۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۷
کد خبر: ۳۰۳۰۹۴
گزارشی از یک مناظره فرهنگی؛

راکعی: برخورد با بدحجابی اثر عکس دارد/ علاسوند: برخی دختران خود را عروسک خیمه شب‌بازی می‌دانند

خبر گزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا(س) و عضو هیأت علمی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان در دانشگاه مفید قم به مناظره درباره الگوی زنان 37 بعد از انقلاب اسلامی پرداختند.
مناظره

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مناظره علمی «الگوی زن ایرانی 37 سال بعد از انقلاب اسلامی» با سخنرانی فریبا علاسوند، عضو هیأت علمی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان و فاطمه راکعی، عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا(س) بعد از ظهر امروز در دانشگاه مفید قم برگزار شد.

 

 

 راکعی با اشاره به تبعیض آمیز بودن برخی قوانین اساسی جمهوری ایران علیه زنان اظهار داشت: بعد از گذشت 37 سال از انقلاب اسلامی، جایگاه زن در جامعه امروزی با زمان انقلاب، فاصله زیادی دارد و در سال های اخیر فعالیت هایی برای بازیابی این جایگاه انجام شده است.

 

در قوانین ایران تبعیض علیه زنان وجود دارد

وی با خاطر نشان کردن مستندات اسلامی در قرآن کریم و احادیث اسلامی ابراز کرد: از منابع اسلامی، قرآنی، نظرات امام خیمنی(ره)، رهبر معظم انقلاب و قانون اساسی، هیچ گونه تبعیضی میان حقوق انسانی و اجتماعی  زن و مرد در جامعه وجود ندارد، البته مواردی هست که درباره آن ها باید صحبت شود.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا(س) نظرات خود را برگرفته از مبانی حضرت علی(ع) دانست و تصریح کرد: همه علما و مراجع تقلید از متون اسلامی، یک قرائت واحد ندارند و امام خمینی(ره) مبنی بر حکومت عدل امام علی(ع) صحبت کرده است، که بنده هم با همان مبانی نظرات خود را عرضه می کنم.

 

وی از عملکرد ضعیف مجریان قانون انتقاد و ابراز کرد: به سندهای بالا دستی که در نظام و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای زنان تصویب شده است، باید عمل شود و مجریان قانون از این قوانین تبعیت کنند، که متأسفانه در این زمینه دچار ضعف و تبعیض هستیم.

 

حضور حداکثری زنان در مجلس شورای اسلامی

راکعی به جایگاه ویژه زنان در اسلام اشاره کرد و ادامه داد: امام خمینی(ره) زنان را با قرآن مقایسه می کردند و معتقد بودند که مردان از دامن زنان به معراج می روند و زنان باید در مقدرات مملکت دخالت کنند؛ متأسافانه تا رسیدن به آن جایگاه، راه بسیاری مانده است؛ تبعیض هایی که قانون اساسی تعیین می کند باید اصلاح شود؛ زنان و دلسوزان جامعه باید تلاش کنند تا مشارکت زنان، در جامعه را از مجلس درخواست کنند، در حالی که به جای آن به دنبال اصلاح مشکلات هستند.

 

وی جایگاه زنان در خانواده را نامناسب دانست و اظهار داشت: در بسیاری از خانواده های ایرانی، زنان از جایگاه مناسبی برخوردار نیستند و به زن به عنوان یک فرد ضعیف نگاه می شود؛ بی خبری عمومی و حقوقی در زنان نسبت به حقوق اجتماعی و انسانی خود آگاه نیستند؛ برای حضور 30 درصدی زنان در مجلس در حال تلاش هستیم و نباید اجازه دهیم زنان ایرانی از عرصه سیاسی کنار بروند.

 

برخورد با عوامل بدحجابی نتیجه عکس دارد 

عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا(س) ادامه داد: نهادها و مسؤولان فرهنگی و اجتماعی، وظایف خود را به درستی انجام نداده اند و به همین دلیل در زمان معاصر، الگوهای انگشت شماری برای زنان ایرانی وجود دارد؛ روشی که برای الگو سازی دختران و زنان داشته ایم بسیار ضعیف بوده است؛ برخی از مسؤولان در کشور، قصد تعطیل کردن ماهواره و اینترنت داشتند، در حالی که نسل های جدید را نمی توان از این فرهنگ ها و ضد فرهنگ های وارداتی دور کرد.

