۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۸
کد خبر: ۲۹۶۲۲۶
استاد حوزه علمیه قم:

عقلانیت مهم ترین ویژگی نهضت حسینی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم، وجود عقلانیت در عاشورا را مهم ترین ویژگی این نهضت الهی دانست و گفت: عاشورا دارای ویژگی های فراوانی است و امروز باید نسبت به ویژگی عقلانیتی که در این نهضت وجود دارد بحث شود.
نهضت حسيني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام سعید جوادی، مسؤول مدرسه علمیه امام حسن عسگری(ع) عصر  امروز در جمع طلاب این حوزه با بیان این که در ماه محرم یک نشاط علمی، فرهنگی، تبلیغی و دینی به برکت این نهضت آسمانی و ابراهیمی در عزای عالم اسلام و به ویژه در مکتب تشیع و حوزه های علمیه به وجود می آید، تصریح کرد: نهضت عاشورا همچنان یک حقیقت بکر و تازه است و درخشان بودن و تازگی خود را نشان می دهد و دارای پیام تازه و نویی است که ما باید از این نهضت پیام تازگی را استنباط کنیم و از آن استفاده کنیم.

 

وی با بیان این که بقا و ماندگاری نهضت عاشورا به بقای الهی است، افزود: عاشورا هجرت و نهضتی است که تطهیر کننده تیرگی ها و اموری است که جوامع با آن روبرو هستند و هنر ما باید این باشد که نهضت عاشورا را تازه نگه داریم و نه اینکه به عنوان یک قضیه تاریخی صرف به آن نگاه کنیم.

 

حجت الاسلام جوادی آملی وجود عقلانیت در عاشورا را مهم ترین ویژگی این نهضت الهی دانست و خاطرنشان کرد: عاشورا کلام و سخن روز و حیات بخش و سفینه نجات و چراغ هدایت است که دارای ویژگی های فراوانی است و امروز باید نسبت به ویژگی عقلانیتی است که در این نهضت وجود دارد بحث شود.

 

وی ادامه داد: احادیث فراوانی در مسأله اخلاقی و اجتماعی بین ما و اهل سنت مشترک است که اگر این مشترکات را بخواهیم بررسی کنیم بسیار زیاد است اما تمایزی که در مکتب تشیع اتفاق می کند و این امر را ممتاز می گرداند آن عقلانیتی است که در این نهضت وجود دارد.

 

استاد حوزه علمیه قم افزود: ما باید به دنبال تازگی های این عقلانیت برویم و مطابق با این نهضت حیات اجتماعی خود را بسازیم زیرا آن چیزی که توانسته مکتب عاشورا  و تشیع را ممتار کند آن عقلانیت شیعی است که نهفته است و این ظواهر حجاب برای آن بواطن شده اند.

 

وی بیان کرد: عقلانیت شیعی کمتر مورد بحث و گفت و گو بوده و باید عامل امتیاز این مکتب را در همین نکته مهم جستجو کرد و صرف اینکه از جریان کربلا یک جریان تاریخی و سوگ و ماتم و تراژدی بسازیم یعنی اینکه حقیقت نهفته ای در قضیه کربلا وجود ندارد.

 

حجت الاسلام جوادی آملی با تاکید بر این که عقل انسانی در پرتو مکتب آشکار می شود، خاطرنشان کرد: اگر ما بتوانیم عقلانیت شیعی را آنگونه که شایسته است در اختیار بگیریم و این سلاح موهبت الهی را در اختیار داشته باشیم آنگاه است که می توانیم هر سال شرایط و اوضاع جدید ی را برای جامعه فراهم کنیم.

 

وی با بیان این که عاطفه ای که مبتنی به عقلانیت باشد برای انسان شعور و آگاهی جدیدی را ایجاد می کند و این مبارک است، عنوان کرد: یکی از انتقاداتی که مردم در مورد واقعه کربلا دارند این است که ما قضیه تاریخی را شنیده ایم ولی اگر ما آن عقلانیت را درس جامعه گسترش دهیم مصیبت دیگر تنها به عنوان تحریک عواطف نیست.

