۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۷
کد خبر: ۳۰۶۰۴۴
مدیر مدرسه علمیه حضرت رقیه مشهد:

زیارت اربعین تحکیم اعتقادات شیعه است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه حضرت رقیه(س) مشهد با بیان این‌که زیارت اربعین تحکیم اعتقادات شیعه است، گفت: زیارت اربعین دارای معنای عالی است و مملو از شناخت و معرفت است.
اربعين

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، بانو زهرا افشار، مدیر مدرسه علمیه حضرت رقیه(س) مشهد امروز در مراسم اربعین حسینی که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه حضرت رقیه (س) مشهد برگزار شد، به شرح و تفسیر زیارت اربعین پرداخت.

 

وی به فراز ابتدایی زیارت اربعین اشاره کرد و گفت: ابتدای این زیارت با سلام بر امام حسین(ع) آغاز می شود؛ «السَّلامُ عَلَی وَلِیِّ اللَّهِ وَ حَبِیبِهِ السَّلامُ عَلَی خَلِیلِ اللَّهِ وَ نَجِیبِهِ السَّلامُ عَلَی صَفِیِّ اللَّهِ وَ ابْنِ صَفِیِّهِ السَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهِیدِ السَّلامُ عَلَی أَسِیرِ الْکُرُبَاتِ وَ قَتِیلِ الْعَبَرَاتِ.». سلام دادن در زیارت به معنای تسلیم شدن در برابر فرمان امام است.

 

مدیر مدرسه علمیه حضرت رقیه(س) مشهد با اشاره به این که زیارت اربعین تحکیم اعتقادات شیعه است، ابراز کرد: زیارت اربعین دارای معنای عالی است و مملو از شناخت و معرفت است.

 

افشار با تأکید بر این که زیارت اربعین را با تفکر و تدبر بخوانید، اظهار کرد: زیارت اربعین دوره امام شناسی است و ویژگی های رهبر الهی را بیان می کند.

 

خواندن زیارت اربعین، نشانه ایمان و شیعه بودن است
وی با بیان این که زیارت باید با معرفت همراه باشد، گفت: باید مراقب نقشه های دشمن بود؛ دشمن نتوانسته شور حسینی را بگیرد، اما شعور حسینی را از ما گرفته است و باید بر این نکته تأمل کرد که برداشته شدن هر چادر از سر دختر ما باعث خوشحالی دشمن می شود.

 

مدیر مدرسه علمیه حضرت رقیه(س) مشهد با اشاره به این که خواندن زیارت اربعین، نشانه ایمان و شیعه بودن است، ابراز کرد: کلمات معنوی زیارت نامه، بر زائر اثر گذار است؛ از این رو زیارت نامه را با دقت بخوانید.

 

افشار با خاطرنشان کردن این که زیارت اربعین، ولایت و دوستی خدا را در وجود ما تقویت می کند، اظهار کرد: زیارت اربعین، آثار تربیتی فراوانی بر زائر دارد به شرطی که با زبان دل بخوانیم.

 

وی گفت: امام(ع)، اصلاح مردم و ادای کلمه توحید را بر عهده دارد؛ از این رو ائمه معصومین(ع) آمده اند تا رذایلی چون، بزرگ بینی، غیبت، حب قدرت

و ... را از مردم دور کنند.

 

جوهره علم از عبودیت و بندگی خدا سرچشمه می گیرد
مدیر مدرسه علمیه حضرت رقیه(س) مشهد ابراز کرد: سلام دادن به امام(ع) در زیارت به معنای این است که از ناحیه ما اذیت و آزار به امام(ع) نرسد، اما متأسفانه ما با اعمال و رفتار خود ائمه معصومین(ع) را اذیت و آزار می کنیم و با اعمالمان، اهداف و ارزش های ائمه اطهار(ع) را زیر پا می گذاریم.

 

افشار اظهار کرد: زائر باید حال خود را به گونه ای قرار بدهد که مورد رضایت امام(ع) باشد و می بایست به این نکته توجه کرد که میزبان همه مجالس امام زمان(عج) است و این سؤال را باید از خود بکنیم که آیا کاری کرده ایم که امام زمان(ع) از دست ما ناراحت شوند.

 

وی با اشاره به این که عبودیت، یکی از ویژگی های امام حسین(ع) بود، گفت: تا فردی به مقام بندگی خدا نرسد، نمی تواند در مسیر کمال و عبودیت حرکت کند.

 

مدیر مدرسه علمیه حضرت رقیه(س) مشهد ابراز کرد: عبادت باید همراه به اطلاعت باشد؛ از این رو باید بر اعمال خود تأملی بکینم که آیا اعمال ما در راستای رضایت خداوند متعال بوده است یا خبر؟

 

افشار با بیان این که جوهر علم از عبودیت و بندگی خدا سرچشمه می گیرد، اظهار کرد: رمز دست یابی به مقامات بالا، عبودیت و تسلیم محض خدا بودن است و اگر ادعا می کنیم بر مکتب امام حسین(ع) هستیم باید تسلیم خداوند متعال باشیم./1309/202/ب2

ارسال نظرات