۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۳۰۸۸۶۲
استاد حوزه و دانشگاه:

انسان از راه تقوا به بصیرت می‌رسد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام حق شناس با بیان اینکه انسان باید از خداوند بخواهد تا ایمان او را حفظ کند، گفت: متقین از اینکه اعمالشان برای خدا و یا غیر خدا انجام می‌شود نگران هستند و هرگز نسبت به اعمال خود مغرور نمی‌شوند.
حجت الاسلام حق شناس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام براتعلی حق شناس پیش از ظهر امروز در نشست اخلاق عمومی با محوریت خطبه همام نهج البلاغه، در مدرسه علمیه خواهران حضرت فاطمه محدثه گفت: حلماء، علما، ابرار و اتقیا از مؤمنان هستند.

 

وی در ادامه افزود: اتقیا صفت متقین است که بر اساس آیه 21 سوره مبارکه بقره وسیله تقوا عبادت است و بر اساس آیه مبارکه 29 انفال یکی از اثرات تقوا بصیرت افزایی است.

 

حجت الاسلام حق شناس خاطر نشان کرد: از راه علم انسان به عبادت می‌رسد و از راه عبادت به تقوا دست پیدا می‌کند و از راه تقوا است که انسان به بصیرت در انسان پیدا می‌شود.      

 

استاد حوزه و دانشگاه با توجه به بخش‌هایی از خطبه همام در نهج البلاغه، پنجمین صفت متقین قانع نبودن متقین به اعمال و حسنات خود ذکر کرد و گفت: متقین به خاطر تقوا از اعمال خود راضی نیستند و از آن دچار کبر و غرور نمی‌شوند همچنین متقین اعمال خود را نیز زیاد نمی‌شمارند.

 

وی با اشاره به اهمیت طلب ایمان و تقوا و عدم آلودگی به گناه از خداوند اظهار کرد: از صفات دیگر متقین درخواست پاکی از خداوند و آلوده نشدن به گناه و ترس دائمی از اعمال خود به خاطر داشتن تقوا است.

 

حجت الاسلام حق شناس در پایان تصریح کرد: متقین از این که اعمالشان برای خدا یا غیر خدا انجام پذیرد نگران هستند بنابراین با استناد به این صفت متقین بر می آید از کسی که از رفتار ما تعریف کرد بترسیم، باید بترسیم از آن چه گفته بر زبان آورده است و در واکنش به این عملکرد بگوییم من از شما به خودم آگاه‌ترم و خدا عالم‌تر است از من به خودم و همچنین دعا کنیم "اللهم لا تؤاخذنی بما یقولون واجعلنی افضل مما یظنون و اغفرلی مما یقولون" تا تقوا و ایمان خود را از دست ندهیم./1304/203/ب1

ارسال نظرات