۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۹
کد خبر: ۳۰۸۸۹۸
آیت الله جوادی آملی:

وحدت سبب اقتدار مسلمانان و هراس دشمن می‌شود

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که باید دل ها ظرف مودت یکدیگر باشد، گفت: باید طوری باشیم که دشمنان اقتدار را در ما احساس بکنند و از ما هراس داشته باشند و این تنها با وحدت ممکن است.
آيت الله جوادي آملي آيت الله جوادي آملي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جوادی آملی، استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ظهر امروز در دیدار با علما و ائمه جماعات اهل سنت گلستان، با گرامی‌داشت هفته وحدت، اظهار داشت: معنی وحدت این نیست که ما هیچ کثرتی نداشته باشیم و آن وحدتی نافع است که کثیر را متحد کند؛ تلاش دین برای این است که نظام ما را نظام فرشته‌ای کند و همانطور که این همه فرشته در عالم با وظایف مختلف وجود دارند اما هیچ اختلافی با هم ندارند.

 

وی با بیان این که قرآن هم که دستور به کرامت و برّ و نیکی می‌دهد از طریق فرشته‌ها برای ما نازل شده است، گفت: برّ به معنی یک کار خوب مقطعی نیست بلکه انسان باید جامع کارهای خوب باشد و بتواند دیگران را اگرچه که با او اختلاف دارند را تحمل کند و کشور ما وقتی توانست بر استبداد پیروز شود که اختلافات را کنار گذاشت و شرق و غرب ایران پیرو نورانی قرآن و عترت شدند.

 

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به این که هر اختلاف به اتحاد برمی‌گردد، افزود: اگر اختلاف ضرر دارد به خاطر اتحاد مسموم است وگر نه از اختلاف کاری بر نمی‌آید؛ اگر دونفر با هم اختلاف دارند تمام توان خود را صرف می‌کنند که نیروی طرف مقابل را کم کنند در نتیجه هم از خود و هم از طرف مقابل سلب قدرت می‌کنند و در نهایت منجر به از بین رفتر شکوه و عظمت آنها می‌شود.

 

وی تنها اختلاف منزه و ممدوح را اختلاف علمی دانست و خاطرنشان کرد: اختلاف نظر در علم سبب پیشرفت علم می‌شود و از این جهت است که ممدوح است ولی اختلاف بعد از علم مذموم است و سبب سلب قدرت و نزاع بی فایده می‌شود.

 

استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به نوعی دیگر از اختلاف مذموم، گفت: این نوع اختلاف ناشی از عذاب خداوند است و خداوند در سوره مائده می‌گوید یهودیان و مسیحیان را به خاطر عدم پذیرش دیم حق به عذاب اختلاف دچار کردیم که این نوع اختلاف درمان ندارد.

 

وی با بیان این که اگر دو دست کثیف را به هم بمالیم تمیز نمی‌شود ولی اگر یکی از دستان تمیز باشد دیگری را تمیز می‌کند، اظهار داشت: اگر مؤمنان با هم در ارتباط باشند می‌توانند تمام بدی‌ها را برطرف کنند و به سمت کمال حرکت کنند و این از برکات وحدت است.

 

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به روایتی از امام رضا(ع) گفت: ایشان فرمودند به زیارت هم بروید زیرا در دیدار شما حرف پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) به میان می‌آید و این سخنان عاطفه ایجاد می‌کند و مانند ملاتی که بین دو سنگ می‌ریزند تا انها را به هم بچسباند باعث ایجاد وحدت می‌شود.

 

وی نزول قرآن را متفاوت از نزول باران دانست و اظهار داشت: نزول باران به معنی انداختن باران در زمین است ولی قرآن مانند ریسمانی از آسمان به زمین آویخته شده است تا انسان با چنگ زدن به این ریسمان خود را به عرش برساند و حد اقل آن این است که از سقوط در چاه نجات خواهد یافت.

 

استاد برجسته حوزه علمیه با بیان این که باید تلاش بکنیم که دلهایمان ظرف مودت یکدیگر باشد و بیگانه در ما اثر نکند، خاطرنشان کرد: قرآن می‌گوید طوری باشید که دشمنان از شما هراس داشته باشند و اقتدار را در شما احساس بکنند و طمع نفوذ نداشته باشند و این فقط با وحدت ممکن است./843/پ202/ج1

ارسال نظرات