۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۳
کد خبر: ۲۹۵۰۶۲
آیت الله ایمانی تأکید کرد؛

معاونت زیارت و گردشگری استانداری فارس احیا شود/ ضرورت توجه به توریسم درمانی

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در استان فارس در دیدار فعالان گردشگری و صنایع دستی فارس بر احیای معاونت گردشگری و زیارت استانداری فارس تأکید کرد.
آيت الله ايماني

به گزارش خبرگزاری رسا در فارس، آیت‌الله اسدالله ایمانی در نشست صمیمی با فعالان گردشگری و صنایع دستی استان فارس گفت: برگزاری این جلسه در نهاد نماینده ولی فقیه برای مردم و برای مسئولان حوزه گردشگری در استان بار معنایی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

توجه به صنعت گردشگری مهم‌ترین راه‌حل مشکلات فارس

وی با بیان اینکه نخستین، مهم‌ترین و اثرگذارترین اقدام برای برطرف شدن مشکلات استان فارس مسأله گردشگری است افزود: بنده بارها این موضوع را در جلسات مختلف با مسئولان استان مطرح کردم.

 

امام جمعه شیراز با تأکید بر لزوم ارائه راهکاری برای معرفی صنعت گردشگری به عنوان صنعت اول و اولویت نخست استان فارس خاطرنشان کرد: این صنعت فراگیر می‌تواند تمام آحاد و اقشار جامعه را در برگیرد.

 

نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به اینکه گردشگری یک علم، فن و دانش است تصریح کرد: اگر به عنوان یک دانش و علم به گردشگری نگاه شود اقدامات صورت گرفته در آن عرصه نیز اصولی و اساسی می‌شود و حرکتی دانش‌محور و دانش‌بنیان صورت می‌گیرد اما اگر نگاه ما سطحی و زودگذر باشد وضعیت گردشگری استان همان است که تا امروز دیده‌اید.

 

آیت‌الله ایمانی با بیان اینکه استان فارس به صنعت گردشگری به عنوان یک حرکت علمی و مبتنی بر دانش و فنِ لازم نیاز دارد عنوان کرد: هر حرکت علمی به آمار، نیازسنجی و شناخت فرصت‌ها در فضاهای مختلف و بررسی آسیب‌ها در قسمت‌هایی که ممکن است این حرکت را تهدید کند نیاز دارد.

 

امام جمعه شیراز بیان کرد: اینکه متولی این کار چه کسی باشد، هماهنگی این حرکت دانش‌بنیان را چه کسی عهده‌دار شود و پایه‌ریزی کند و برای آن ساختار ایجاد کند، آیا امور این حوزه به بخش خصوصی واگذار شود یا به بخش دولتی و یا ترکیبی از این دو و پرسش‌های دیگری که در این زمینه ایجاد می‌شود باید در بررسی علمی و اصولی پاسخ داده شود.

 

ضرورت احیاء معاونت زیارت و گردشگری استانداری فارس

نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به ایجاد معاونت گردشگری در استانداری فارس، این استان را از جمله استان‌هایی دانست که معاونت گردشگری و زیارت در استانداری آن فعال شده است و گفت: اگر این معاونت با جدیت راه افتاده بود و حضور و توجه به رونق گردشگری استان را وظیفه خود می‌دانست وضعیت استان بهتر بود و باید این معاونت احیا و فعال شود.

 

وی با بیان اینکه استان فارس از تمام مواهب الهی در زمینه گردشگری برخوردار است اما از این نعمت‌ها استفاده نشده است اظهار داشت: عدم برنامه‌ریزی و عدم احساس نیاز به صنعت گردشگری سبب غفلت از نعمت‌هایی شده است که استان فارس در اختیار دارد.

 

آیت‌الله ایمانی با اشاره به اینکه استان فارس را به کشاورزی سرگرم کردند و این استان را با وجود داشتن ظرفیت‌های بسیار از ارائه خدمات فنی به دیگر استان‌ها بازداشتند افزود: استفاده از ظرفیت‌های گردشگری استان فارس نیز به شدت مورد غفلت واقع شده است.

