۲۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۴
کد خبر: ۳۰۷۱۹۲
استاد حوزه علمیه بجنورد تشریح کرد؛

فلسفه کراهت کسب و کار در مصیبت ائمه اطهار

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه بجنورد با تشریح فلسفه کراهت کسب و کار و فعالیت شغلی در سالگرد شهادت و عزای ائمه اطهار(ع)، گفت: توصیه به کار نکردن در این ایام به منظور بزرگداشت و توجه بیشتر به این بزرگان است.
حجت الاسلام اسماعيلي- استاد حوزه علميه بجنورد

حجت الاسلام علی اسماعیلی، استاد حوزه علمیه و مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه ای(مدظله العالی) بجنورد، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، به تشریح و تبیین فلسفه کراهت کسب و کار در ایام مصیبت ائمه اطهار(ع) پرداخت و افزود: یکی از سنت های حسنه ای که از گذشته های دور در بین مردم خراسان شمالی رواج داشته، دست کشیدن از کار و فعالیت در ایام سوگواری ائمه اطهار(ع) بوده به گونه ای که کار کردن در این روز را ناپسند می دانند.

 

وی اظهار کرد: این موضوع در روایات اسلامی آمده و به صورت ویژه کراهت کار کردن در روز عاشورا تأکید شده است که در این راستا شیخ قمی در زمینه اعمال روز عاشورا گفته در این روز شیعیان از کسب و کار و فعالیت های روزمره دست کشیده و مشغول عزاداری می شوند.

 

حجت الاسلام اسماعیلی اضافه کرد: البته دست کشیدن از کسب و کار افزون بر روز عاشورا در ایام دیگری نظیر سالگرد رحلت حضرت محمد(ص) و شهادت امام رضا(ع) نیز صادق بوده و کسب و کار در این روزها کراهت دارد اما حرام نیست.

 

وی تصریح کرد: این توصیه به منظور بزرگداشت این ایام و توجه بیشتر به ائمه اطهار(ع) در این روزها بوده تا مسلمانان و شیعیان در این ایام، با شور و شکوه بیشتری در مراسم بزرگداشت سالگرد شهادت این بزرگان شرکت کنند.

 

حجت الاسلام اسماعیلی با اشاره به اینکه دست کشیدن از کسب و کار به منظور بزرگداشت یک مناسبت در آیات قرآن نیز آمده است، خاطرنشان کرد: خداوند در سوره جمعه با تأکید بر برگزاری باشکوه نماز جمعه، از مسلمانان خواسته تا در روز جمعه از کار و فعالیت دست برداشته و برای برپایی باشکوه نماز این روز اقدام کنند.

 

وی ادامه داد: همچنین در بسیاری از روایات و احادیث اسلامی آمده که مسلمانان و شیعیان عزا و مصیبت اهل بیت(ع) را مصیبت خود دانسته و همان گونه که در غم از دست دادن عزیزان خود مصیبت زده و سوگوار شده و دست از کار و فعالیت می کشند در عزای اهل بیت(ع) نیز سوگواری کنند.

 

حجت الاسلام اسماعیلی اضافه کرد: در واقع زیبنده است در این ایام تصویر یک جامعه مسلمان و شیعی، تصویر حزن و اندوه و ماتم باشد و مشغول بودن به کار و فعالیت همانند سایر روزها این تصویر را از بین می برد به ویژه آنکه برخی مشاغل نظیر شیرینی پزی ها اساسا با فضای غم و ماتم منافات دارند.

 

به گفته وی در ایام عزای اهل بیت(ع) باید پوشش و حتی گویش و مکالمات مردم نیز این اندوه و مصیبت را منتقل کند و غمگین بودن در فضای کلی جامعه به راحتی دیده شود نه آنکه با سایر ایام تفاوت خاصی نداشته باشد.

 

این استاد حوزه علمیه با تسلیت به مناسبت فرا رسیدن سالگرد شهادت امام رضا(ع) به قرائت حدیثی از این امام همام پرداخت و افزود: امام هشتم شیعیان می فرماید: «هر کس در روز عاشورا از کار کردن برای زندگی دنیوی خودداری کند خداوند حوائج دنیوی و اخروی او را برآورده می کند، هرکس روزعاشورا را روز حزن و مصیبت و گریه قرار دهد خداوند فرداى قیامت را برای او روز فرح و شادى قرار مى دهد و هر کس عاشورا را روز خیر و برکت بداند و براى زندگى دنیوى خویش چیزى ذخیره کند خداوند خیر و برکتش را از بین مى برد».

 

حجت الاسلام اسماعیلی خاطرنشان کرد: علت کراهت کسب و کار در سالگرد برخی از ائمه اطهار(ع) از جمله امام حسین(ع) و امام رضا(ع) این است که این بزرگان برای حفظ اسلام همه چیز خود را فدا کردند و اکنون شایسته نیست انسان در ایام شهادت آنها برای زندگی دنیوی ذخیره تهیه کند بلکه بهتر آن است با شرکت در مجالس عزای آنها، برای آخرت خود توشه ای برگیرد.

 

وی با بیان اینکه البته کراهت کار کردن در این ایام در مورد تمام اقشار صادق نیست، افزود: انجام هر کاری در این ایام مکروه نیست بلکه اقشاری چون نیروهای نظامی و انتظامی، کارکنان مراکز درمانی و بیمارستان ها، اصحاب رسانه و برخی دیگر از اقشار باید در این ایام نیز همانند همیشه فعالیت داشته باشند تا زندگی روزمره مردم دچار مشکل نشود./9314/302/ب1

ارسال نظرات