۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۵
کد خبر: ۲۹۵۵۵۷
استاد مدرسه علمیه حضرت زینب مشهد:

والدین برای تشویق فرزندان به نماز، لذت عبادت را به آن‌ها بچشانند

خبرگزاری رسا ـ استاد مدرسه علمیه حضرت زینب (س) مشهد با اشاره به این که والدین برای تشویق فرزندان به نماز، شیرینی و لذت نماز را به فرزندان نشان بدهند، گفت: مادران برای ترغیب فرزندان خود به مسائل عبادی، انس و معرفت نسبت به خداوند را در آن‌ها تقویت کنند.
نماز اول وقت سبب نظم در زندگاني انسان ها مي شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، خانم عزیزی، استاد مدرسه علمیه حضرت زینب(س) مشهد، امروز در سلسله نشست های حلقه های معرفت که با «موضوع اعتقادی» در رواق دارالحجه حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: والدین آموزه های دین را به فرزندان خود آموزش دهند.

 

وی در پاسخ به این پرسش که والدین چگونه میل و رغبت فرزندان خود را به مسائل اعتقادی بالا ببرند، ابراز کرد: انس با خداوند را برای فرزند خود بالا ببرید و معرفت آنان را نسبت به خداوند افزایش دهید، امام رضا(ع) می فرمایند: «اوّلُ عبادةِ اللهِ معرِفَتُه، نخستین گام در عبادت پروردگار، شناخت خداست.»

 

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد اظهار کرد: مادران برای ترغیب فرزندان خود به مسائل عبادی، افزون بر تقویت عوامل درونی، می بایست عوامل بیرونی را نیز تقویت کنند. خانواده خوب، دوستان خوب و تشویق از عوامل بیرونی هستند.

 

عزیزی با طرح این پرسش که چه کنیم تا معرفت فرزندان ما نسبت به خداوند زیاد شود، افزود: بچه ها را متوجه نعمت های خداوند متعال بکنید و چشم او را به نعمت های خداوند باز کنید و متأسفانه بایذ گفت در برخی خانواده ها، والدین به جای این که شکر نعمت ها را به فرزندان خود آموزش بدهند، همیشه شاکی هستند و نداشته های خود را بازگو می کنند و این کار آن ها، تصور بچه ها را نسبت به خداوند منفی می کند.

 

والدین سپاسگذاری از نعمات خداوند را به فرزندان آموزش دهند
استاد مدرسه علمیه حضرت زینب(س) مشهد گفت: ما باید به خاطر نعماتی که خداوند متعال به ما ارزانی داشته است، پروردگار را شاکر باشیم. آفریدگار ما هزاران نعمت به ما ارزانی داشته است که از عهده شکر آن بر نمی آییم.

 

وی با اشاره به این که والدین می بایست برای تربیت فرزندان خود وقت بگذارند، ابراز کرد: زمانی که خانواده دور سفره جمع شده اند، پدر و مادر بسم الله ابتدای غذا را و الحمدلله آخر نماز را بلند بگویند تا فرزندان نیز یاد بگیرند که همیشه باید شاکر نعمات خداوند باشند.

 

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد در پاسخ به این پرسش که چرا نماز را باید به زبان عربی بخوانیم، اظهار کرد: زبان عربی خاصیتی دارد که دیگر زبان ها ندارد؛ چرا که اگر بخواهیم واژه عربی را ترجمه کنیم، نمی توانیم معنای حقیقی را برسانیم، به طور نمونه واژه «الله» و «الرحمن» را اگر ترجمه کنیم، می توانیم به گونه ای ترجمه کنیم که به ذهن آشنا باشد، اما نمی توانیم معنای حقیقی واژه «الله» و «الرحمن» را برسانیم؛ بنابراین از این رو است که نماز را باید به زبان عربی بخوانیم.

 

عزیزی با بیان این که والدین باید برای فرزندان خود شخصیت و کرامت قائل باشند، خطاب به مادران ابراز کرد: فرزندان خود را به گونه ای تربیت کنید که اعتماد به نفس داشته باشند و وقتی صاحب شخصیت شدند، تحت تأثیر دیگران قرار نمی گیرند. 

 

والدین شیرنی و لذت نماز را به بچه ها نشان بدهند
استاد مدرسه علمیه حضرت زینب(س) مشهد گفت: والدین باید دغدغه تربیت فرزند را از سال های اولیه تولد فرزند داشته باشند و چه بسا از دوران جنینی باید این دغدغه را داشته باشند؛ از این رو از کودکی، لذت و شیرینی نماز را به او نشان بدهید.

 

وی خطاب به مادران ابراز کرد: بچه ها همان چیزی می شوند که ما هستیم، فرزندان شما آن چیزی که ما می خواهیم نمی شوند. از این رو اگر مادر نماز را برای فرزند خود سخت نشان بدهد، انتظار نداشته باشد که فرزند به نماز تشویق شود.

 

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد با اشاره به این که احساسات بچه ها پاک و لطیف است، اظهار کرد: والدین با فرزندان خود گفت و گو کنند و برای تشویق فرزند به نماز برای او مثال بیاورند، بگویند همانطور که وقتی کسی به ما هدیه می دهد از او تشکر می کنیم، نماز نیز تشکر از خداوند متعال برای نعمت هایی است که به ما ارزانی داشته است.

 

عزیزی با بیان این که والدین باید مراقب باشند که فرزندان آن ها با چه کسانی دوست می شوند، افزود: فرزند شما به همسالان نیاز دارد اما والدین باید مراقب باشند که فرزند آن ها دوست مناسب انتخاب کند و اگر مسیر را درست نمی رود باید فاصله بگیرد.

 

استاد مدرسه علمیه حضرت زینب(س) مشهد با خاطر نشان کردن این که ترک گناه، فاکتور حضور قلب است، گفت: هر اندازه افراد به سمت گناه بروند، علاقه و حضور قلب آن ها نسبت به نماز کمتر می شود؛ لذا باید زمینه ترک گناه را فراهم کنیم. برای حضور قلب بیشتر نیز دعاهای وارد شده هنگام وضو گرفتن را بخوانید و نماز را آهسته و شمرده قرائت کنید. /1309/202/ب1

ارسال نظرات