خودداری نمایید.


وی با انتقاد از برخی شیوه های خرافی عزاداری حضرت اباعبدالله(ع)، تصریح کرد: از اقدامات خرافی چون قمه زنی جدا خودداری شود، و مداحان و شاعران اهل بیت(ع) تنها به جنبه مصیبت ائمه اطهار(ع) نپردازند و به بیان اهداف و انگیزه های قیام عاشورا و به تشریح عظمت و جایگاه والای اهل‌بیت(ع) بپردازند.

 

امام جمعه سراب در پایان ضمن تاکید به برگزاری نماز جماعات در حسینیه ها در دهه محرم به مداحان توصیه کرد: از خواندن اشعار سخیف و همچنین نوحه ها در وزن ترانه ها که نوعی توهین به ساحت ائمه معصومین (ع) است پرهیز کنند./854/302/ب3

ارسال نظرات