۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۸
کد خبر: ۳۰۳۴۵۸
دبیر شورای آموزشی و تربیتی مرکز مدیریت خواهران:

ویژگی بارز هر طلبه، داشتن برنامه ریزی و نگاه کلان است

خبرگزاری رسا ـ دبیر شورای آموزشی و تربیتی مرکز مدیریت خواهران در جمع خواهران جدیدالورود حوزه های علمیه خواهران استان اصفهان درباره ویژگی ها و آداب یک طلبه گفت: افرادی که با احتمالات زندگی می کنند و هیچ برنامه برای آینده خود ندارند، حیات و مماتشان یکی است ولی انسان مومن و کسی که گام در راه علم می گذارد، شرط حیاتش داشتن برنامه بلند مدت و واقعی است.
حجت الاسلام محمدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف آباد، حجت الاسلام حمید محمدی دبیر شورای آموزشی و تربیتی مرکز مدیریت خواهران، پیش از ظهر امروز در همایش استانی طلیعه حضور که با حضور 1200 طلبه خواهر از سراسر استان اصفهان در حسینیه فاطمه الزهرا نجف آباد برگزار شد، گفت: دید یک طلبه با ورود به حوزه باید افق هزار ساله باشد.

 

وی با اشاره به فقر معنویت در جامعه بشری امروز افزود: گسترش تشیع در اقصی نقاط جهان حتی در مناطقی که گاهاً هنوز بت پرست هستند، نباید ما را از تلاش هر چه بیشتر برای نجات و رهایی بشریت از موهومات و افسردگی های بی دینی باز دارد.

 

حجت الاسلام محمدی درباره اهمیت و ویژگی بارز حوزه های علمیه در میان دیگر مراکز آموزشی بیان داشت: پرنورترین و پرفروغ ترین سفره پهن شده در عالم، سفره مکتب امام صادق(ع) و حوزه های علمیه شیعه است و در دوران آخرالزمان و دوران قطحی معنویت و عفاف و پرچم که سخت ترین دوران حیات بشریت است، دفاع از دین بر عهده شما طلاب است.

 

وی در ادامه بیان داشت: حرکت الهی حضرت امام در شکل گیری انقلاب ایران نقطه عطف گسترش شیعه در جهان شد که تا قبل از پیروزی انقلاب تنها در سی تا چهل کشور جهان شیعه وجود داشت ولی به برکت انقلاب ایران امروز شاهد حضور شیعیان در بیش از بیش از 140کشور جهان هستیم.

 

هدف آرمانی حوزه های علمیه، عبودیت و توسعه بندگی است

حجت الاسلام محمدی اولین ویژگی طلبه را معرفت و شناخت بیان کرد و گفت: طبق فرموده حضرت علی(ع) هیچ حرکتی از انسان صادر نخواهد شد مگر آن که تو نیازمند به معرفت و شناخت هستی و اگر انسان براساس معرفت و شناخت حرکت نکند، نه تنها به هدف اصلی نخواهد رسید بلکه هیچ ارزشی نیز ندارد.

 

وی با اشاره به سه بعد معرفت به خصوص در حوزه های علمیه افزود: اولین بعد معرفت، معرفت الاهداف است و هدف آرمانی حوزه های علمیه، ترویج عبودیت و توسعه بندگی خدا روی زمین است که همان رسالت پیامبر اکرم و انبیاء الهی و فلسفه اصلی خلقت انسان است که برای ترویج عبودیت باید از طریق فهم دین، ابلاغ دین و اجرای دین به عنوان سه حرکت واسطه ای است.

 

طلبگی، لبیک گویی به ندای حسین است

دبیر شورای آموزشی و تربیتی مرکز مدیریت خواهران، با اشاره به فریاد تاریخی امام حسین(ع) در دشت کربلا خطاب به بشریت، افزود: ندای هل من ناصر ینصرنی اباعبدالله، امروز باید فریاد یک طلبه باشد و طلبگی، لبیک گویی به ندای حسین است.

 

وی درباره مشخصات بارز یک طلبه در میدان تبلیغ و ترویج دین بیان کرد: هر کس در این عالم میزان و ظرفیتی دارد و حجم مسؤولیت هر انسانی براساس میزان ظرفیت ها است و یک طلبه در درجه اول باید به فهم دقیق از خود و جهان پیرامونش برسد و ظرفیت وجودی هر انسانی، عقل و آزادی است و از ترکیب این دو اختیار و انتخاب به وجود می آید و اختیار مسؤولیت می آورد.

 

ویژگی بارز هر طلبه، داشتن برنامه ریزی و نگاه کلان است

حجت الاسلام محمدی دومین بعد معرفت را معرفه المراحل بیان داشت و تصریح کرد: مراحل طلبگی از یک دوره عمومی 5ساله برای خواهران شروع می شود و امروز خواهرانی در سطح جامعه وجود دارند که حتی به مرحله اجتهاد رسیده اند و تحصیل در حوزه هیچ انتهایی و پایانی وجود ندارد.  

 

وی سومین معرفت را معرفه الموانع بیان کرد و افزود: بیش از 120 مانع در راه طلبگی وجود دارد که باید آنها را بشناسیم که از آن جمله برخوردهای متفاوت دیگران در ورود به حوزه، برخوردهای خانواده، عدم پشتکار و تنبلی در تحصیل، که اگر این موانع با نگاه کلان نگریسته شود و به این باور برسید که شما با ورود به حوزه دارای رسالتی جهانی شده اید، تمام موانع از میان خواهد رفت.   

 

دبیر شورای آموزشی و تربیتی مرکز مدیریت خواهران، یکی از ویژگی های بارز هر طلبه را داشتن برنامه ریزی و نگاه کلان به تحصیل در حوزه بیان داشت و گفت: افرادی که با احتمالات زندگی می کنند و هیچ برنامه برای آینده خود ندارند، حیات و مماتشان یکی است ولی انسان مومن و کسی که گام در راه علم می گذارد، شرط حیاتش داشتن برنامه بلند مدت و واقعی است./1306/203/ب3

ارسال نظرات