۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۱
کد خبر: ۲۹۹۵۳۱
حجت الاسلام گنجی:

علم در نگاه غرب ابزار رسیدن به مادیات است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به تفسیر غرب از علوم گفت: غرب به دنبال تفهیم علوم به عنوان یک ابزار مادی بشری است این در حالی است که اسلام معرف به علوم مختلف را تنها راه سعادت و الوهیت بشر می داند.
صحيفه سجاديه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام گنجی، شامگاه امروز در پانزدهمین جلسه درس تفسیر صحیفه سجادیه که در شبستان نجمه خاوتون آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها برگزار شد، یکی از موارد و مصادیق حمد و ثنای و ستایش خدا در صحیفه سجادیه را معرفت انسان به علوم مختلف عنوان کرد و گفت: خدای منان معرفت هایی در اختیار ما قرار داده است که از نگاه امام سجاد(ع) شایسته ستایش و حمد و ثنا است.

 

استاد حوزه علمیه قم یکی از معارف هدیه شده از سوی خداوند منان را معرفت الله دانست و اظهار کرد: خداوند متعال خودش را بر ما شناسانده؛ بنابراین ذکر عملی «الحمدالله الذی عرفنا نفسه» یکی از وضایف مهم بندگان است.

 

حجت الاسلام گنجی با اشاره به اینکه یکی دیگر از مصادیق حمد و ثنای خدا معرفت انبیاء، معرفت اوصیا و حضرات امامان معصوم علیهم السلام است، ابراز کرد: پیامبر اکرم(ص) فرمودند «اگر هر روز صبح چهار حمد را بندگان خدا انجام ندهند می ترسم آن نعمت از آنها ذائل بشود».

 

استاد حوزه علمیه قم به بررسی این نعمت الهی پرداخت و تبیین کرد: حمد اول «الحمدالله الذی عرفنی نفسی» خداوند خودش را به ما شناساند ؛ بنابراین حالا می گوییم راه های شناخت خدا این کار را کرده چیست « و لم یترکنی اقیام القلب» پس اگر خدا این معرفت را به ما عطا نمی کرد یا صلب معرفت می‌کرد اساساً این نگاه در زندگی معنا نمی گرفت.

 

حجت الاسلام گنجی با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) که فرمودند« انما خلقت اربعه لعربه» اساس آفرینش را چنین تفسیر کرد: چهار اصل برای چهار اصل دیگر آفریده شده است که همیشه باید در برنامه‌ها و تصمیمات عمومی زندگی هر انسان به عنوان شاخص در نظر گرفته شود.

 

وی با اشاره به ادامه روایت که می فرماید«العلم للعمل لا للمجادله» گفت: اولین اصل این است که علم برای عمل کردن است؛ بنابراین بیاموزیم تا عمل بکنیم.

 

استاد حوزه علمیه قم به نقد مبانی علوم انسانی غرب در این زمینه پرداخت و ابراز کرد: در غرب اینگونه به علم و عمل نمی نگرند؛ اما آنان می خواهند دنبال عمل حرکت کنند، می خواهند دنبال اخلاق و زیبای های اخلاق حرکت کنند.

 

حجت الاسلام گنجی به تحلیل جهان بینی غرب به علوم پرداخت و گفت: علم برای مجادله نیست بر درآمدزایی و اشتغال زایی نیست؛ بنابراین تعیین هدف که بروم درس یادبگیریم پول در بیاورم شغل و مناسب پیدا کنم این علم هیچ ارزشی ندارد و فاقد ارزش چون در خدمت ماده و دنیا قرار می گیرد./837/پ202/ف

ارسال نظرات