 

نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه استان فارس از تمام داشته‌های گردشگری در حوزه‌های مختلف برخوردار است عنوان کرد: منابع تاریخی استان فارس غنی‌ترین منابع در ایران اسلامی و شاید در منطقه و جهان است.

 

امام جمعه شیراز با تأکید بر اینکه معاونت گردشگری و زیارت استانداری فارس احیا و فعال شود خاطرنشان کرد: اگر این معاونت فعال شود و نهادهای متولی حوزه گردشگری از جمله میراث فرهنگی و شهرداری‌ها فارغ از قفل و زنجیرهایی که برای خود ایجاد کردند، به عنوان سه عنصر دولتی پای کار بیایند و در کنار سمن‌ها و بخش خصوصی قرار گیرند می‌توانند از ظرفیت‌های استان بیشترین بهره‌برداری را داشته باشند.

 

ضرورت توجه به توریسم درمانی

آیت‌الله ایمانی با اشاره به اینکه شهر شیراز از ظرفیت توریسم درمانی برخوردار است تصریح کرد: کسانی که به عنوان همراه بیمار در چمن خیابان زیر درخت‌ها اتراق می‌کنند مکانی برای استراحت ندارند اما می‌توان با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در بیمارستان‌ها اماکنی برای اسکان همراهان بیماران ایجاد و سرویس لازم را ارائه کرد.

 

نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه توجه به ایران‌گردی مهم‌تر از توجه به جهانگردی است، از نبود زیرساخت لازم در استان فارس برای این حوزه ابراز تأسف کرد و گفت: استان فارس به ویژه شهر شیراز از ظرفیت گردشگری مذهبی نیز برخوردار است اما گردش ریالی شیراز با مشهد و قم قابل قیاس نیست.

 

امام جمعه شیراز با اشاره به شرایط چهار فصل بودن استان فارس و وجود انواع اقلیم‌ها و آب و هوا در این استان بر بهره‌برداری از این ظرفیت‌های الهی تأکید و بیان کرد: باید برای بهره‌برداری بهینه از این ظرفیت‌ها برنامه‌ریزی شود.

 

نداشتن برنامه مهم‌ترین ضعف صنعت گردشگری

وی نداشتن برنامه برای تقویت صنعت گردشگری استان فارس را درد این استان خواند و اظهار داشت: متأسفانه در این استان برخی در مقابل فعالیت‌های حوزه گردشگری می‌ایستند و بجای تشویق و ایجاد فضا برای فعالیت سبب نا امیدی هم می‌شوند و برای صدور مجوزهای لازم برای فعالیت در عرصه گردشگری در استان به قدری کارشکنی می‌شود که افراد از ورود به این عرصه مفید و ارزشمند پشیمان می‌شوند.

 

نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه بخشی از کارگاه‌های صنایع دستی استان تعطیل شده است و هنرمندان این حوزه فضای ارائه هنر خود را ندارند افزود: اگر ستاد بازسازی عتبات عالیات استان نبود همین مقدار باقیمانده از صنایع دستی استان از جمله منبت، معرق و غیره نیز رو به فراموشی می‌رفت.

 

آیت‌الله ایمانی با تأکید بر فعال شدن کمیسیون گردشگری و زیارت شورای اسلامی شهر شیراز و شهرداری‌ها خاطرنشان کرد: اهمیت ندادن به زیرساخت‌های گردشگری از جمله ساخت بزرگراه شیراز اصفهان و نامناسب بودن خطوط ریلی راه‌آهن منجر به گران شدن هزینه سفر و در نتیجه کاهش گردشگران داخلی می‌شود که باید به این موارد نیز توجه شود.

 

شایان ذکر است، در این نشست تعدادی از فعالان صنعت گردشگری استان به تشریح مشکلات این صنعت در استان پرداختند./919/101/ب3 

ارسال نظرات