۰۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۸
کد خبر: ۲۹۷۳۹۵
حجت الاسلام جوادی آملی:

فهم دین بدون درک ولایت امکان‌پذیر نیست/ وهابیت بهره ای از حقیقت دین ندارد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام جوادی آملی با بیان این که اصرار بر مسأله ولایت برای آن است که فهم اساسی برای انسان اتفاق بیفتد و دین منهای انسانی که از طرف خداوند متعال آمده است قابل فهم نیست، گفت: اگر فهم درست از دین نباشد جامعه در مسیر ذلت قرار می‌گیرد.
مرتضي جوادي آملي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در آمل، حجت الاسلام مرتضی جوادی آملی، رییس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء امروز در سلسله نشست های شرح خطبه امام سجاد(ع) که همزمان با دهه اول ماه محرم در تکیه آملی برگزار شد با بیان این که خوارجیان و نهروانیان فهم ناصحیح از قرآن پیدا کرده و آن را بر سر نیزه قرار دادند، گفت: فهم از قرآن ولی الله، امام و انسان کامل می خواهد تا درک درست از دین ارائه کند.


وی تصریح کرد: اصرار بر مسأله ولایت برای آن است که فهم اساسی برای انسان اتفاق بیفتد و دین منهای انسانی که از طرف خداوند متعال آمده است قابل فهم نیست.


حجت‌الاسلام جوادی آملی با بیان این که عده ای ادای نفرت آوری از خود نشان می دهند و موسیقی ها و کلمات ناروایی به عزاداری می دهند، بیان داشت: اگر فهم درست از عزاداری نباشد جامعه را در مسیر ذلت قرار می دهد.


مسؤول حوزه علمیه و مرکز تخصصی امام حسن عسکری(ع) آمل با اشاره به این که عزاداری امام حسین(ع) مبتنی بر نهضت الهی است که باید آن را بشناسانیم و سپس عزاداری کنیم، افزود: عزاداری های ما روح ندارد و صفای روح که براساس ارادت و محبت به انسان می رسد را محقق نمی کند.


رییس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء خاطرنشان کرد: صحنه های عزاداری که می بنیم حالت اندوه حسینی به ما نمی دهد و تحریف دارد صورت می گیرد که جامعه دینی وظیفه دارد با آن مبارزه کند.


وی ادامه داد: ضرورت دارد آهنگ عقلانیت شیعی با عزاداری ها محسوس باشد که ولایت راهبر و راهنمای دین است و باید با بهره‌گیری از آن از انحراف دین جلوگیری کنیم.


حجت الاسلام جوادی آملی با بیان این که معرفت دین از ناحیه امامت و ولایت در ایران اسلامی وجود دارد، گفت: عقلانیتی که در فرهنگ ایران وجود دارد و عقلانیت شیعی از سوی دیگر فرهنگ کشورمان را متعالی کرده است که باید اندیشمندان بیایند دین را از همه مسائل شائبه‌دار پاک کرده و دین سالم و پاک را به ارمغان آورند.


مسؤول حوزه علمیه و مرکز تخصصی امام حسن عسکری(ع) آمل تصریح کرد: ضرورت دارد عقلانیت شیعی که از منظر اهل بیت معصومین(ع) فهم دینی برای جامعه حاصل می شود را به عنوان خط اصلی و اساسی بدانیم و جامعه نباید از آن فاصله بگیرد.


رییس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با بیان این که یکی از ارزنده ترین و پویاترین آیات الهی این است که خداوند متعال در قرآن کریم حقیقت مرگ و مردن را به درستی تفسیر و تبیین می کند، گفت: انسان با مرگ نمی میرد و با آن زنده تر می شود که مرگ یکی از شیرین ترین حقایق جهان هستی است که ما از آن نیستی و نابودی را می فهمیم.


وی ادامه داد: در منطق دین فوت معنا ندارد و کسی نابود نمی شود و وفات به معنای زنده شدن است که با آن تمام حقیقت انسانی استیفا می شود.


حجت الاسلام جوادی آملی با بیان این که نیاز است ما به درستی جایگاه الگو و ولی خود را در جامعه صیانت و حفاظت کنیم، گفت: تفکر عقلانی و اندیشه خردمدارانه امری ارزشمند و والا است و وهابیتی که امروز در جامعه عربستان و حکومت آن قرار دارد اندیشه سخیفی به نام اسلام را دارد پیاده می کند و بهره ای از حقیقت دین ندارد.


مسؤول حوزه علمیه و مرکز تخصصی امام حسن عسکری(ع) آمل تصریح کرد: دست و قلم عالمان و فرزانگان خود را می بوسیم که تفکر والای فرهنگ تشیع را به تبع حاکمیت علمی اهل بیت معصومین(ع) به این جا رساندند و ضرورت دارد آن را به بهترین نحو ممکن استمرار دهیم./1314/202/ب2

ارسال نظرات