۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۳
کد خبر: ۲۹۵۵۳۷
استاد حوزه علمیه مشهد:

افراد به اندازه ظرفیت خود از عنایت ائمه اطهار بهره مند می شوند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه مشهد با اشاره به این که یک قطره اشک بر مصائب سید الشهدا(ع) آتش جهنم را خاموش می کند، گفت: این سخن از باب مثال نیست، بلکه حقیقت است؛ امام حسین(ع) قطره اشک را آن اندازه عظمت می دهند که سبب خاموشی آتش جهنم می شود.
افراد به اندازه ظرفیت خود از عنایت ائمه اطهار بهره مند می شوند افراد به اندازه ظرفیت خود از عنایت ائمه اطهار بهره مند می شوند افراد به اندازه ظرفیت خود از عنایت ائمه اطهار بهره مند می شوند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مصطفی هاشمی محجوب، استاد حوزه علمیه مشهد، امروز در مراسم عزاداری امام حسین(ع) که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه حضرت زینب(س) مشهد، برگزار شد، گفت: ما شاکر هستیم که امسال نیز بر سر سفره امام حسین(ع) دعوت شده ایم.

 

وی با طرح این پرسش که چگونه متوجه شویم که در پایان محرم و صفر از طرف ائمه اطهار(ع) چه اندازه نصیب ما شده است؟ ابراز کرد: ائمه اطهار(ع) به اندازه ظرفیت و معرفت افراد به آن ها عنایت و محبت می کنند.

 

این استاد حوزه علمیه مشهد با اشاره به روایت «المعروفُ بِقدر المعرفة، نیکی ( و خدمت به دیگران) به قدر معرفت (آن ها) است، افزود: بخشش و احسان باید به اندازه معرفت طرف مقابل باشد.

 

حجت الاسلام هاشمی محجوب با بیان این که برترین عمل، ایمان به خداوند متعال است، اظهار کرد: منظور ایمان نظری نیست؛ بلکه ایمان همراه عمل است؛ از این رو برترین عمل این است که یگانگی به خداوند متعال در عمل انسان ها موج بزند و باید نمود اعتقاد به وحدانیت در او ظاهر شود و در این حالت است که در مشکلات و امور زندگی تا مشکلی برای او پیش بیاید، دنبال پارتی بازی نمی رود و از خداوند متعال کمک طلب می کند.    

 

اعتماد به خداوند متعال، موفقیت در زندگی را به ارمغان می آورد
این مؤلف و پژوهشگر حوزوی گفت: نمود ایمان عملی به وحدانیت خداوند متعال زمانی دیده می شود که افراد دنبال رشوه و حرص دنیا و تجمل پرستی نباشند و رضایت خداوند را در کارهای خود مد نظر داشته باشند.

 

وی به جایگاه و ارزش اعتماد به خداوند متعال اشاره و ابراز کرد: زمانی که در زندگی افراد موفق بررسی می کنیم، می بینیم یکی از رموز موفقیت این افراد اعتماد به پرودگار است. ما باید آن قدر به خداوند متعال اعتماد داشته باشیم که به غیر خدا متوسل نشویم و درب خانه غیر خدا را نزنیم.

 

این استاد حوزه علمیه مشهد افزود: اگر می خواهیم بدانیم در مجالس عزداری امام حسین(ع) چه اندازه به ما عنایت شده است، باید بدانیم در خانه بزرگوارانی گدایی می کنیم که تفکر « المعروفُ بِقدر المعرفة» را دارند.

 

حجت الاسلام هاشمی محجوب با خاطر نشان کردن این که ظرف هر شخصی به اندازه ظرفیت و معرفت او پر خواهد شد، اظهار کرد: با شرکت در مراسم عزاداری امام حسین(ع)، درب خانه کسانی آمده ایم، که ویژگی آن ها «وَ عادَتُکمُ الاْءِحْسانُ، وَ سَجِیتُکمُ الْکرَمُ» و اگر ما سر سوزنی معرفت به خاندان عصمت و طهارت داشته باشیم به طور قطع چیزی نصیب ما می شود.

 

قطره اشکی بر  مصیبت امام حسین(ع)، آتش جهنم را خاموش می کند
این مؤلف و پژوهشگر حوزوی گفت: اگر گفته شد که هر کس به اندازه ظرف وجودی خود از وجود مقدس ائمه اطهار(ع) بهره مند می شود، این مطلب نباید باعث دلسردی شود؛ چرا که دستگاه امام حسین(ع) که ویژگی متفاوتی نسبت به دیگر ائمه معصومین(ع) دارد، کم های انسان را زیاد می کند و کوچک های انسان را زیاد می کند.

 

وی با خاطرنشان کردن این که یک قطره اشک بر مصائب سید الشهدا(ع) آتش جهنم را خاموش می کند، ابراز کرد: این سخن از باب مثال نیست؛ بلکه حقیقت است و فقط این معادله مخصوص دستگاه امام حسین(ع) است و قطره اشک را آن اندازه عظمت می دهند که باعث خاموشی آتش جهنم می شود. 

 

این استاد حوزه علمیه مشهد با اشاره به این که اگر سر سورزنی نسبت به خاندان ائمه اطهار(ع) معرفت داشته باشیم، به ما عنایت می شود، افزود: درست است که ائمه اطهار(ع) به کم ما هم عنایت می کنند، منتهی هر کسی معرفت بیش تر داشته باشد، بیش تر به او عنایت می کنند؛ از این رو باید بیش تر تلاش کنیم تا بهره بیش تری از این خاندان نصیب ما شود.

 

افراد به اندازه ظرفیت خود از عنایت و محبت ائمه اطهار(ع) بهره مند می شوند
حجت الاسلام هاشمی محجوب اظهار کرد: تجسم اعمال دنیوی ما در عالم برزخ به شکل حیوان آشکار می شود؛ از این رو است کسی که اصرار به غیبت داشته باشد به شکل گرگ ظاهر می شود و گناهان دیگر نیز به همین شکل است. 

 

این مؤلف و پژوهشگر حوزوی گفت: ائمه اطهار(ع) به اندازه ظرفیت هر فرد، به او عنایت می کنند و ما باید تلاش کنیم که به کم قانع نشویم و تلاش کنیم عنایات بیشتری از این بزرگوران نصیب ما شود.

 

وی افزود: مراد از این معرفت، سطح تحصیلات و القابی که افراد دارند نیست؛ چرا که امکان دارد شخصی آیت الله باشد اما سینه او کوچک باشد و ائمه اطهار(ع) عنایتی که به عوام دارند به او داشته باشند؛ از این رو منظور از این معرفت «رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی وَیَسِّرْ لِی أَمْرِی.» است، بدین معنا که سینه باید وسیع باشد.

 

این استاد حوزه علمیه مشهد با اشاره به این که یاران امام حسین(ع)، انسان ها با معرفت بودند، افزود: این افتخار ما است که هر کس ما را می شناسد با نام حضرات معصومین(ع) می شناسد./1309/201/ب1

ارسال نظرات