۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۶
کد خبر: ۲۹۶۵۹۵
حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی مطرح کرد؛

پیام عاشورا؛ همیاری با ائمه اطهار و ضرورت دشمن‌شناسی

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی جامعة المصطفی(ص) با بیان این‌که همیاری با ائمه اطهار(ع) به سه روش علمی، عملی و مالی تحقق می‌یابد، گفت: جوانان با مطالعه کتاب‌های اسلامی، اعتقادات خود را تقویت کنند تا در برابر شبهه‌هایی که در جامعه مطرح می‌شود، پاسخ‌گو باشند.
حجت الاسلام والمسلمين ناصر رفيعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، عضو هیأت علمی جامعة المصطفی(ص)، شب گذشته، در هیأت رزمندگان اسلام قم که در گلزار شهدای این شهر برگزار شد، به پاسخ چند شبهه پیرامون اهل بیت(ع) و حادثه کربلا پرداخت و گفت: یکی از شبهه‌هایی که در فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای مطرح می‌شود این است که چرا نام‌های فرزندان ائمه اطهار(ع) همانند اسم‌های دشمنان آنان همچون یزید و معاویه است، این مسأله نشان می‌دهد دشمنی میان آن‌ها نبوده و دلیل بر حقانیت مخالفان است.

 

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در پاسخ به این شبهه بیان کرد: در دوران ائمه اطهار(ع) این اسم‌ها علم برای فرد مشخصی نبوده، اما در این زمان این نام‌ها بر فرد خاص و دشمنان اهل بیت(ع) تعیین شده است.

 

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی(ص) ابراز کرد: ائمه اطهار(ع) فرزندان بسیاری به نام‌های فاطمه و علی داشتند و به شیعیان توصیه می‌کردند که فرزندان خود را به این اسم‌ها نام‌گذاری کنند.

  

وی در ادامه سخنانش به سیره زندگی یزید بن زیاد مهاجر پرداخت و گفت: وی از اصحاب امیرمؤمنان(ع) و امام حسین(ع) بوده و در تیراندازی مهارت ویژه‌ای داشته است.

  

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی عنوان داشت: زمانی که حر لشگر سیدالشهدا(ع) را متوقف کرد، یزید بن زیاد در سخنانی خطاب به وی گفت که «تو با این کار امر پروردگار را نافرمانی کردی و اطاعت از یزید برای تو سبب هلاکت و ننگ در دنیا و آتش دوزخ در آخرت می‌شود» و این مسأله سبب شد که حر توبه کند و به یاران امام حسین(ع) بپیوندد.

  

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی(ص) ابراز کرد: یزید بن زیاد در روز عاشورا از امام حسین(ع) اجازه جنگ گرفت از ایشان خواست که دعا کند که تیرهایش به هدف اصابت کند، وی 100 تیر در عاشورا زد که فقط 5 تیر به خطا رفت و زمانی تیرهای وی تمام شد شمشیر به دست گرفت به میدان جنگ رفت و این رجز حماسی را خواند که «خدایا من یاور حسین هستم، و از ابن سعد دوری گزیده‌ام.»

  

وی همیاری با ائمه اطهار(ع) و ضرورت دشمن‌شناسی را پیام‌های اصلی این رجز دانست، گفت: همیاری با ائمه معصومان(ع) به سه گونه علمی، عملی و مالی تحقق می‌یابد.

  

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی درباره همیاری علمی با ائمه اطهار(ع) ابراز کرد: یکی از شاگردان امام صادق(ع) با ناصبی‌ها بحث و آنان محکوم کرد، زمانی که وی به دیدار ایشان رفت، امام صادق(ع) وی را نزد خویش نشاند و از این شاگرد تعریف کرد و فرمود که خداوند ایشان را بالا برده و امر ما را زنده کرده است.

  

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی(ص) با بیان اینکه سرانه مطالعه در جامعه پایین است، گفت: مناسب است که جوانان با مطالعه کتاب‌های اسلامی اعتقادات خویش را افزایش دهند و در برابر شبهه‌هایی که در دانشگاه و جامعه مطرح می‌شود، پاسخگو باشند و دین و اعتقادات خویش را با کمترین شک و شبهه از دست ندهند.

 

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی به بیان چگونگی همیاری عملی با ائمه اطهار(ع) پرداخت و افزود: دعبل زمانی که شعری درباره فضیلت اهل بیت(ع) خواند، امام رضا(ع) لباس خویش را به وی داد و فرمود که در این لباس در هزار شب، هزار رکعت نماز خواندم، هزار ختم قرآن در این لباس انجام دادم، آن را به تو هبه کردم زیرا تو با سروده‌های خویش ما را یاری می‌کنی.

 

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی(ص) اظهار داشت: برخی از جوانان خوش صدا، دارای قلم روان، شاعر و نقاش و دارای هنرها گوناگونی هستند و مناسب است که از این هنرها برای ترویج معارف اهل بیت(ع) در جامعه استفاده کنند.

  

استاد حوزه و دانشگاه ابراز کرد: گروهی از ایرانیان به دیدار امام رضا(ع) رفتند اما سه روز امام هشتم آن‌ها را به حضور نپذیرفت و با گریه و التماس زیاد امام آن‌ها پذیرفت و فرمود علت نپذیرفتم این است که اعمال و ر رفتار شما مخالف با دستورات ما است، و شما در انجام واجبات کوتاهی می‌کنید.

  

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی عنوان کرد: احترام به والدین، رعایت حقوق برداران دینی و حقوق شهروندی از جمله مسائل مهمی در اسلام بوده که رعایت آن در جامعه کمرنگ شده است.

 

استاد حوزه و دانشگاه درباره همیاری مالی با ائمه اطهار(ع) ابراز داشت: پرداخت خمس، زکات، انفاق و کمک به مستندان از شاخص‌ها همیاری مالی با اهل بیت(ع) است.

 

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی(ص) بیان کرد: مسؤولان در نخستین دولت بعد از انقلاب قصد داشتند که حوزه‌های علمیه را وابسته به حکومت کنند، اما امام خمینی(ره) به جهت رعایت مصالحی با این مسأله مخالفت کرد؛ حوزه‌های علمیه از زمان تأسیس تا کنون مستقل و بدون وابستگی به دولت و از طریق خمس‌ها، موقوفات و کمک‌های مردمی اداره شده است./998/پ202/ی

ارسال نظرات