۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۳
کد خبر: ۳۱۰۳۶۷
احکام(۴۱)

شک به ارکان در میان نماز موجب انجام دوباره عمل می‌شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه انسان اگر در میان نماز نسبت به انجام دادن یکی از ارکان نماز شک کرد باید آن رکن را دوباره تکرار کند، گفت: اما شک به یکی از ارکان در پایان نماز موجب بی‌اعتنایی نسبت به شک می شود.
احکام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمود اکبری شامگاه یکشنبه در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه در نماز اصل بر این است که اگر انسان در پایان نماز شک کرد که یکی از ارکان را به جا آورده یا فراموش کرده باید به شک خود اعتنا نکرده و اصل را بر صحت بگذارد، افزود: این اصل به دلیل راحتی نماز گزار وضع شده است.

 

وی افزود: اگر برای مثال کسی نمازش را خوانده و سلام را داده است بعد از سلام شک کرد که دو سجده به جای آورده یا یک سجده باید بنا را بر صحت گذاشته و به شک خود اعتنا نکند.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: همچنین اگر کسی به رکوع رفته و شک دارد که تشهد نماز را خوانده یا نه در این صورت هم باید بنا را بر صحت نماز بگذارد و به شک خود اعتنا نکند.

 

حجت الاسلام اکبری ادامه داد: اما اگر کسی تشهد نماز را می‌خواند و شک کند که دو سجده را انجام داده یانه باید دوباره سجده را به جا آورد و به شک خود عمل کند.

 

وی افزود: همچنین اگر کسی در رکعت دوم نماز است و هنوز نشسته است و شک کند که تشهد را گفته یا نه در این صورت باید به شک خود عمل کرده و تشهد را بخواند.

 

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: اما اگر کسی در نماز یقین دارد که یکی از ارکان نماز را انجام نداده چه در پایان و چه در میان نماز است باید دوباره آن رکنی را که فراموش کرده است تکرار کند.

 

حجت الاسلام محمودی با بیان اینکه در یقین نمی‌توان انجام ندادن را حمل بر صحت کرد، افزود: شارع یقین انسان را محل عمل قرار داده و انسان باید نسبت به قطع و یقین خود عمل کند.

 

وی با تأکید بر اینکه انسان در این موارد باید میان شک و یقین خود تفاوت بگذارد، یادآور شد: شارع مقدس شک را محل اعراب قرار نداده است اما همانطور که گفته شد یقین محل اعراب است و انسان در مواردی که در انجام ارکان اصلی نماز دچار اشتباه شود باید نماز خود را دوباره بخواند و اگر وقت برای نماز کم است باید نماز خود را قضا کند./837/202/ب2

ارسال نظرات