۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۴
کد خبر: ۳۰۹۱۰۰
امام جمعه موقت اهواز:

ولی فقیه بر مجلس خبرگان ولایت دارد

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت اهواز با بیان این که وظیفه مجلس خبرگان تشخیص و تعیین رهبر است، گفت: ولی فقیه بر این مجلس ولایت داشته و در برابر کارهای خود به مجلس خبرگان پاسخگو نیست.
حجت الاسلام و المسلمين سيد ابوالحسن حسن زاده

حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن حسن زاده، امام جمعه موقت اهواز، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با بیان این که در قانون اساسی و موازین فقهی، خبرگان ملت در موارد نیاز با تعیین رهبر و ولی فقیه به وظیفه خود عمل می کنند، افزود: تعیین ولی فقیه و نظارت بر صفات مورد نیاز وی که لازمه رهبری بوده از دیگر وظایف مجلس خبرگان است.

 

امام جمعه موقت اهواز با بیان این که تشخیص صفاتی همچون اعلمیت، عدالت، مدیر و مدبر بودن و دیگر صفات مورد نیاز رهبر و ولی فقیه تنها بر عهده مجلس خبرگان است، تصریح کرد: خود رهبر و ولی فقیه به هیچ وجه توانایی ادعا مبنی بر داشتن و باقی ماندن بر چنین صفاتی را نداشته و در صورت فقدان آنها صلاحیت خود را از دست داده و تنها مرجع برای تشخیص بقا یا برکناری رهبری، مجلس خبرگان است.

 

این مقام مسؤول با اشاره به این که مجلس خبرگان بر ولی فقیه ولایت ندارد، گفت: ولی فقیه در برابر کارهای خود پاسخگوی مجلس خبرگان نبوده و وی بر مجلس خبرگان ولایت داشته و مجلس خبرگان تنها مرجع در تشخیص صفات ولی فقیه برای ادامه کار است.

 

حجت الاسلام والمسلمین حسن زاده نظارت همیشگی مجلس خبرگان بر ولی فقیه برای داشتن صفات رهبری را از اهداف این مجلس دانسته و خاطرنشان کرد: مشخص بودن حدود و وظایف ولی فقیه و مجلس خبرگان از منظر حقوقی و فقهی در حکومت دینی برطرف کننده ابهامات و تناقضات مطرح شده در این مسأله است.

 

وی با بیان این که رسالت و وظیفه مجلس خبرگان ارتباط با مهم ترین رکن حکومت دینی جامعه که همان ولی فقیه است، اظهار داشت: تشخیص رهبری جامعه و اظهار نظر درباره وی به عنوان مهم ترین رکن حکومت دینی اهمیت مجلس خبرگان را آشکار و در عین حال از مسائل اجرایی با توجه به هدف اولیه تشکیل دور و از امور اجرایی از امور محوله به این مجلس نیست.

 

امام جمعه موقت اهواز با اشاره به این که جایگاه نماینده مجلس خبرگان رهبری به مراتب بالاتر و در ارتباط با اساسی ترین رکن نظام اسلامی است، خاطرنشان کرد: نفوذ کلام و حوزه عمل بیشتر و جایگاه شایسته نمایندگان مجلس خبرگان رهبری  با توجه به وظیفه انسانی در راستای توسعه استان و تأمین نیازهای مردم صورت گیرد./9456/302/ب2

ارسال نظرات