 

وی از برخوردهای ارشادی با دختران در جامعه انتقاد و تصریح کرد: در این کشور به جای برخورد ریشه ای با موارد بی حجابی، با روساخت ها و آرایش و بیرون بودن چند تار موی دختران در جامعه برخورد می کنند؛ گشت های ارشادی به موارد بدتر از بی حجابی های جزئی کاری ندارد و به اعمالی وقیحانه ای که در زیر پل حافظ تهران انجام می شود، هیچ عکس العملی نشان نمی دهند.

 

راکعی در ادامه سخنان خود ابراز کرد: مراجع رسمی در کشور، آقایان و خانم هایی که به همسران خود خیانت کرده و باعث متزلزل شدن کیان خانواده می شوند را پیگیری قانونی نمی کنند؛ برخی ازدواج های متعدد، موقت و اعمالی که می خواهند انجام دهند را به اسلام ربط می دهند و این باعث زدگی دختران نسبت به اسلام شده است؛ فرهنگ های پذیرفته شده در دنیا را به هم زده ایم و بسیاری کارهای غیر اخلاقی را در پوشش دین انجام می دهیم که با دیدن این تضادها با رفتارهای  واکنشی دختران و زنان در جامعه مواجه می شویم.

 

وی به طرح جامع خانواده اشاره کرد و گفت: طرح جامع جمعیت و خانواده و منشور خانواده، ایرادات بسیاری دارد و برخی از حقوق انسانی، مثل حضور در جامعه و حق خروج از کشور را از زنان جامعه خود گرفته ایم؛ زمانی هم که به این مباحث پرداخته می شود به ما مارک فمنیسمی می زنند، در حالی که در برخورد با دختران و زنان جامعه ایرانی، هیچ پیشرفت و بهبودی را شاهد نبوده ایم.

 

قوانین ایران بر اساس مرد سالاری تصویب شده است

عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا(س) از وجود مرد سالاری در برخی قوانین اساسی جمهوری اسلامی ایران سخن گفت و ادامه داد:  تمام زیربناهای قوانین تبعیض آمیز درباره زنان، به این دلیل بوده که در خانواده فقط به مردان به عنوان نان آور خانواده تأکید شده است و این در حالی است که در حال حاضر بسیاری از زنان پا به پای مردان در حال تلاش هستند و حتی کمبودهای مالی موجود در خانواده از سوی زنان حل می شود.

 

راکعی در پایان به اقدامات خود در مجلس ششم اشاره کرد و توضیح داد: بنده در مجلس ششم تمام تلاش خود را به عنوان معاون کمیسیون فرهنگی مجلس و رییس فراکسیون زنان انجام دادم؛ تلاش کردم تا تمام قوانین تبعیض آمیز را اصلاح کنیم و برای عملی شدن آن ها نیاز به حضور بیشتر زنان در مجلس بود؛ رسانه های عمومی نقش دانشگاهی در کشور دارند که به وظایف خود عمل نمی کنند.

 

 

علاسوند به عنوان طرف دیگر این مناظره اظهار داشت: از قوانین کشور به خوبی می توان در ارتقای وضعیت زنان استفاده کرد؛ در قانون اساسی و سند چشم انداز ایران، قوانین خوبی در رابطه با بانوان تصویب شده است؛ سیاست های معینی مربوط به اشتغال و تفریحات دختران در این اسناد ارائه شده است؛ در مجموع آن چه که امروز هست، نتیحه فعالیت همه دولت ها، جدا از نوع حزب آن ها است.

 

پیشرفت وضعیت زنان در جامعه چشمگیر است

وی به آمار قابل پسند ایران در رابطه با حقوق زنان اشاره و خاطر نشان کرد: کشورهایی که حدود 300 سال است، صنعتی و پیشرفته شده اند، درباره حقوق و آزادی زنان جامعه، هنوز از جمهوری اسلامی ایران خیلی عقب تر هستند؛ در عین حال، ایران به عنوان یک کشور با الگوی اسلامی بسیار با سبک زندگی اسلامی فاصله دارد؛ موفقیت زنان در عرصه آموزش بسیار موفق بوده است و طبق آخرین آمار، در سال 1391 بالای 96 درصد در تمام مقاطع تحصیلی ترک تحصیلی  آموزشی ریشه کن شده است.

