۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۹
کد خبر: ۳۰۶۸۲۲
حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی:

برخورد ائمه با خواص بی بصیرت سکوت و کظم غیظ بود

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه قم منتقدان نوع دوم را نوع مرسوم خواص بی بصیرت در جامعه امروز ما خواند و گفت: دسته دوم منتقدان کسانی هستند که امامان معصوم در مواجهه با اعتراضات و شبهه افکنی های آنان مصلحت را بر سکوت و کظم غیض می دیدند.
سعيدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سعیدی امام جمعه شهر قم و تولیت آستانه مقدسه حضرت معصومه (س) در مراسم عزاداری دهه آخر صفر که در محل حسینیه آیت الله خامنه ای مشهد برگزار شد، گفت: اگر دچار مشکلات شویم و در عین حال، دست از حمایت دین خدا برنداریم، مؤمن حقیقی بوده ایم.

 


هر حکومتی ممکن است مورد اعتراض قرار بگیرد
حجت الاسلام والمسلمین سعیدی ضمن اشاره به انواع منتقدین از منظر اسلام اظهار داشت: هر حکومتی در برابر هر اقدامی که انجام می دهد، مورد سوال و بعضاً اعتراض قرار می گیرد. حتی حکومت رسول خدا (ص) نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. ما در تاریخ اسلام سه نوع منتقد را مشاهده می کنیم که افزون بر تفاوت ماهوی این سه دسته، رفتارهای پیامبر اکرم (ص) و امامان معصوم نسبت به هر دسته نیز متفاوت بوده است.

 


وی افزود: گاهی اوقات پیامبر اسلام در برابر اعتراض یک عده، دست به روشنگری و تبیین واقعیت می زدند؛ گاهی اوقات لبخند زده و سکوت می کردند و گاهی نیز به شدت عصبانی و ناراحت می شدند.

 


منتقدین نوع اول؛ مؤمنانی که به شک افتاده اند
امام جمعه شهر قم خاطرنشان کرد: منتقدین نوع اول غالباً از افرادی هستند که پیامبر با رفع شبهه آنان امید به هدایتشان داشت. مثلاً در روایات آمده است که روزی به رسول گرامی اسلام (ص) خبر رسید عده ای از مسلمانان در مسجد جمع شده و به رفتار شما اعتراض دارند ـ گویا موضوع تعیین فرمانده برای یکی از جنگ ها بوده است و عده ای نسبت به فرمانده انتصابی حضرت انتقاداتی داشته اند.

 


وی ادامه داد: ایشان بلافاصله به مسجد می روند، برای جمع معترض خطابه ای می خوانند و دلیل انتخاب خود را شرح می دهند. در تاریخ نقل شده که این توضیح پیامبر به قدری گیرا و مفهوم بود که معترضین به گریه افتاده و به خاطر اعتراض عجولانه خود نادم و پشیمان می شوند و بعدها نیز همین عده، از رزمندگان جان بر کف و مخلص اسلام در جنگ بدر شدند.

 


منتقدین نوع دوم؛ خواص بی بصیرت جامعه اسلامی

تولیت آستانه مقدسه حضرت معصومه (س) منتقدین نوع دوم را نوع مرسوم خواص بی بصیرت در جامعه امروز ما خواند و گفت: دسته دوم منتقدین کسانی هستند که امامان معصوم در مواجهه با اعتراضات و شبهه افکنی های آنان مصلحت را بر سکوت و کظم غیض می دیدند. در روایات آمده است که شخصی نزد حضرت علی (ع) آمد و گفت اَشعَثِ بن قیس با گفته هایش مردم کوفه را از جنگ دلسرد می کند و دائماً درحال بدگویی و شبهه افکنی در فرامین شماست.

 


وی تصریح کرد: امام علی (ع) در جواب این شخص لبخند زدند و گفتند خدا از تقصیرات اشعث بگذرد. این گونه منتقدین به حاکم اسلامی که از خواص زمان بوده و به جای نقویت اراده مردم، در جهت تضعیف جایگاه نظام اسلامی حرکت می کنند نمونه های زیادی در جامعه امروز ما دارند.  امثال اشعث ها و قاضی شریح ها که بی بصیرتی آنان دل رهبر معظم انقلاب را به درد می آورد و حقیقتاً خدا از سر تقصیراتشان بگذرد.

 


منتقدین نوع سوم؛ نزدیکان گمراه حاکم اسلامی
حجت الاسلام والمسلمین سعیدی دسته سوم منتقدین را شامل صحابه نزدیک و یاران اصلی حکومت اسلامی دانست و اظهار داشت: منتقدین نوع سوم از جمله نزدیکان حاکم اسلامی هستند؛ عده ای که یا از روی جهل و یا به خاطر غَرَض به تصمیمات رهبر جامعه اسلامی خرده می گیرند و به واسطه رابطه نزدیک و جایگاه اجتماعی خود مردم را نیز با خود به خطا می اندازند.

 


وی افزود: در روایات نقل شده که روزی به پیامبر اسلام خبر رسید که یکی از همسران ایشان نسبت به تقسیم غنایم جنگ اعتراض کرده است. گفته شد که وی عدل پیامبر را نقض کرده و تقسیم غنیمت ها را از روی میل شخصی پیامبر ـ و نه فرمان خداوند متعال ـ دانسته است. تاریخ می گوید پیامبر سخت آشفته و عصبانی شده و وی را مورد عتاب قرار دادند؛ سپس رو به مسلمانان فرمودند قسم به خدایی که جانم در دست اوست، بی اذن خدا و از روی میل شخصی هیچگاه سخنی را بر زبان نرانده  و عملی را انجام نداده ام.

 


چرا گاهی رهبر معظم انقلاب سکوت می کنند؟
امام جمعه شهر قم نتیجه گرفت: با توجه به اینکه پیامبر اسلام (ص) هیچگاه کوچک ترین کینه و عداوتی نسبت به امت خود نداشتند، خشم و غضب پیامبر نسبت به بعضی از منتقدین به خاطر اندوه ایشان از گمراهی امت و برای نجات افراد بوده است و می بینیم که معصومین با عده ای از منتقدین خود با نرمی و عطوفت برخورد می کردند، از روی مصلحت با عده ای مدارا و افراد دیگری را نیز مورد عتاب قرار می داده اند.

 


وی تاکید کرد: بسیاری از افراد همواره با این مسأله درگیرند که چرا رهبر معظم انقلاب در برابر فساد عده ای سکوت کرده و یا اعتراضات معاندانه برخی را پاسخ نمی دهند. باید فرد و گروه معترض را به دقت ارزیابی کرده و دید که جزء کدام یک از انواع منتقدین هستند. آیا مؤمنانی هستند که تنها به شک افتاده اند؟ آیا خواصی هستند که از روی بی بصیرتی منحرف شده اند؟ یا معاندینی هستند که با بغض و غضب شبهه افکنی می کنند؟/863/202/ب1

ارسال نظرات