۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۵
کد خبر: ۲۹۷۷۹۵
استاد حوزه و دانشگاه:

صحیفه سجادیه مبارزه خاموش علیه حکومت جور بود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام اصل نژاد گفت: با توجه به شرایط پیش آمده در دستگاه امویان، امام سجاد(ع) نمی‌توانست اقدامات صریحی علیه آنان انجام دهد، بنابراین در قالب دعا و نیایش جامعه را هدایت کرد.
حجت الاسلام سيد ودود اصل نژاد

حجت الاسلام سید ودود اصل نژاد معاون تهذیب و تبلیغ مدرسه علمیه عالی طالبیه تبریز، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا درتبریز، با تسلیت شهادت امام سجاد(ع)، بر سرلوحه قرار دادن سیره و شیوه ائمه اطهار در زندگی تأکید کرد و گفت: امام سجاد با مدیریت بعد از واقعه عاشورا موجب ماندگاری آن واقعه برای همیشه تاریخ شد.


وی با بیان اینکه بیماری امام سجاد(ع) عامل تداوم امامت و اسارت ایشان عامل بقای اسلام شده است، به خصوصیات آن امام اشاره کرد و افزود: ایمان، علم، تقوا، عبادت و سخاوت و رأفت و زهد و پارسایی، مدیریت بعد از واقعه عاشورا از خصوصیات بارز امام سجاد(ع) است.


این استاد حوزه با اشاره به ارزش والای صحیفه سجادیه امام زین‌العابدین(ع) اظهار کرد: صحیفه سجادیه گنجینه تمام‌نشدنی امام سجاد است که در قالب دعا موجب ماندگاری عاشورای حسینی شد، امام سجاد در این کتاب شریف که انجیل اهل بیت(ع) نام گرفته است با زبان دعا سخن کرده است.


وی با اشاره به شرایط حاکم بر زمان امام سجاد(ع)، تصریح کرد: با توجه به شرایط پیش آمده در دستگاه امویان، امام سجاد(ع) نمی‌توانست اقدامات صریحی علیه آنان انجام داده بنابراین در قالب دعا و نیایش هم جامعه را هدایت و ارشاد کرد و هم جلوی تحریفات اسلام را گرفتند.


معاون تهذیب مدرسه علمیه طالبیه بابیان این‌که شیوه تبلیغی آن امام همام در قالب تبیین معارف اسلامی در قالب دعا و نیایش بود، ابراز داشت: دعاها و نیایش‌های امام سجاد در صحیفه سجادیه هم حرکتی اخلاقی بود و هم مبارزه‌ای به شیوه‌ای آرام اما پر صلابت و پیروزمندانه بود.


وی با اشاره به نقش بسزای امام چهارم در زنده نگه‌داشتن نهضت عاشورا در بین مردم و جامعه آن دوران ابراز کرد: امام سجاد (ع) در مدت 35 سال حیات پر برکتشان بعد از واقعه عاشورا، به روش‏‌های مختلف از جمله یادآوری این وقایع و گریه مداوم بر سیدالشهدا (ع)، پند و ارشاد امت و تبیین معارف در کلاس دعا نهضت عاشورای حسینی را در جامعه زنده نگاه می داشتند، که این خود مبارزه‌ای تمام عیار علیه دستگاه حاکم مستکبر آن دوران محسوب می‌شد.


حجت الاسلام اصل نژاد با بیان این‌که صحیفه سجادیه در بالاترین سطح بلاغت و فصاحت قرار گرفته است و پس از قرآن مجید و نهج البلاغه سخنی در جهان عرب بلیغ‎تر و فصیح‎تر از دعاهای امام زین العابدین نیست، خاطرنشان کرد: صحیفه سجادیه، در حقیقت نهضت و مقابله‎ای دربرابر فساد و بی‎بند و باری و افسار گسیختگی آن عصر بود که حاکمان و عاملان اموی در ترویج و اشاعه آن می‎کوشیدند./854/302/ب3

ارسال نظرات