 

عضو هیأت علمی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان به پیشرفت های حوزه زنان اشاره کرد و ادامه داد: آموزش عالی دختران و زنان در جامعه نیز از شتاب خوبی برخوردار است؛ در زمینه بهداشت، درباره کاهش مرگ و میر مادران 20 مورد در سال بوده است که در مقایسه با تمام دنیا، بسیار قابل قبول است؛ در بخش امنیت زنان که حساس ترین است، خیلی احساس سربلندی نمی توان کرد، چرا که خلاء های زیادی دارد و فرهنگ عمومی نیز چالش های فراوانی دارد که باید فرهنگ شازی شود تا زن به عنوان یک وسیله جنسی تبدیل نشود و مهمترین راه حل آن، نقش خود زنان در این فرهنگ سازی است.

 

وی به بیان ویژگی های الگوی زنان اسلامی اشاره کرد و گفت: دکترین انقلاب اسلامی، الگوی موفق اسلامی زن را در محیط فردی، خانوادگی و اجتماعی می بیند؛ اگر توسعه ای پدید بیاید که زن ایرانی، در این سه حوزه وضعیت مطلوبی داسته باشد، الگوی زن مسلمانی است که جمهوری اسلامی به دنبال آن است.

 

برخی آزادی را مبنای رعایت حقوق زنان می دانند

علاسوند به اثر گذاری زنان در جامعه تأکید کرد و افزود: زن باید به یک شخصیت عامل و اثر گذار تبدیل شود و زنی که بتواند به این سطح برسد، فردی موفق است؛ آزادی زنان نیز زمانی به الگو بودن در می آید که در پوشش عملی شدن نقش زن قرار گیرد.

 

این کارشناس مسائل زنان با تأکید بر انتخاب صحیح الگو در زندگی فردی و اجتماعی، اظهار داشت: اگر دختران و زنان یک جامعه، نتوانند معیار خوبی برای نوع پوشش و مدل رفتار خود انتخاب کنند، هر چه قدر هم که آزادی داشته باشند، ناموفق خواهند بود؛ متأسفانه شاهد هستیم که برخی دختران جامعه اسلامی، هیچ معیاری را برای پوشش خود انتخاب نمی کنند و از خود، تنها یک عروسک خیمه شب بازی می سازند.

 

اصلاح زیر ساخت های فرهنگی اولویت الگو شدن زنان

وی با تأکید بر اصلاح زیر ساخت های فرهنگی جامعه ابراز کرد: شخصیت عامل مقتدری برای الگوی زنان در جامعه ایرانی مشخص نشده است و از توسعه یافتگی در این بخش نمی توانیم صحبت کنیم؛ به باورهای سیاسی و مذهبی اهمیتی داده نمی شود؛ به جای بررسی مقدار آزادی زنان در جامعه، بر مباحث اجتماعی و فرهنگی باید تأکید شود؛ قرآن کریم، صلاح و فساد جامعه را در دست زنان می داند؛ این که شخصی بتواند در یک جایگاه جریان سازی قرار بگیرد، زیر ساخت های تربیتی بسیار فراوانی می طلبد.

 

عضو هیأت علمی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان به متفاوت بودن فرهنگ غرب و ایران اشاره کرد و افزود: در حیطه خانوادگی، بین نطام فکری اسلام و غرب تفاوت بسیار زیادی وجود دارد؛ در یک دوره زمانی، تفکرات غربی درباره خانواده ها تغییر کرد و باعث تغییر نقش زنان در اجتماع شد؛ نقش زن در جامعه باید با توجه به نقش وی در خانواده تعریف شود؛ نقش مادر در خانواده باید به عنوان اولویت زنان باشد.

 

در مهد کودک‏ها آموزش‏های ضد فرهنگی داده می‏شود

علاسوند با اشاره به نقش مهم مادر در خانواده گفت: مهد کودک‌ها هیچ گاه جای مادر را نمی توانند بگیرند؛ این در حالی است که در این مراکز نگهداری کودکان، حداقل های فرهنگی هم به کودکان آموزش داده نمی شود؛ در همه مهد کودک ها، افرادی به ظاهر مربی، کودکان را می رقصانند.

 

این کارشناس مسائل زنان از مشکلات موجود در سیستم فرهنگی انتقاد و تصریح کرد: گاهی اوقات فضای رسانه ای و فرهنگی، دختران را به مجرد زیستن دعوت می کند؛ در غرب، اگر فردی نتواند مالیات بدهد به عنوان یک انگل در جامعه شناخته می شود و زنان و مردان مجبور هستند که با هر شرایطی به فعالیت و اشتغال بپردازند تا توانایی پرداخت مالیات را داشته باشند.

