۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۹
کد خبر: ۳۰۴۳۱۷
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی:

پیاده روی اربعین تجلی عظمت اسلام و قدرت تشیع است

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی گفت: آیین پیاده روی اربعین حسینی تجلی عظمت اسلام و قدرت تشیع و محبان ائمه اطهار(ع) در برابر دشمنان و مستکبران است.
حجت الاسلام خادمي- شوراي عمومي اداري تبليغات اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد،  حجت الاسلام علی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی، امروز در نشست شورای عمومی اداری نهاد تبلیغات اسلامی استان، با اشاره به اهمیت برگزاری باشکوه آیین پیاده‌روی اربعین حسینی، اظهار کرد: اربعین از جمله واژه هایی است که در متون اسلامی، احادیث و تاریخ دینی ما کاربرد فراوانی دارد.

 

وی اضافه کرد: از جمله کاربردهای این واژه در مبانی روایی اسلامی کمال عقل انسان، حفظ چهل حدیث، دعای فرد برای چهل نفر، دعای چهل نفر برای فرد، خواندن دعای عهد در چهل صبح و غیره است.

 

حجت‌الاسلام خادمی با بیان اینکه برگزاری مراسم اربعین برای درگذشتگان یکی از کاربردهای اسلامی و تاریخی اربعین است، افزود: با وجود این، براساس سنت و سیره اسلامی، مراسم اربعین تنها برای امام حسین(ع) گرفته می‌شود و برگزاری این مراسم برای سایر ائمه اطهار(ع) جایز نیست.

 

وی خاطرنشان کرد: واژه اربعین در فرهنگ شیعی با تأکید بر اقامه عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) و برگزاری مراسم‌های شهادت امام حسین(ع) تا اربعین بوده و سفارش شده که شیعیان با پای پیاده برای اقامه عزای این امام همام و اربعین او اقدام کنند.

 

دبیر ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی استان خراسان شمالی اضافه کرد: توصیه به زیارت اربعین امام حسین(ع) از سوی مسلمانان و اهل تشیع سبب شده تا همه ساله شیعیان از کشورهای مختلف جهان به سوی کربلای معلی حرکت کرده و این اقدام را نیز غالبا با پای پیاده انجام دهند.

 

وی ادامه داد: راهپیمایی زیارت اربعین حضرت سیدالشهدا(ع) با شرکت بیش از 20 میلیون زائر از افزون بر 60 کشور جهان یکی از پرجمعیت ترین راهپیمایی ها در جهان به شمار می رود که اثرات فرهنگی، اجتماعی و دینی فراوانی در سطح منطقه و جهان دارد.

 

حجت الاسلام خادمی با بیان اینکه پیاده‌روی اربعین تجلی عظمت دین مبین اسلام و مانور قدرت تشیع است، تصریح کرد: در این آیین محبان ائمه اطهار(ع) و عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) قدرت شیعیان را به دشمنان و مستکبران نشان می دهند.

 

عضو شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی با اشاره به حضور 5 هزار زائر این استان در پیاده روی بزرگ اربعین حسینی امسال، گفت: اجتماع سالانه میلیون‌ها نفر از سرتاسر دنیا در کربلا و اقامه عزاداری اربعین امام حسین(ع) اقدام بسیار ارزشمندی است که بایستی سال به سال تقویت و بهتر شود.

 

وی ادامه داد: همزمان با اربعین حسینی در منطقه خراسان، آن دسته از افرادی که امکان سفر به کربلای معلی را ندارند با عشق زیارت ائمه اطهار(ع) و به شوق حضور در اربعین امام حسین(ع) با پای پیاده تا مشهد مقدس رفته و مراسم اربعین سیدالشهدا(ع) را در جوار حرم فرزند او برپا می‌کنند.

 

حجت الاسلام خادمی با اشاره به اینکه در این راستا ستاد اربعین در استان خراسان شمالی تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: در این ستاد دستگاه‌های اجرایی مقدمات لازم برای زائران پیاده حرم مطهر رضوی را فراهم می‌کنند.

 

وی با یادآوری اینکه خراسان شمالی به سبب مجاورت با حرم مطهر رضوی و به عنوان استان باب الرضا(ع)، همه ساله میزبان هزاران نفر از زائران پیاده حرم مطهر علی بن موسی الرضا(ع) از نقاط مختلف کشور است، اضافه کرد: ستاد اربعین خراسان شمالی به منظور خدمات دهی به این زائران از جمله اسکان و پذیرایی از آنها، تمامی تمهیدات لازم را اندیشیده است.

 

گفتنی است، بر اساس اعلام سازمان حج و زیارت کشور سال گذشته 700 هزار زائر ایرانی در راهپیمایی اربعین حسینی(ع) شرکت داشتند و امسال پیش‌بینی می‌شود بیش از دو میلیون ایرانی در این راهپیمایی عظیم حضور داشته باشند.

 

بر اساس فتوای حضرت آیت‌الله سیستانی چهار روز قبل از اربعین حسینی(ع) و چهار روز بعد از آن به عنوان زیارت اربعین محسوب می‌شود و زائران می‌توانند ظرف این 9 روز زیارت اربعین خود را به جای آورند./9314/202/ب2

ارسال نظرات