۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۳
کد خبر: ۳۰۹۸۵۹
آیت الله نمازی:

هیچ چیزی در اسلام بالاتر از تحصیل علم نیست

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در کاشان مدرسه سازی را لازم و در اسلام هیچ چیزی را بالاتر از تحصیل علم ندانست و با بیان این که علم یکی از صفات خدا است، گفت: بندگانی که به صفات علم متصل می شوند شباهت هایی با خدا پیدا می کنند.
آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیت الله عبدالنبی نمازی نماینده ولی فقیه در کاشان، ظهر امروز در مراسم تجلیل از خیر مدرسه ساز حاج حسین و حاج حبیب الله واحدی و افتتاح دومین مدرسه این خیران کاشانی، گفت: دنیا ماندگار نیست و ماندگار نبودن دنیا هم نیازی به استدلال و برهان هم ندارد چرا که دلیل ماندگار نشدن دنیا طلوع و غروب خورشید است که بامدادان طلوع و شب غروب می کند و این طلوع و غروب برای همه موجودات است و تنها اختصاص به انسان ندارد.

 

وی افزود: خورشید همه انسانها نیز همین گونه است و هر انسانی یک طلوع و یک غروب دارد و نکته قابل توجه آن این است که طلوع و غروب انسان ها در اختیار خودشان نیست به این معنی که ما را می آورند و ما با اراده خود نیامدیم و ما را می برند و این طلوع و غروب برای همه موجودات هستی وجود دارد اما آنچه فنا ناپذیر است ذات اقدس ربوبی است.

 

آیت الله نمازی با اشاره به این که اقامت ما انسان ها در دنیا موقت است و یک تاریخ تولد و یک تاریخ هجرت داریم یادآور شد: انسان هایی که اهل توحید و ایمان و معرفت الله هستند هجرت و سرانجام آنها به ملکوت اعلا در جوار رحمت واسعه الهی است که بالاترین مقام در عالم ملکوت است، اما آنهایی که در دنیا غفلت کردند و ایمان نیاوردند و عمل صالح ندارند سرنوشت شان در جای دیگر است.

 

افرادی که در کار خیر پیش قدم شده اند کارهای آنها با اخلاص باشد

وی افزود: انسان ها ذاتا عاشق مال و دنیا و ظواهر دنیا، نام و نان و مقام و پست و موقعیت های فریبنده و ظاهری دنیا هستند و عموما دلداده دنیا هستند و دل کندن از محبوب سخت است، اما در این بین افرادی نیز هستند که چشم خود را به روی دنیا و ظواهر دنیا و زیبایی های دنیا بسته اند که این افراد اولیای خدا هستند.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان کار خیر را ماندگار و ابدی دانست و گفت: کسانی که خدا به آنها توفیق داده و از مال و امکانات و ثروت دنیا برخوردارند در صورتی موفق خواهند بود که بدانند ثروت خود را در کار خیر و ساخت بیمارستان، بهداری، اورژانس، مسجد و دانشگاه هزینه کنند تا نابود و خاکستر نشود.

 

آیت الله نمازی اظهار امیدواری کرد کسانی که در کار خیر پیش قدم شده اند کارهای آنها با اخلاص و بدون توجه به دنیا و نام و تشریفات و تبلیغات باشد تا ماندگار باشد.

 

وی مدرسه سازی را لازم و در اسلام هیچ چیزی را بالاتر از تحصیل علم ندانست و با بیان این که علم یکی از صفات خدا است، گفت: بندگانی که به صفات علم متصل می شوند شباهت هایی با خدا پیدا می کنند.

 

به گفته وی، امروز در شرایط کنونی که در محاصره دشمنان اسلام هستیم، باید فرزندانی عالم و آگاه به آنچه مورد نیاز جامعه در رشته ها و علوم مختلف است،‌تربیت کنیم.

 

اولویت سنجی خیران در احداث مدارس در مناطق محروم

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این که ساختن مدرسه و دانشگاه لازم است اما کافی نیست، گفت: مهم تر از احداث مدرسه، دانش آموزانی است که می خواهند در کلاس های این مدارس مشغول تحصیل باشند که چنانچه دانش آموز و معلم آن با مشکل اقتصادی روبرو باشند نخواهند تواست در تحصیلات خود موفق باشد.

 

آیت الله نمازی یکی از نیازهای ضروری در کنار احداث مدرسه را تأسیس صندوق های خیریه برای رفع نیازهای دانش آموزان بی بضاعت و معلمان برای حل مشکل اقتصادی آنها دانست و ابراز کرد: دانش آموز و معلمی که بدون دغدغه معیشتی و خانوادگی در مدرسه حاضر شود موفق خواهد بود.  

 

وی بر لزوم اولویت سنجی در فعالیت های خیران به ویژه ساخت مدارس در مناطق محروم از جمله مدارس روستایی تأکید کرد و گفت: دانش آموزان برخی از روستاها به دلیل نداشتن مدرسه مجبور هستند در زمستان  برای تحصیل به روستاهای دیگر بروند و با مشکلات ایاب و ذهاب در زمستان های سرد روبرو هستند.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان یادآور شد: رسیدگی به مسائل اقتصادی دانش آموزان و معلمان و ارائه تسهیلات بانکی به آنها و اولویت روستاها و مناطق محرومی که از آنها غافل شدیم از اولویت های امروز جامعه است و یکی از عوامل هجرت روستائیان به شهرها، عدم امکانات آموزشی و درمانی روستائیانی است که تولید کننده معاش ما هستند.

 

مدرسه یکی از عوامل تحول در تکوین شخصیت دانش آموزان است

محمود خدمتی رییس آموزش و پرورش کاشان نیز با تأکید بر این که مدرسه سازی را باید تبدیل به یک جریان کنیم گفت: باید تلاش کنیم تا این باور که آموزش و پرورش نیاز به فضاهای جدید آموزشی دارد در جامعه زنده بماند.

 

وی با اشاره به این که امروز مدرسه تنها یک نیاز فیزیکی نیست بلکه یکی از عوامل تحول در تکوین شخصیت دانش آموزان است، گفت: مدرسه خانه دانش آموز است و دانش آموزان تقریبا یک چهارم عمر خود را در مدرسه سپری می کنند و در مدرسه زندگی می کنند، بنابراین محلی که دانش آموز درس می خواند باید محلی آرام باشد و تا این محل امن و آرام وجود نداشته باشد نباید انتظار شکل گیری شخصیت و تربیت از دانش آموز را در مدرسه داشت.

 

به گفته وی، نیازهای دانش آموزان امروز با دانش آموزان دهه های گذشته بسیار متفاوت است و دانش آموز ان امروز، نیازمند همه پیوست های آموزشی و پرورشی کتابخانه، آزمایشگاه، کارگاه و سالن های سرپوشیده ورزشی که جزو  لاینفک مدارس است هستند.

 

خدمتی با بیان این که امروز خیران به این باور رسیده اند که مدرسه تنها چاردیواری نیست بلکه باید تمامی این دغدغه ها را برطرف کند، گفت: مدارس ما باید هم زیبایی و هم ماندگاری و هم کاربری خوبی بالایی داشته باشند.

 

شایان ذکر است، مدرسه مشارکتی خیر مدرسه ساز حاج حبیب الله واحدی  و آموزش و پرورش در مساحت 3 هزار و 200 مترمربع و یکهزار و 150 مترمربع زیر بنا احداث و با بهترین تجهیزات و امکانات تجهیز شده است و با افتتاح این مدرسه 260 دانش آموز در آن مشغول به تحصیل شدند./1307/202/ب1

ارسال نظرات