 

استاد حوزه علمیه قم، مکتب سلفی تکفیری را فاقد عقلانیت توصیف کرد و افزود: آن چیزی که در طائفه سعودی ها و سلفی ها وجود ندارد همین عقلانیت است که شیعه را مشرک می دانند و با این اتهامات نظام تکفیری را ایجاد می کند که اگر قدرت داشتند شیعیان را در همان عربستان شهید میکردند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که افرادی بر سرزمین وحی حکومت می کنند که هیچ بهره ای از عقلانیت دینی و شیعی ندارد، بیان کرد: آل سعود در کنار آیات و سرزمین وحی زندگی می کنند اما چشم بصیرتی ندارد و از عقلانیت برخوردار نیستند.

 

حجت الاسلام جوادی ادامه داد: آن چیزی که ما باید به آن برسیم و جامعه جهانی را متوجه کینم این است که فرهنگ و تفکر و عقلانیت را جهانی کنیم.

 

وی با تاکید بر این که از همه سرزمین ها برای عبادت خانه خدا می آیند اما طایفه نحس آل سعود با ساخت و سازهای بی مورد فضای معنوی را از بین برده است، ادامه داد:  فاجعه منا کاری کرد تا اسلام در سطح جهانی مورد سو استفاده دشمنان قرار بگیرد تا با آن بتواتند مسلمانان را خشونت طلب نشان دهند.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در رابطه با فاجعه منا، خاطرنشان کرد: هنگامی که مقام معظم رهبری می فرمایند حرم امن الهی باید از آل سعود گرفته شود این یک مبحث سیاسی نیست بلکه یک حث دینی است که واقعا سرزمین وحی به دست آل سعود اسیر است.

 

وی با بیان این که هر کجا مذهب باشد و در کنارش عقلانیت نباشد با اسلحه و جنگ همراه است، افزود: آن چیزی که فضای وحی را علمی می کند عقلانیت است و اگر عقلانیت را کنار بگذاریم نتیجه اش تفکر تکفیری است که به راحتی به دیگران نسبت می دهند.

 

حجت الاسلام جوادی بیان کرد: فاجعه منا نتیجه فرهنگ و خوی وحشی گریآل سعود که در مادیات غرق شده اند و ازمسائل اخلاقی مبرا و دور هستند و وقتی گفته می شود آل سعود شأنیت و شایستگی ندارد مبتنی بر آموره های وحیانی است.

 

وی با بیان این که حضرت آیت الله جوادی در دیدار وزیر ارشاد این فاجعه دلحراش را قتل شبه عمد دانستند، تصریح کرد: آل سعود نه از لحاظ عقلانیت و نه از لحاظ فرهنگی نمی توانند خادم الحرمین باشند و کسانی هستند که از لحاظ فرهنگی در خفت به سر می برند و از لحاظ دانشی و هوشی قابل مقایسه با بسیاری از کشورها نیستند.

 

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: اگر حج به تنهایی در جایگاه اصلی خودش قرار بگیرد اسلام از بند اسارت رهایی پیدا می کند.

 

وی با بیان این که آل سعود دارای توحش عرب بودن و بیابانی بودن و تفکر منحط و منحرف وهابیت است، افزود: فرهنگ جاهلیت در عربستان همچنان باقی است و به لحاظ مکتبی که وهابی و سلفی هستند و از لحاظ سیاسی نیز وابسته هستند و نگاهشان فقط به دست آمریکا است با این توصیفات آیا چنین تفکری می تواند لیاقت خادمی حرمین شریفین را داشته باشد؟

 

حجت الاسلام جوادی خفتگی اندیشمندان و جهان اسلام را یکی از دلایل اسارت مراسم معنوی حج دانست و خاطرنشان کرد: آن چیزی که باعث شده تا جریان آل سعود قضایای مثل منا را به وجود آورده عقلانیت است که آنها فاقد آن هستند.

 

وی در پایان افزود: بخش عظیمی از جامعه ما به احساسات در پرتو عقلانیت و تفکر شیعی اندیشه می کنند و صرف قصه خوانی تاریخی را قبول ندارد و باید عقلانیت را در جامعه گسترش داد تا واقعه عاشورا از قصه خوانی صرف خارج شود./950/202/ب1

ارسال نظرات