۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۱
کد خبر: ۲۹۵۴۹۱
شرحی از فعالیت‌های گروه فرهنگی مؤسسه موضوع شناسی احکام شرعی؛

از پژوهش درباره بازی کلش آف کلنز تا برقراری نشست‌های رسانه‌ای

خبرگزاری رسا ـ مدیر گروه فرهنگی و اجتماعی مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی ضمن تشریح فعالیت‌های پژوهشی و تولیدات رسانه‌ای این گروه علمی، گفت: موضوع شناسی‌های رایتل (نسل سوم تلفن همراه)، بازی رایانه‌ای کلش آف کلنز، آسیب‌های آیین‌های تکریم اهل‌بیت(ع) و لهو و لعب از جمله پروژه‌های تحقیقاتی این گروه هستند که تا کنون به اتمام رسیده است.
حجت الاسلام بيات حجت الاسلام والمسلمين بيات

حجت‌الاسلام حجت الله بیات در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به اهمیت و ضرورت پژوهش در عرصه موضوعات نوپیدای فرهنگی به تشریح فعالیت‌های این گروه علمی پرداخت.

 

مدیر گروه فرهنگی و اجتماعی مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی اظهار داشت: تمامی مباحثی که مربوط به سبک زندگی، فرهنگ عمومی، هنر، رسانه، جامعه، سیاست، بین الملل، خانواده، آیین‌ها، نمادها، بازی‌ها، ‌ورزش، مسابقات و تغییر و تحولات اجتماعی می‌شوند، زیر مجموعه موضوعات فرهنگی بوده و در این گروه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند.

 

حجت‌الاسلام بیات عنوان کرد: زمانی که جایگاه موضوع شناسی و اهمیت آن مشخص شود، در تمام عرصه‌های ممکن قابل انجام خواهد شد؛ زیرا هر مسأله فقهی مرکب از موضوع و حکم است و حکم آن متفرع بر موضوع می‌باشد؛ بنابراین تمامی موضوعات در تمام عرصه‌های فرهنگی، عبادی، اقتصادی، حقوقی و سیاسی باید مشخص شوند تا معلوم شود که کدام یک از احکام خمسه به آنان تعلق می‌گیرد.

 

پژوهش‌ها و تولیدات رسانه‌ای گروه فرهنگی و اجتماعی

مدیر گروه فرهنگی و اجتماعی مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی خاطرنشان کرد: تاکنون 35 پژوهشگر و تهیه کننده رسانه‌ای با گروه فرهنگی و اجتماعی همکاری داشته‌اند که در این راستا چندین پروژه پژوهشی را در دست گرفته و نیز در کارگروهی مجزا، مستندها و تولیداتی رسانه‌ای را به ثمر رسانده‌اند.

 

وی تصریح کرد: موضوع شناسی‌های رایتل (نسل سوم تلفن همراه)، بازی رایانه‌ای کلش آف کلنز، آسیب‌های آیین‌های تکریم اهل‌بیت(ع) و لهو و لعب از جمله پروژه‌های تحقیقاتی این گروه هستند که مراحل پایانی خود را می‌گذرانند.

 

حجت‌الاسلام بیات افزود: همچنین کارگروهی در مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی دست به تولیداتی رسانه‌ای زده است که از این میان می‌توان به به مستندهای «حد ترخص»، «فرآیند تصویب فاضلاب»، «تاتو و خالکوبی» و «معرفی مؤسسه» اشاره کرد.

 

برگزاری جلسات تخصصی و نشست‌های رسانه‌ای

وی بیان کرد: این گروه تاکنون جلسات تخصصی بررسی مسائل غنا و موسیقی و نیز بررسی مسائل فضای مجازی، نشست همکاری با مرکز پژوهش‌های اسلامی و دانشگاه صدا و سیما و نشست رسانه‌ای بررسی غنا و موسیقی با همکاری خبرگزاری رسا را در پرونده فعالیت‌های خود ثبت کرده است.

 

پژوهش‌های در حال انجام و پیش رو

وی با بیان این‌که هم اکنون شش پژوهشگر در حال همکاری با این گروه هستند، ابراز کرد: کلان پروژه‌های غنا و موسیقی در چهار بخش «غنا در منظر فقها»، «غنا از منظر روایات»، «غنا از منظر کتب تاریخی و ادبی» و «غنا از منظر علم، فلسفه و عرفان»، همچنین موضوع شناسی «مقدسات» و «رقص» از جمله اقدامات در حال انجام این گروه علمی هستند.

 

مدیر گروه فرهنگی و اجتماعی مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی با بیان این‌که گروه فرهنگی و اجتماعی در آینده‌ای نزدیک پروژه‌های موضوع شناسی «ریبه» و «شأن» را در دستور کار خود قرار می‌دهد، افزود: همچنین طرح‌های موضوع شناسی «فضای مجازی» و «افشاگری» در حال تصویب در شورای علمی گروه برای آغاز انجام پژوهش‌های مربوطه هستند.

 

شایان ذکر است، گروه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی یکی از گروه‌های علمی شش گانه مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی است که حجت‌الاسلام حجت الله بیات، مدیریت و حجت‌الاسلام روح الله حاجی اسماعیلی، دبیری آن را بر عهده دارند./997/ت302/ف

ارسال نظرات