۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۹
کد خبر: ۳۰۲۶۵۶
مدیر حوزه های علمیه خواهران آذربایجان غربی:

نادیده گرفتن سفارشات پیامبر موجب وقوع حادثه عاشورا شد

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه های علمیه خواهران آذربایجان غربی گفت: نادیده گرفته شدن سفارشات رسول الله(ص) در مورد اطاعت و مودت به اهل بیت ایشان(ع) زمینه را برای وقوع حادثه حزن انگیز کربلا فراهم کرد.
حجت الاسلام راحلي، مدير حوزه هاي علميه هاي خواهران آذربايجان غربي

حجت الاسلام حمید راحلی، مدیر حوزه های علمیه خواهران آذربایجان غربی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، اظهار داشت: "کل یوم عاشورا و کل عرض کربلا" یعنی واقعه عاشورا تا همیشه زمان جاری و ساری است.

 

وی ادامه داد: همواره در طول تاریخ مردم دو دسته شده اند؛ عده ای مورد ظلم قرار گرفته و مستضعفان و محرومان عالم محسوب شده اند و عده ای هم ظالمانی هستند که حقوق این محرومان را به نفع خود تصاحب می کنند.

 

حجت الاسلام راحلی، واقعه عاشورا را نتیجه عدم عمل امت اسلامی به وصایای رسول خاتم(ص) در مورد اهل بیت ایشان(ع) دانست و گفت: اصل واقعه عاشورا ریشه در تاریخ 50 ساله اسلام دارد، بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) و انحراف مردم از سفارشات پیامبر اکرم(ص) که در رابطه با رهبری امت بعد از ایشان بود، زمینه های بروز این مصیبت عظمی را فراهم کرد.

 

وی افزود: بعد از رحلت رسول اکرم(ص) در برهه ای که جهان اسلام باید در ماتم رحلت ایشان می سوخت، در همان روز امام علی(ع) سرگرم کفن و دفن رسول خاتم(ص) شدند در حالی که در جای دیگری شورایی برای تصاحب خلافت و جانشینی ایشان تشکیل شد.

 

مدیر حوزه های علمیه خواهران آذربایجان غربی با اشاره به تاثیر پرهیز مردم از اطاعت و همراهی امام زمان خویش در افتادن قدرت به دست ستمگران و شیوع ظلم و تجاوز در حق مومنان و متدینان حقیقی در جهان اسلام، تصریح کرد: مساله دیگری که در وقوع حادثه عاشورا نقش ایفا کرد، نادیده گرفته شدن سفارشات رسول الله(ص) در مورد اطاعت و مودت به اهل بیت ایشان(ع) بود.

 

وی خاندان عصمت و طهارت(ع) را نمادی از صبر، بردباری، گذشت و تواضع عنوان و اضافه کرد: سفارشات فراوانی که در مورد اهل بیت پیامبر خاتم(ص) صورت گرفت، حتی اگر یک مورد از این سفارشات در مورد اصحاب سقیفه صورت می گرفت، مطمئنا آنان از خود برای مردم بتی می ساختند.

 

حکومت استوار بر ارزش های غیر الهی، سلطنتی است

 

حجت الاسلام راحلی دوری امت اسلامی را از آموزه های حقیقی دین اسلام و نتیجه دنیا طلبی برخی از صحابه عنوان کرد و گفت: در زمان خلفای اول و دوم سفارشات پیامبر(ص) در مورد اهل بیت ایشان(ع) نادیده گرفته شد و در زمان خلیفه سوم این مساله تشدید یافت به حدی که حکومت از شکل رهبری اسلامی آن، به سمت اشرافی گری و سلطنتی و موروثی رفت.

 

وی ادامه داد: بذل و بخشش هایی که خلیفه سوم از بیت المال مسلمین برای جلب نظر سران قبایل و عشایر می کرد، دامن اختلافات طبقاتی را در جامعه تشدید کرد و در زمان معاویه این مساله به معنای واقعی کلمه بیداد کرد.

 

مدیر حوزه های علمیه خواهران آذربایجان غربی با اشاره به صلح امام حسن(ع)، خاطرنشان کرد: روز بعد از صلح معاویه علنا گفت که همه مفاد صلح را بر زیر پا می گذارد و به شکل گسترده ای با عقاید علویان برخورد می کردند.

 

وی تصریح کرد: از زمان رحلت رسول خاتم(ص) در هر جا که با پیروان اهل بیت(ع) مواجه شدند، برخورد می کردند و نمونه بارز آن ابوذر غفاری و عمار و سران شیعه است که در همه جا مورد آزار، شکنجه، تبعید، ویران کردن خانه، قتل و غارت قرار می گرفتند.

 

حجت الاسلام راحلی در ادامه گفت: همه این جنایت ها جمع شدند و در کربلا در حد انفجار خود را نشان دادند، در دوران معاویه سران قبایل همه تطمیع شده و خود را فروخته بودند و معاویه رسم کرده بود که در تمام معابر و محافل از امام علی(ع) بدگویی کنند.

 

وی گفت: امام حسین(ع) در این برهه از زمان چاره ای جز قیام نمی دیدند و دلایل متعددی داشت، اول اینکه مردم کوفه ایشان را دعوت کرده بودند و اباعبدالله(ع) نمی توانستند نسبت به دعوت امت بی تفاوت باشند و دوما هدفی که امام حسین(ع) دنبال می کردند، صرفا با این نوع از حرکت محقق می شد.

 

مدیر حوزه های علمیه خواهران آذربایجان غربی ادامه داد: امام حسین(ع) بخاطر بیعت نکردن با یزید مجبور شدند مدینه را ترک کرده و به مکه هجرت فرمایند و از آن جا به سمت کربلا حرکت کنند تا ندای قیام ایشان و عدم بیعت شان با یزید به گوش مردم مناطق اسلامی برسد.

 

وی در پایان تصریح کرد: روح بیداری اسلامی تنها با قیام امام حسین(ع) و شهادت مظلومانه ایشان و اهل بیت شان در کربلا و اسارت خاندان ایشان، به وجود و حقیقت پیوست./936/302/ب1

ارسال نظرات