۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۹
کد خبر: ۲۹۵۸۲۷
استاد حوزه و دانشگاه:

ماه محرم فرصت ارزشمندی برای احیای ارزش‌های دینی در جامعه است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: نگاه کاربردی به محرم که آن را از حالت عزاداری محض به سوی جامعه سازی سوق داده و تحول و احیای ارزش های دینی را در جامعه به همراه داشته باشد امری ضروری و مهم است که باید در مسیر نهادینه سازی آن تلاش شود.
عزاداري محرم

حجت الاسلام علی واعظی، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در آمل، با بیان این که حماسه عاشورای سرور و سالار شهیدان نقطه عطفی در تاریخ است، گفت: روز عاشورا صحنه رویارویی تمام قد جبهه حق و باطل بود که امام حسین(ع) و یاران باوفایش در راستای مقابله با ظلم و ستم گام برداشتند.


وی با اشاره به این که ضرورت دارد به واقعه عاشورا نگاهی واقع بینانه صورت گیرد، بیان داشت: این امر ارزنده می تواند زمینه ساز اثرگذاری دیگری در عزاداری های جامعه بوده و نقشی والا ایفا کند.


استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: نگاه کاربردی به محرم که آن را از حالت عزاداری محض به سوی جامعه سازی سوق داده و تحول و احیای ارزش های دینی را در جامعه به همراه داشته باشد امری ضروری و مهم است که باید در مسیر نهادینه سازی آن تلاش شود.


حجت الاسلام واعظی با بیان این که ارزش های موجود در هر جامعه سازنده فرهنگ خاص آن هستند، بیان داشت: تمدن بزرگ اسلامی با بعثت پیامبر گرامی اسلام آغاز و در سال های بعد به اوج خود رسید که فرهنگ اسلامی مبتنی بر ارزش هایی بود که پیامبر اکرم در سیره و بیان خود معرفی کرده است.


وی با تاکید بر این که بهره گیری از فرهنگ مبتنی بر ارزش ها سبب می شود تا نمود آن در عمل، رفتار و تفکر یک جامعه پدیدار شود، خاطرنشان کرد: فرهنگ اسلامی مبتنی بر ارزش های دینی است که در عملکرد، رفتار و شیوه زندگ مردم به صورت منظم و قانون مند تجلی می کند.


استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که ارزش های اسلامی دارای ثبات و پایداری هستند که بر مبنای توحید استوار است، گفت: توحید در جای جای زندگی فرد مسلمان خود را نشان می دهد و در صحنه های دفاع و جهاد، زندگی علمی یک دانشمند، تجارت و کسب و کار و دیگر امور حضور دارد که می توانیم یک جامعه الهی را از جامعه غیر الهی تشخیص دهیم.


حجت الاسلام واعظی خاطرنشان کرد: ترقی و تکامل انسان در گرو اطاعت از اوامر خداوند متعال و پایبندی به اصول اخلاقی است و شارع تأیید می کند که بحران‌های مدرنیته را به همراه نداشته است.


وی با بیان این که امروز هجوم فرهنگ های بیگانه متوجه جوامع اسلامی است که با کمک علم و تکنولوژی تشدید می شود و مبتنی بر ارزش های مادی غیر الهی است، گفت: این امر عواقب خاص خود از جمله بحران هویت و از بین رفتن کرامت انسان را به همراه دارد.


استاد حوزه و دانشگاه افزود: ضرورت دارد نسبت به احیای ارزش های معنوی تلاش شود و برای تحقق آن به تقویت بنیه علمی و فنی جامعه نیز پرداخته شود که تحت عنوان تمدن اسلامی چندین قرن حاکم بر جوامع بشری بوده است.


حجت الاسلام واعظی با بیان این که ارزش ها از ظاهر به باطن سرایت می کند و جامعه ما نیازمند قلب های مومن است، گفت: باید به احیای فرهنگ اسلامی پرداخت که مبتنی بر ارزش های دینی بوده و مترتب بر آن علم و تکنولوژی را که نیاز و لازم زندگی بشر است بر آن مبتنی کرد.


وی خاطرنشان کرد: انسان به امور معنوی کشش دارد و امور معنوی هم رایگان و سادگی به دست نمی آید که تحقق آن نیازمند تحمل زحمات بسیاری است که باید در این راستا گام های والایی صورت گیرد.


استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: انسانیت هر انسانی به این است که ارزش های معنوی در او باشد و هر چه پایبندی به ارزش ها بیشتر صورت گیرد ما فرد را در انسانیت کامل تر می شناسیم.


حجت الاسلام واعظی با بیان این که ارزش های اجتماعی نیز برای رشد و تعالی جامعه مفید است، گفت: هر چیزی که جامعه را به سمت مدینه فاضله سوق دهد دارای ارزش است و هر امری جلوی آن را بگیرد ضد ارزش محسوب می شود.


استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: ارزش های اسلامی زمینه ساز رشد جامعه می شود که در معنویت، رسیدن به قرب خدا، علم و معرفت، امنیت و پایبندی به اصول اخلاقی اثرگذاری داشته و حالتی است که در تمدن اسلامی پدیدار می شود.


وی با بیان این که ایمان عمیق قلبی و عملی به اجرای عدالت و اثرگذاری آن در میدان های گوناگون زندگی از اساسی ترین علل رشد و تکامل جوامع است، گفت: خروج از عدالت به عنوان یکی از عوامل آشفتگی اجتماعی به حساب می آید که قرآن کریم عدالت را موضوعی حیاتی برای تحقق جامعه سالم ذکر می کند که امور مختلفی در راستای تحقق ارزش های اجتماعی وجود دارد.


حجت الاسلام واعظی بر ضرورت عبرت گیری و درس آموزی از حماسه سرور و سالار شهیدان تصریح کرد و بیان داشت: انسان باید از فرصت های موجود در راستای تعالی و تکامل معنوی بهره گیری کرده و به شناختی ارزنده از سیره نورانی اهل بیت معصومین(ع) و سرور و سالار شهیدان دست پیدا کند./1314/302/ب2

ارسال نظرات