 

فرافکنی ممنوع

وی درباره اظهارات راکعی مبنی بر عدم مؤثر بودن گشت ارشاد و جمع آوری ماهواره در کشور اظهار داشت: نباید درباره گشت امنیت اخلاقی و جمع آوری ماهواره‌ها فرافکنی ایجاد شود و در این زمینه، فرقی بین بنده به عنوان کارشناس زنان و فردی که در مجلس بوده است، وجود ندارد؛ نقاط مثبت ایجاد شده در انقلاب اسلامی در هیچ جای جهان دیده نمی شود.

 

علاسوند با تأکید بر عدم وجود تفاوت بین دختران جامعه ابراز کرد: نمی توان گفت، چون افرادی در زمان انقلاب اسلامی زندگی نکرده اند و تحت تأثیر شدید ماهواره و اینترنت بوده اند، حق دارند آزادی بیش از اندازه داشته باشند یا اشتباهاتشان را نادیده گرفت؛ چرا که زنان و دختران زیادی در همین جامعه و با وجود ماهواره و اینترنت، رشد کرده اند و در عین حال، زنان پاک و ساده و محجبه ای هستند.

 

عضو هیأت علمی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان افزود: اگر در جامعه ای گناهان کبیره زیادی اتفاق می افتد و فقط به بحث بی حجابی آن پرداخته می شود، فضای بسیار بدی است و نگاه کاریکاتوری به دین می شود؛ هیچ‌گاه افراد، در این جامعه به خوبی تربیت نمی شوند؛ نظام خانواده در تربیت افراد جامعه نقش بسیار اساسی دارد.

 

وی به عدم وجود برنامه های پودمانی درباره سبک زندگی اسلامی و خانواده در فضای آموزشی و دانشگاهی اشاره کرد و ادامه داد: در فضای دانشگاهی هیچ اقدامی برای برگزاری برنامه های پودمانی عفاف و حجاب انجام نشده است و فقط در جاهایی که اهداف سیاسی وجود داشته باشد، از بنده و امثال بنده دعوت به عمل می آید.

 

انگ فمینیسم زدن به مدافعان حقوق زنان ویژه غرب است

علاسوند درباره نظر راکعی مبنی بر این که به افرادی که در حوزه زنان فعالیت می کنند، انگ فمینیسم می زنند اظهار داشت: بنده فمنیسم اسلامی نیستم؛ شاید در خارج از کشور این نظریه درست باشد، اما در داخل یک کشور اسلامی، به هیچ عنوان چنین چیزی به افرادی که مدافع حقوق زنان هستند، نسبت داده نمی شود و نباید داده شود.

 

وی در پاسخ به اظهارات دانشجویی که معتقد بود پس از انقلاب اسلامی، حقوق زنان ضایع شده است، تصریح کرد: این که در چنین مناظراتی گفته شود که در 37 سالی که از انقلاب گذشته، حقوق زنان ضایع شده، بی انصافی است و این افراد نیاز به مطالعه بیشتری در این زمینه دارند؛ بحث این جلسه سیاسی نیست و نمی شود همه چیز را سیاه دید و این بیان از سوی یک دانشجوی موفق، بعید است.

 

حغظ حجاب مانع حضور زنان در جامعه نمی‏شود

عضو هیأت علمی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان در پایان گفت: هیچ زنی برای حفظ کردن حجاب خود از عرصه حضور و فعالیت در جامعه، عقب نمی ماند؛ فرهنگ های غلطی از سوی دشمنان اسلام و انقلاب بر ما تحمیل شده است که در تمام جهان، به همین اصول انتقادات فراوانی وارد شده است؛ در نظامی که مسؤولیت اداره خانواده برعهده شوهر است، اولویت در تأمین اشتغال برای مردان است و نمی توان گفت که چون ایجاد فرصت شغلی برای زنان کم است، نظام و قانون اساسی این کشور مشکل دارد.

 

گفتنی است، در پایان این مناظره، دانشجویی که به وی حق اظهار نظر داده نشده بود، به اعتراض علیه برگزار کننده این مراسم پرداخت و باعث شد که این مراسم با تشنج به پایان برسد؛ همچنین برگزار کننده این مناظره که کانون دایره دانشگاه مفید بود، این مناظره را با ابراز امیدواری برای رفع حصر زهرا رهنورد به پایان رساندند./840/ز 503/س

ارسال نظرات